ANNONS
Annons

Gammal optik till digitalkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

--Micke--

Aktiv medlem
Hej,

Tar knappt bilder längre med mina analoga kameror. Har två hyfsat dyra objektiv till mina gamla analoga hus. Se lista nedan.

Har försökt ha tålamod att vänta ut marknaden så att något digitalt kamerahus, eventuellt i kombination med adapterringar, kan använda optiken nedan. Vet att några sådana finns men kunde då konstatera att inget av alternativen (minns inte just nu vilka kameror det var) kunde kombineras med min optik.

Har inte råd att ersätta nuvarande utrustning med ett digitalt system av samma kaliber. Samtidigt är det numera så dyrt att t.ex. ta dia-bilder jämfört med förr att jag tillflligt lagt min fotohobby på hyllan. Har som sagt väntat på det där "systemet" men det kanske aldrig kommer?

Kanske någon mer insatt i aktuella marknaden kan ge mig lite visdomsord i frågan. Finns det några som helst utsikter att använda mina gamla objektiv (speciellt det mycket dyra telet) på ett digitalt kamerahus? Är väl medveten om att ljusmätningen aldrig kommer gå via objektivet utan att man får behov av separat ljusmätare.

Såg en gång recension av ett mindre hus som om jag minns rätt kunde ansluta Canon EOS objektiv. Samma artikel nämnde att det "förmodligen" kommer finnas piratdelar för ringar till annan optik. Har något hänt vad gäller det?

Contax RTS
Canon F1
Canon FD 300mm f/2.8L
Carl Zeiss Distagon T* 35/2,8


Bästa hälsningar
Micke
 
Canon FD objektiv kräver en adapter med lins för att fungera och resultatet blir kanske inte så lyckat. Många brukar säga att det inte lönar sig att använda FD optik på moderna EOS-kameror.
 
Canon FD objektiv kräver en adapter med lins för att fungera och resultatet blir kanske inte så lyckat. Många brukar säga att det inte lönar sig att använda FD optik på moderna EOS-kameror.

Tack för ett snabbt svar Claes. Kan du peka på någon länk som visar sådan adapter eller ett namn att söka på? Låter förstås inte så bra med mellanlins. Pros and cons. Kostnad för ett helt nytt motsvarande system eller vad man annars kan leva med (eller inte) och använda det gamla. Och förstås relaterat till kostnad för det som krävs för att få det funka.
 
Den enda drögliga adaptern för att använda FD objektiv på en EOS EF fattning gjordes av Canon själva då EOS var nytt. De billigare modeller som finns nu är tyvärr av halvdan optiskt kvalitet.

Men varför skall du använda ett EOS hus? Det mest fördelaktiga är att köpa en Sony NEX och en adapter utan linser i för att montera FD på NEX. Då dessa är mekaniskt enkla och utan glas är de billiga och det sker i sig ingen degradering av kvaliteten. Däremot så blir det en 1,5x "brännviddsförlängning" med montering på NEX då sensorn är mindre än småbild. En NEX 7 med EVF sökare med focus peaking för fokusering gör manuell fokus t o m lättare än på filmtiden. En NEX 7 kan man d u köpa för 6000:-. Eftersom EOS och FD är olika system, visserligen från samma tillverkare, så finns ingen anledning att köpa just ett Canon digitalt EOS hus.

Tyvärr ger inget annat spegelreflexsystem från Sony, Pentax, Canon, Olympus 4/3 eller Nikon någon oändlighetsfokus heller då de alla har längre eller lika långt registeravstånd som EOS. Det andra stora spegellösa systemet, micro 4/3 kan användas med adapter till FD men då blir "brännviddsförlängningen" 2x som är lite tråkigt.
 
Hej,

Tar knappt bilder längre med mina analoga kameror. Har två hyfsat dyra objektiv till mina gamla analoga hus. Se lista nedan.

Har försökt ha tålamod att vänta ut marknaden så att något digitalt kamerahus, eventuellt i kombination med adapterringar, kan använda optiken nedan. Vet att några sådana finns men kunde då konstatera att inget av alternativen (minns inte just nu vilka kameror det var) kunde kombineras med min optik.

Har inte råd att ersätta nuvarande utrustning med ett digitalt system av samma kaliber. Samtidigt är det numera så dyrt att t.ex. ta dia-bilder jämfört med förr att jag tillflligt lagt min fotohobby på hyllan. Har som sagt väntat på det där "systemet" men det kanske aldrig kommer?

Kanske någon mer insatt i aktuella marknaden kan ge mig lite visdomsord i frågan. Finns det några som helst utsikter att använda mina gamla objektiv (speciellt det mycket dyra telet) på ett digitalt kamerahus? Är väl medveten om att ljusmätningen aldrig kommer gå via objektivet utan att man får behov av separat ljusmätare.

Såg en gång recension av ett mindre hus som om jag minns rätt kunde ansluta Canon EOS objektiv. Samma artikel nämnde att det "förmodligen" kommer finnas piratdelar för ringar till annan optik. Har något hänt vad gäller det?

Contax RTS
Canon F1
Canon FD 300mm f/2.8L
Carl Zeiss Distagon T* 35/2,8


Bästa hälsningar
Micke

Hej !
Några förslag.
Av någon outgrundlig anledning så verkar adaptrer till contax / Leica
ha väldig prisspridning.

Hur/om Af resp expmätning blir , ingen aning.



Ett 300 blir väldigt långt och ganska svårhanterat på en apskamera.

Läs lite recentioner av cy35-an, här en där det verkar vara rätt ok utan
att vara exeptionellt bra.
http://slrlensreview.com/web/review...carl-zeiss-distagon-t-35mm-f28-cy-lens-review


http://www.ebay.com/itm/Canon-FD-Le...ens_Adapters_Mounts_Tubes&hash=item1c151eac76

http://www.ebay.com/itm/Canon-FD-mo...ens_Adapters_Mounts_Tubes&hash=item2a29794e2c

http://www.ebay.com/itm/Contax-C-Y-...ns_caps_hoods_adaptors_ET&hash=item4ac58c7a1d


http://www.ebay.com/itm/Contax-Yash...ens_Adapters_Mounts_Tubes&hash=item338172885c
 
Tack för ett snabbt svar Claes. Kan du peka på någon länk som visar sådan adapter eller ett namn att söka på? Låter förstås inte så bra med mellanlins. Pros and cons. Kostnad för ett helt nytt motsvarande system eller vad man annars kan leva med (eller inte) och använda det gamla. Och förstås relaterat till kostnad för det som krävs för att få det funka.

Du kan prova att söka på ebay efter Canon adapter fd ef. Om de adaptrar som säljs där är bra eller inte har jag ingen aning om.
 
Lite följdfrågor

Hej igen och ett stort tack för alla som bidragit med att uppdatera mig. Har liksom varit ifrån "marknaden" ett tag och inte fördjupat mig nämnvärt i digitala modeller och utveckling på området. I alla sammanhang då jag övergår till "ny teknik" inväntar jag det tillfälle då jag själv blir "brukare" så ursäkta min nuvarande "ignorance".

Jag nämnde att jag hade minne av någon recension som antydde möjligheten att ansluta "gammal" optik och det var NEX 7 då den introducerades. Kollade då av deras egna specar om möjlig optik att ansluta och kunde den gången dra slutsatsen att FD-optik inte var med. Calles länk http://www.dpreview.com/forums/post/50949934 bevisar på att det numera går. Översta bilden visar "mitt" objektiv på en NEX 7.

Sökte sedan lite. Varningar för billiga kinesiska adaptrar på eBay i vissa forum men till sist fann jag denna recension http://nex7canon.blogspot.se/2012/05/canon-fd-adapter-for-sony-nex-series-e.html med hänvisning till en italiensk tillverkare. Skall försöka hitta återförsäljare för den och mycket tyder nu på att jag skall införskaffa ett NEX 7 -hus samt adaptern ifråga. Och en bra ljusmätare. Skummade andra trådar där även Contaxsystemet diskuterades så jag kollar det närmare längre fram. Verkar finnas trots allt.

Väl medveten om att NEX inte är en spegelreflexkamera så skulle jag ändå föredra en NEX som mitt livs första inköp av "riktig" digitalkamera just för möjlöigheten att använda mitt 300-tele. Har några följdfrågor på detta som ni kanske kan hjälpa mig med:

1. Begreppet "brännviddsförlängning" var nytt för mig men jag förstår principen. Har haft en x2 mellanring till F1:an för att få 600mm-effekt men det är väl inte samma sak? Att NEX med adapter till FD ger 1.5x brännviddsförlängning är väl knappast motsvarande "större" tele utan snarare att man inte har tillgång till hela den bildyta samma optik ger på min F1:a? Det är överkomligt. Kan väl också använda min x2 ring om jag vill "komma närmare" antar jag?

2. AF fanns inte på F1-tiden så avsaknad av den finessen bryr jag mig inte om. Däremot får jag ställa en förmodligen "dum" fråga om manuell fokusinställning på NEX:en. Eftersom det inte är spegelreflex så får man väl heller ingen sökare direkt via optiken? I så fall förstår jag inte hur jag kan "se" då jag gör manuell fokusinställning? Förstår att det går ändå (annars blir det svårt att ta skarpa bilder) men hur fungerar det då man hakar på denna gamla optik via ringen?

3. Ni nämner begränsningar av oändlighetsfokus. Då jag avser att framför allt göra nytt försök att fota lite mer fåglar så kommer fokus ändå aldrig ligga på oändligheten men har jag uppfattat den saken rätt?

Det är i alla fall glädjande besked så långt och inget av det jag hitills fått veta är i vägen för mig så det är väl bara att satsa för lite ny utrustning. Det är väl rimligt att också ha någon originaloptik för NEX antar jag men har inte kollat så mycket på det ännu. Brukar någon optik följa med som standard?



Hälsar
Micke
 
1. Begreppet "brännviddsförlängning" var nytt för mig men jag förstår principen. Har haft en x2 mellanring till F1:an för att få 600mm-effekt men det är väl inte samma sak? Att NEX med adapter till FD ger 1.5x brännviddsförlängning är väl knappast motsvarande "större" tele utan snarare att man inte har tillgång till hela den bildyta samma optik ger på min F1:a? Det är överkomligt. Kan väl också använda min x2 ring om jag vill "komma närmare" antar jag?

Ja, så är det. Du har en mindre sensor så att bildvinkeln blir annorlunda jämfört med 36mm film.
2x konvertern fungerar den också.

2. AF fanns inte på F1-tiden så avsaknad av den finessen bryr jag mig inte om. Däremot får jag ställa en förmodligen "dum" fråga om manuell fokusinställning på NEX:en. Eftersom det inte är spegelreflex så får man väl heller ingen sökare direkt via optiken? I så fall förstår jag inte hur jag kan "se" då jag gör manuell fokusinställning? Förstår att det går ändå (annars blir det svårt att ta skarpa bilder) men hur fungerar det då man hakar på denna gamla optik via ringen?

Vissa NEX-modeller har en elektronisk sökare, dvs en miniskärm som man kan titta i som en sökare.

3. Ni nämner begränsningar av oändlighetsfokus. Då jag avser att framför allt göra nytt försök att fota lite mer fåglar så kommer fokus ändå aldrig ligga på oändligheten men har jag uppfattat den saken rätt?

Vad jag vet så ska man kunna fokusera till oändlighet med dom flesta adaptrar.

mvh

Johan
 
Hej,
1. Brännviddsförlängning är ett omtvistat uttryck, men i princip menas att bildvinkeln blir mindre på kameror med mindre sensor än Fullformat(24x36). På MFT-kamerorna får man räkna x2 för att jämföra med ett objektiv för FF. Ex: 25mm på en MFT-kamera ger samma bildvinkel som 50mm på FF(Fullformat) En brännvidd är alltid en brännvidd och den här jämförelsen behövs mest för oss gamla stofiler som plåtade med småbildsfilm.

2. Jag är ingen expert på NEX, men har för mig att det finns något som heter fokuspeaking vilket innebär att du får konturer ifyllda med en färg där skärpan ligger.

3. Är fåglarna långt bort kan du kanske behöva oändlighetsfokus. Jag vet inte på hur långt avstånd förutom oändlighet du inte kan få fokus. De adaptrar som har lins bör kunna fokusera på oändlighet.

Ofta brukar kameran säljas med någon kit-optik, dvs. en liten normalzoom, ofta med dålig ljusstyrka.
 
2. AF fanns inte på F1-tiden så avsaknad av den finessen bryr jag mig inte om. Däremot får jag ställa en förmodligen "dum" fråga om manuell fokusinställning på NEX:en. Eftersom det inte är spegelreflex så får man väl heller ingen sökare direkt via optiken? I så fall förstår jag inte hur jag kan "se" då jag gör manuell fokusinställning? Förstår att det går ändå (annars blir det svårt att ta skarpa bilder) men hur fungerar det då man hakar på denna gamla optik via ringen?
NEX:arna använder s.k. live-view, dvs. de använder sensorn för att visa vad objektivet ser. De har därför ingen optisk sökare, utan använder istället en elektronisk sökare, dvs. en liten bildskärm. Fördelen med detta system är att kameran inte bryr sig om vad du sätter framför sensorn, den mäter ljus som vanligt och har inget problem att t.ex. beräkna exponeringen. NEX:arna har sedan två saker som underlättar manuell fokusering. Dels så kan de markera områden med hög kontrast, dvs. områden som är i fokus. Och dels så kan man zooma in bilden för att fokusera ännu nogrannare, på NEX-7 kan man t.ex. zooma in 7x och 14x.

Och angående fokusering till oändlighet så är detta oftast inget problem med adaptrar till NEX. Problemet är ju att kamerafattningar har ett så kallar registeravstånd, dvs. avståndet från sensorn till kamerafattningen. Om man vill använda ett objektiv som har ett kortare registeravstånd än kameran så måste man använda linser för kompensera, annars förskjuts fokuseringen så att man inte kan fokusera på längre håll. Men eftersom NEX inte har någon spegel som måste sitta mellan sensorn och kamerafattningen så är registeravståndet endast 18 mm på NEX (se lista över registeravstånd), vilket gör att man kan använda nästan vilka objektiv som helst med en enkel adapter utan linser. Problemet som kan uppstå på NEX är adaptrar som inte är tillräckligt noggrant tillverkade och därför är för tunna eller för tjocka, men det har egentligen inget med NEX i sig att göra.

Till NEX finns numera även Speed Booster, vilket är en adapter som finns för några olika fattningar (tyvärr inte Canon FD ännu). Dessa adaptrar innehåller linser och fungerar som en omvänd teleconverter. Dvs. de fokuserar ljuset från objektivet på en mindre yta, så att man får ungefär samma bildvinkel som för småbild samt ett bländarsteg mer ljus. Med Canon EF-adaptern så får man även autofokus, men den är väldigt långsam eftersom objektiven inte är gjorda för kontrastbaserad fokusering. Resultatet är lite blandat beroende på objektiv dock, vissa objektiv fungerar väldigt bra och ger bättre resultat än utan SB, medan andra objektiv fungerar sämre och ger t.ex. oskarpa hörn. De är dock rätt så dyra, men jag nämner SB ändå så att du vet vilka möjligheter som finns. Självklart så har det dykt upp massor av billigare kopior på ebay också, men de håller oftast sämre kvalitet än SB.
 
Om du inte har så bråttom så ryktas det att efterföljaren till NEX-7 går att köpa i oktober.
http://www.sonyalpharumors.com/sr5-nex-7-successor-will-ship-in-october/

Om du köper en NEX kommer du inte ångra dig. NEX-systemet är nog en av de större anledningarna till att priserna på gamla objektiv har skjutit i höjden.

Själv köpte jag en begagnad NEX-5 som dottern skulle ha med på en resa när jag inte ville skicka iväg min nya Sony A77. Jag har blivit mycket imponerad av den lilla kameran.
 
Från ord till handling

Efter tråden öppnades och då jag fick veta vad jag behövde har jag nu inköpt min första digitala utrustning:

Sony Alpha NEX-7
Sony E 30mm F3.5 Macro (art-nr: SEL-30M35)
Sony E 16/2,8

...och konvertern FD till E-mount på väg från Italien så det blir spännande att testa 300-telet.

Så den gamle "analoge" har spenderat en sommareftermiddag i trädgården med att sakta utforska alla knappar, menyer och funktioner för att förhoppningsvis landa i rutinerat användande inom en inte allt för avlägsen framtid ;).

Tack för hjälpen!

Micke
 
Den ena adaptern är ju avsedd för m4/3 och den andra för NEX. Många av dessa adaptrar är tillverkade i Kina, men den sista verkar tillverkas i Italien.
.
 
Lyckade inköp

Så kom adaptern och till min glädje har jag nu en bra digital utrustning som bl.a. tillåter mig använda mitt Canontele. För er med lite mer erfarenhet av digital utrustning är det kanske en självklarhet men inledningsvis blev jag lite orolig då kameran inte tycktes uppfatta objektivet. Fann till sist inställningen i kameran som hade defaultvärde med andemeningen "förhindra att bilder tas då objektiv inte är monterat". Först då jag ställt om den gick det att ta bilder så lite svettigt var det inledningsvis.

La upp en nytagen fågelbild med nya utrustningen som faktiskt var första egentliga testet. Kom hyggligt nära en buskskvätta under hundpromenaden och den kan beskådas i mitt fotoalbum.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/2954818.htm?set=mp

Då känner jag mig lite "pånyttfödd" som fotograf och är inte längre "avsomnad" med min analoga utrustning.

Tack för er hjälp. Mycket nöjd med adapterna från Coma. Snabb leverans. Enda invändningen är att man får väldigt lite på engelska på deras sidor och under beställningen fick jag försöka ta ställning till knappar på italienska. Gick trots det ;).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.