Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

gammal film kodak Verichrome pan 120 film:framkallningstid

Produkter
(logga in för att koppla)
10 gram kaliumbromid i en 1+4 lösning av T-Max framkallare det var för mycket.

Och så här blev resultatet av den något hårdhänta framkallningen av minst 20 år gammal Ilford FP4:

http://bergodalbana.blogspot.com/2010/07/detektivarbete-och-framkalla-gammal.html

Konstaterar att det definitivt är värt ansträngningen att framkalla film som legat i 20-30 år! Men vad är de svarta blobborna på filmen? Har aldrig sett på film tidigare, bara på glasplåtar. Och vem eller var är det fotograferat, det är ett mysterium. Själv rullen råkade jag få med mig när jag tog vara på lite gammal fotoutrustning (bland annat en durst med nikkor-optik och filterhuvud!) som annars skulle slängts.

Luftbubblor som uppkommit vid framkallningen? Eller så är det så att emulsionen, själva filmskiktet tagit skada av den långa lagringstiden.

Om det är luftbubblor så undrar jag varför de skulle dyka upp just på en 25-år gammal film och se ut precis sådär. Jag har framkallat film sedan 1981 och aldrig råkat ut för det. Själv gissar jag på att det helt enkelt är nån slags ålders-skada på filmen, en effekt av att lagra den länge och i rumstemperatur.

[Måns ; Att bleka film är med blodlutsalt är ett gammalt knep inom den grafiska tekniken när det
gällde reproduktion för tryck. Hur man använder det fotografiska materialet är olika för oss alla hantverkare.

Svarta prickar på film beror på gealatinet i den gamla filmen. Förblöt filmen rejält gärna med lite vätmedel.Då hinner gelatinet att svälla. Lägg på två minuter på framkallningen Ett annat sätt att arbeta med gammalt gelatin är att långsamt höja luftfuktigheten, gelatin är ett material som åldras och trivs bäst svalt och med hög luftfuktighet.

mvh

Lasse

Tack. Ja, Kodak är lustiga som företag. Inte första gången de ger olika besked beroende på var man hämtar informationen.

Kodak anger oftast framkallningstiden anpassad till diffusljus. Ta det exempel som alla känner till Tri-X i koncentrerad D-76 = 8 min. När man rotar mera i deras mer avancerade datablad framkommer det att de menar att den framkallingstiden ger ett kontrastindex på 0,56, som de rekommenderar för diffusljusapparater. För kondensorljus rekommenderar de ett kontrastindex på 0,45 och då krävs det en framkallningstid på 5,5 min.

Så att Kodak anger olika tider är inte så konstigt, kolla vilket kontrastindex som man menar att man framkallar till.

Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar