Annons

Gammal optik till ny SLR??

Produkter
(logga in för att koppla)

eltonjohan

Medlem
Jag är på jakt efter en lämplig digital systemkamera men är lite vilsen då utbudet är minst sagt generöst och alla kameror verkar ha sina för- och nackdelar (dvs ingen självklar "vinnare").
Jag kom dock på att jag har två gamla gluggar till en Nikon liggandes (70-tal??). Det vore ju väldigt trevligt om dessa passade på en ny SLR eftersom det är ruskigt dyrt med lös optik vad jag sett.
Min fråga är alltså om optiken passar rakt av på någon ny kamera, eller är det annorlunda teknik på optiken till digitalkameror vs. gamla hederliga (felprojicerat på sensorn etc?)?

Och en kanske dum fråga: vad är egentligen de största fördelarna med en digital systemkamera vs. digital kompaktkamera - blir bilderna SÅ mycket bättre?
 

Bilagor

  • kameraobjektiv.jpg
    kameraobjektiv.jpg
    53.8 KB · Visningar: 194
Det där objektivet går inte att montera på Nikons enklare digitalare, typ D70, D50 och D100. Det är inte av AI-typ vilket syns på att bländarringen är helt jämn utan urtag. Försök till montering kan skada kameran.

Det går att modifiera det. En ganska enkel operation med en fil. Extremt enkel om objektivet enbart skall användas på digitalare, lite knepigare om man vill göra det rätt så att det funkar även till lite äldre kameror.

Men oavsett modifiering eller inte så kommer du inte att få någon som helst ljusmätning med de enklare digitalarna. De slår helt enkelt av den om de inte känner av någon elektronik i objektivet.
 
När det gäller kameror som D1, D1h, D1x, D2h, D2x och D2hs så vet jag inte om det går att montera utan modifiering. Det beror på om de har undanvikbar AI-grunka. Jag tror inte att de har det, och då uppstår samma risk för skada.

Med dem får du däremot ljusmätning om du AI-modifierar objektiven. Men då är det viktigt att göra en korrekt modifiering.
 
Jim, tack för ditt svar.

Ok, jag kanske inte skall hänga upp mig på att köpa en Nikon D50/70 då bara för jag har två gamla objektiv hemma?

Hur exakt går den här modifieringen till du beskriver?
 
eltonjohan skrev:
Ok, jag kanske inte skall hänga upp mig på att köpa en Nikon D50/70 då bara för jag har två gamla objektiv hemma?
Nä, det är nog vettigt att inte låta det styra. I alla fall om det inte är några superdyra objektiv. Faktum är att du kan montera dem på en Canon med adapter och behålla ljusmätningen. Du förlorar då förvisso automatisk nedbländning vilket jag tycker är mycket viktigare än ljusmätning.
eltonjohan skrev:
Hur exakt går den här modifieringen till du beskriver?
Man filar ned bakkanten av bländarringen så den hamnar i nivå med bajonetten.

Vid fulmodifiering kan man fila ned hela ringen. Skall objektivet bara användas på snikkameror gör det ingen skillnad eftersom de ändå inte har den mekanism som känner av ringens läge.

Vid en riktig modifiering är det viktigt att man filar ned rätt partier av ringen. Vilka det är beror på objektivets ljusstyrka. Det enklaste är att kopiera ett befintligt objektiv med samma ljusstyrka.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.