ANNONS
Annons

Gammal Tri-X (70-80-tal)

Produkter
(logga in för att koppla)

joelthedeen

Avslutat medlemskap
God kväll, ärade fotografer!
Nu är det som så att jag är en bakåtsträvare. Jag tycker helt enkelt inte att digitalkameror tar lika fina bilder som analoga. Jag är väl filmofil, skulle man väl kunna säga.
Jag fick för några veckor sedan en massa gamla fotoprylar av min morbror, däribland en filmladdningsdosa med Tri-X 400, och framkallare (Kodak D-72) och fix (Kodak F-24).
Jag framkallade lite film när jag gick i gymnasiet, men minns inte riktigt allt.
När jag nu framkallar filmerna tycker jag att kornet blir för stort och den känns även lite blek och kontrastlös. Jag har testat flera olika kameror.. Olympus XA, Olympus OM2, Minox 35 etc..
Ska man kompensera framkallningstiden åt något håll när filmen är gammal?
Vad ska man använda för tider? 4 min? 10 min?
Bifogar två olika bilder så ni förstår vad jag menar.
http://www.flickr.com/photos/dymophoto/4886366694/lightbox/
Jag gillar ju självklart kornet, fast det här är ju överdrivet..
Snälla snälla hjälp mig!!

Joel
 

Bilagor

  • Untitled-532.jpg
    Untitled-532.jpg
    78.8 KB · Visningar: 464
D-72 är en framkallare för fotopapper, ej film. Om D-76 fortfarande finns kvar så köp den, passar jättebra till Tri-X. F-24 fix passar till både film och papper men du bör förvara dem i olika dunkar/flaskor.
Jag passar vidare frågan om framkallningstider, framförallt när det gäller gammal film.
Lycka till, härligt med dofter från ett mörkrum även om jag själv inte kör analogt längre.
 
D-72 är en framkallare för fotopapper, ej film. Om D-76 fortfarande finns kvar så köp den, passar jättebra till Tri-X. F-24 fix passar till både film och papper men du bör förvara dem i olika dunkar/flaskor.
Jag passar vidare frågan om framkallningstider, framförallt när det gäller gammal film.
Lycka till, härligt med dofter från ett mörkrum även om jag själv inte kör analogt längre.

Tack för det snabba svaret!
Hmm.. Både fix och framkallare är i "saltform" som man löser i vatten. På baksidan av förpackningen (D-72) står det under ANVISNINGAR: "Kodak D-72 passar för alla fotopapper (...) Kodak D-72 kan också användas till film och ger då negativ med meledfint korn och normal kontrast. Framkallningstiden är omkring 4 minuter för rullfilmer vid 20° C och omrörning 1 gång i minuten."

Joel
 
Om filmen och kemin är från 70-80 talet så kan nog resultatet bero på att bäst före datumet har passerats.
 
Det grova kornet får du nog leva med på en så pass gammal film som förmodligen inte frysförvarats. Dessutom var gamla Tri-X (före 2003) lite kornigare än den nya varianten som finns idag. D76 finns att köpa än och ger relativt fint korn. Tror D72 gör grövre korn, men huvudorsaken till det grova kornet är nog ändå åldern på filmen.
 
Det grova kornet får du nog leva med på en så pass gammal film som förmodligen inte frysförvarats. Dessutom var gamla Tri-X (före 2003) lite kornigare än den nya varianten som finns idag. D76 finns att köpa än och ger relativt fint korn. Tror D72 gör grövre korn, men huvudorsaken till det grova kornet är nog ändå åldern på filmen.

Ja, den har knappast varit frysförvarad. Jag tror att den har legat i själva laddningsdosan i en låda i ett garage i måååååånga år. Men okej, om jag lever med kornet.. visst, men finns det något sätt att få mer kontrast i negativet? länge framkallningstid? Återigen, kan man använda vätskorna flera gånger, eller bör man kassera vätskan när man framkallat en film?
Tack för alla svar!
Joel
 
Ja, den har knappast varit frysförvarad. Jag tror att den har legat i själva laddningsdosan i en låda i ett garage i måååååånga år. Men okej, om jag lever med kornet.. visst, men finns det något sätt att få mer kontrast i negativet? länge framkallningstid? Återigen, kan man använda vätskorna flera gånger, eller bör man kassera vätskan när man framkallat en film?
Tack för alla svar!
Joel

Om du tycker negativet är för tunt och kontrastlöst så kan man öka tiden eller temperaturen för att få mera kontrast. Vätskornas kapacitét får man läsa sigtill på förpackningarna eller databladen. Personligen använder jag framkallare bara som engångs för att kunna garantera jämna resultat utan övereraskningar. Men späder man t.ex D76 1+1 så räcker 3 dl (ungefär den mängd som går åt för att täcka en film i dosan) utspädd framkallare bara till en film. Sen får man kassera den.
 
Om du tycker negativet är för tunt och kontrastlöst så kan man öka tiden eller temperaturen för att få mera kontrast. Vätskornas kapacitét får man läsa sigtill på förpackningarna eller databladen. Personligen använder jag framkallare bara som engångs för att kunna garantera jämna resultat utan övereraskningar. Men späder man t.ex D76 1+1 så räcker 3 dl (ungefär den mängd som går åt för att täcka en film i dosan) utspädd framkallare bara till en film. Sen får man kassera den.

Okej.. Ja, jag tycker inte att jag får någon riktig svärta. Allt är bara grådaskigt..
Får knäppa en rulle imorgon och köra den i ny, fräsch framkallare i 10 min eller något, så kanske det blir annorlunda. Rapport följer!!

Joel
 
D72 är avsedd för både papper och film om jag inte missminner mig, men det är nog inte den optimala framkallaren för 135 film, jag ansluter mig till D-76 kören.

Gammal film tappar känslighet och slöjas av värmen. Ett tips kan vara att överframkalla och reducera slöjan med försvagare, men det senare är kanske överkurs just nu.

För oss "konstnärer" är det bara schickt med lite korn ;o)!
 
När jag tittar på kopian tycker jag att framkallningen är ganska O.K. men filmen är slöjad och skulle kanske må bra av lite reducering för att få mer djupsvärta. Jag tycker däremot inte att filmen är underframkallad.

Sen är det något som hänt med himlen som ser ut som ojämn framkallning/agitering eller dåligt blandad framkallare.
 
jag började precis som du med gammal tri-x. Det blev bara kornigt och grådassigt. Köp ny film, blir så oändligt mycket bättre, och behåll den gamla för konstnärliga ändamål. Framkallaren är det inget fel på om den är i pulverform.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.