Annons

Gammalt foto samt trollskog i PS?

Produkter
(logga in för att koppla)

Versus

Aktiv medlem
Hej!
jag har två små funderingar, dels har jag sett väldigt många kort som är tagna i någon skog och som ser väldigt förföriska ut, korten ser ut som en slags trollskog.
De ser helt enkelt väldigt mystiksa ut. Och jag vet att vissa, iallafall väldigt många utav dessa kort är efterbehandlade i Photoshop.
Men till fråga nummer ett, hur får man korten att se så mystiska och "trollskogsliknande" ut?

Och fråga nummer två, jag har ett kort som jag tog får några dagar sedan, det är taget i svartvitt och motivet är en gammal stenbro.
Men jag skulle gärna vilja få korten att se ännu mera gammalt ut, tex rispor och "störningar" i kortet. Lite svårt att förklara även där..
Någon som vet hur man kan få det att se så ut?

Tack på förhand!
/Jonas
 
Vet inte riktigt vad du menar med trollskog, men prova att duplicera bilden till ett eget lager. Kör gaussian blur med "lagom stor" (ganska stor) radie. Dra sedan i opaciteten tills effekten blir lagom. Sedan kan du testa olika blandnings lägen. "Screen" (vad det nu heter på svenska) ger en lite "drömsk" effekt. Lite "nangiala".

För "gammalt foto" kan man exempelvis börja med att göra bilden svartvit (om man vill) minska kontrasten och sepiatona bilden. För färgbilder kan man ju även minska färgmättnaden. Lite mer i grönt och blått lager eftersom det tenderar att bli en övevikt för rött i gamla färgfotoen. Sedan läggen man ett nytt lager på detta som man gör till 50% grått och kör "Add noise". Sedan kör man lite lagom mycket gaussian blur på detta lager och väljer "overlay" som blandningsläge. Sedan drar man i opaciteten till önskad effekt.

Sedan finns det säkerligen miljoner andra sätt åxå. Men detta kanske kan vara till LITE hjälp iaf. :)
 
Nytt blir gammalt

Jag fortsätter tråden med en ny fråga.

Jag sitter en del och retuscherar gamla foton från nära och kära. Dessa är ofta vattenskadade och givetvis vikta.

Nu är jag ute efter att göra det omvända med ett nytt foto. Tipsen som kommit i tråden är bra och jag har lyckats få till den allt annat förutom effekten av att fotot skulle ha blivit vikt.

Det jag gjort hittills med bilden är dels efter boken CS för digitalfotografer:
1. Ändra bilden från RGB till Lab-färger.
2. Avmarkera alla kanaler förutom ljushetskanalen.
3. konvertera bilden till gråskala och discarda de andra kanalerna.
4. Kopiera lagret.
5. Ändra overlayen till multiplicera för det översta lagret.
6. Ändra opcititeten tills du själv är nöjd med svärtan i bilden.
7. Bättra på skärpan med Unsharp mask.
8. Lägg på effekten film grain.
9. Lägg på lite canvas texture.

Är det någon som har ideér på resten?

Mvh
Petri
 

Bilagor

  • lok-nr-5-gammal.jpg
    lok-nr-5-gammal.jpg
    65.9 KB · Visningar: 175
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.