Annons

Gammelt-effekt

Produkter
(logga in för att koppla)
montage

Det här är med största sannorlighet inget filter utan två bilder som är lagda på varandra och omarbetade i någon valfritt bildprogram...

/Niklas

Mitt råd är att inte använda "filter i PS" eftersom dem ofta och lätt ger ett så steriotypiskt resultat...

Använd egna bilder istället som du lägger i tunna lager över en grund bild,,

Bilder på grova strukturer som rostigt järn eller ruttet trä etc fungerar ofta fint,,

Mvh niclas.

Ett litet blygsamt exempel,,,.-)

"Eld" Från serien: "Elementen= Jord, Eld, Luft ovh Vatten"

Bilagor

• eld.jpg
    eld.jpg
    19.2 KB · Visningar: 484
aha

ja du...det beror helt och hållet på vad du ska göra för typ av bild...

personligen använder jag inte så mycket filter...ändrar mest färgnyanser och kontrast i mina bilder.

ett väldigt bra filter för att göra hud smoooth och fin är diffuse glow...rekomenderas...

men oftast blir det lite "too much" så duplikera bilden och använd filtret på en av lagrena så kan du justera hur mycket effekten ska synas men opacityregeln...

nåja...det bästa sättet att lära sig, enligt mig, är att leka sig fram...

/Niklas

Testa två lager.. ett med "modellen" och ett eller flera mer eller mindre synliga lager föreställande t.ex rost, flagnad färg, gammal vägg med sprickor i murbruket osv...det brukar bli bra..

Som Andreas redan sagt, testa med olika strukturer med olika ljus och opacitet. Själv har jag lagt upp en ganska stort bildlager med strukturer allt från eget filmkorn till granitberg.

Här ett prov med gammalt papper!

Bilagor

• nude_paper400.jpg
    nude_paper400.jpg
    41.6 KB · Visningar: 255
bernt är kung!

jag har oxå gjort lite försök.
jag har lagt på lite streck med olika blandninglägen, lite moln med hög opacitet plus lite äkta veck från ett gammalt kort (som faktiskt bernt har tagit).

Bilagor

• emilia_scratch.jpg
    emilia_scratch.jpg
    44.6 KB · Visningar: 90
här är en annan som jag försökt att få både att se gammal ut och amatörmässigt gjord på den gamla goda tiden. ;o)

Bilagor

• in_the_old_days.jpg
    in_the_old_days.jpg
    16.6 KB · Visningar: 88
ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto