Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gammal Pentax

Produkter
(logga in för att koppla)

Mykatt

Medlem
Har ingen erfarenhet av systemkameror alls, eftersom jag tidigare bara användt digitalt. Men nu har jag fått en gammal SMC Pentax-M kamera med 50 mm zoom(??) av min pappa. Var även ett vidvinkelobjektiv till.

Vad kan jag åstakomma med en sådan kamera?
kan jag köpa till andra objektiv till kameran? Vad rekomenderas?

Hoppas ni kan hjälpa oerfarna mig till en mer kunnig människa!

Mykatt skrev:
..........................................
Vad kan jag åstakomma med en sådan kamera?
kan jag köpa till andra objektiv till kameran? Vad rekomenderas?

Hoppas ni kan hjälpa oerfarna mig till en mer kunnig människa!
Du kan åstadkomma odödliga fotografiska mästerverk om du har talangen och tålamodet som behövs.
Du kan åstadkomma precis vad som helst som du kan åstadkomma med vilken annan kamera som helst, ny eller gammal, digital eller analog.
Skaffa inte fler objektiv om du är nybörjare, lär dig dem du har och lägg pengarna på film i stället.
Det är aldrig kameran som tar bilderna, det får du göra själv.
Flera objektiv i väskan ger dig inte bättre bilder innan du lärt dig bemästra de du redan har.
Lycka till
Us

Ja, det törs du, jag är ingen elak människa.......;-)) Men det är svårt att råda dig om vilken film du skall använda.
Själv använder jag mest dia film (ser på bilderna med hjälp av en projektor som visar dem på duk på väggen) Absolut bäst färger och skärpa. Svårare att exponera och fordrar mera grejor.
Svart-vit film. Inte så väldigt känslig för felexponering men man måste göra mörkrumsarbetet själv idag, annars blir det dyrt.
Negativ färgfilm, inte så känslig för felexponering men du kan inte styra helt och hållet hur bilden slutligen ser ut (om du inte förstorar sjäv, mycket svårare än svart-vit film i mörkrummet)
Enkelt dock att lämna in och få färgkort.
Lämplig dia-film: Fuji Provia-F (t. ex.)
Svartvit: Kodak Tri-X eller möjligen T-max 400.
Negativ färg: Fråga någon annan, det lilla då jag använder sådan är det ganska speciell film som jag inte säkert vet om den finns för din kamera.
Us

Klarläggande
1) "fordrar mera grejor...." betyder diaprojektor, filmduk.
2) "finns för din kamera".....det jag använder är en bladfilm som jag inte vet om den finns för 135-formatet.
Us

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar