Annons

Gammalt batteri ny laddare?

Produkter
(logga in för att koppla)

geronimo13

Aktiv medlem
Tjena!

HAr ett pirat batteri bp-511 7,4 1400mha, nya laddaren till 20d vill helt enkelt inte ladda batteriet. Nån som vet varför? BAtteriet funkar dock i 20d. Funkar det inte å ladda piratbatterier?
 
Jag konstaterade precis samma sak idag när jag skulle ladda mitt piratbatteri i den nya laddaren som följer med 20d. Har kört batteriet i min d30 tidigare och det är inga som helst problem att ladda det i d30:ns medföljande laddare. Batteriet fungerar dock utmärkt att använda i 20d:n.

Känns dumt att köpa originalbatterier på 1200 mAh för 869:- (cyberphoto) istället för zebramedias piratbatterier på 1500 mAh för 192:-.

Det som skiljer laddarna åt på utsidan är två bleck (se bifogade bilder). Frågan är vad de har för funktion.

Visserligen hade jag tänkt att använda d30:ns dubbelladdare i alla fall då det blir betydligt
smidigare när man kör med dubbla batterier i vertikalgreppet. Värre blir det för min far som ska ta över min d30 och den nya laddaren.
 

Bilagor

  • d30laddare.jpg
    d30laddare.jpg
    33.9 KB · Visningar: 177
Det kanske blir en sån här
http://www.zebramedia.com/butik/show_one.asp?ID=2985

som blir den enklaste lösningen. Hade tänkt att köpa en snart iallafall. Smidigt att kunna ladda genom cigarettuttaget i bilen.

Det är lite som med billaddare till ericssons mobiltelefoner kom jag på. När man kör med originalladdaren får man upp "optimerad laddning"-loggan på displayen, men inte om man kör med biltemas piratladdare. Man kan ju fråga sig hur telefonen känner av det.
 
Upptäckte också samma sak. Har haft en 10D tidigare tillsammans med ett piratbatteri från hähnel. Batteriet gick alldeles utmärkt att ladda i laddaren som följde med 10D... men verkar stendött i 20D laddaren.
Hähnel batteriet ser exakt likadant ut som originalbatteriet.
... skumt... får väl köpa en annan laddare.
 
Jag har nyligen köpt 2st BP-511h - 1500mAh från Zebramedia. Fungerade alldeles utmärkt i laddaren som kom med 20D när jag testade nyss.
 
Undrar om det bara är så att blecken på batteriet inte får kontakt med blecken på laddaren. Blecken på laddaren sitter betydligt mycket längre fram på den nya versionen.

Om man lägger batteriet på laddaren utan att skjuta in det i "klick"-läget så laddas det...
 
Nån som testat ett gammalt BP-511 originalbatteri till t ex 300D/10D i en 20D-laddare?

Piratbatterier köpta på Zebramedia går ju utmärkt att ladda i den CB-5L som följer med 300D (som ser likadan ut som bilden ovan), Det finns ju även kontaktytor för de markerade "blecken" på batteriet.
 

Bilagor

  • 300dbatteri.jpg
    300dbatteri.jpg
    23.5 KB · Visningar: 131
...eller så får man helt enkelt ladda batteriet anti-fit.

fungerar faktiskt.
 

Bilagor

  • pic.jpg
    pic.jpg
    17.7 KB · Visningar: 118
Jag är inte helt säker men har för mig att vissa Ericssonbatterier har ett kodat chip som b.la inte medger snabbladdning av piratbatterier när dom sitter i telefonen så det kansk är nått liknande canon hittat på..
 
jag undrar hur pass bra pirat-ackarna håller sin specifierade energi. De flesta tror att det som specifieras är det som gäller, vilket inte i alla fall stämmer. Jag som inbiten el-modellflygare vet bättre! :)
Jag har t.ex. ett gäng ackar som påstås vara på 700mah, men i själva verket snarare är på 780mah...men å andra sidan är det vanligare att det är "åt andra hållet", d.v.s. att ackarna innehåller mindre energi än vad som specifieras...ta GP's celler som följer med deras billiga laddare...de är de mest värdelösa celler jag nånsin sett! Speccade för 700mah, har jag för mig...men de tar bara emmot ca 500mah laddning!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.