Annons

Gammal blixt till Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

keroan

Aktiv medlem
Hej,

Jag har nyligen köpt en Nikon D90. Jag har en gammal analog Nikon FA liggandes och till den en blixt Vivitar 550FD.

Blixten har 4 kontakter i blixtskon, samma antal som D90 har.

Är det nån som vet om jag kan använda blixten till D90 om än i manuellt läge? Vågar jag prova utan att det blir "kortis" i kameran?

// Kent

Bilagor

• DSC_0303.jpg
    DSC_0303.jpg
    24.8 KB · Visningar: 372
  • DSC_0304.jpg
    DSC_0304.jpg
    22.8 KB · Visningar: 366
Hej,

Jag har nyligen köpt en Nikon D90. Jag har en gammal analog Nikon FA liggandes och till den en blixt Vivitar 550FD.

Blixten har 4 kontakter i blixtskon, samma antal som D90 har.

Är det nån som vet om jag kan använda blixten till D90 om än i manuellt läge? Vågar jag prova utan att det blir "kortis" i kameran?

// Kent

Undrade samma sak inför min användning av gammal blixt (Braun 370 BVC) till min Pentax K20D. Svaren blev både från butik och Pentax var att så länge blixten bara hade mittkontakt var det inga problem. Skickar som Pentax sa bara en signal till blixten att den ska gå igång. Inga problem. En bekant prövade även blixten till sin Canon 5D. Med flera stift kanske höra med Nikon. Kan Du koppla med kabel till om så finns x-kontakt och hålla blixten i handen finns ingen annan koppling till kameran.

Jag själv använder ibland gamla blixtar utan TTL till Nikon D300, man måste hitta rätt inställningar på kamera för att det blir rätt exponerade bilder. Dock läste jag någonstans att gamla blixtar som är gjorda med högre spänning på kondensator kan skada moderna digitalkameror. Moderna blixtar håller spänning under 10V så jag mätte spänning på mina gamla blixtar innan jag började använda de.

Med en sådanhär gadget kan du använda alla sorters blixtar till din kamera i manuell mode, utan risk för att din kamera går sönder. Billig försäkring tycker jag. Köp och ha skoj.

Om blixten går att ansluta till din kamera har jag ingen aning om. Men gör den det finns det ingen anledning att endast använda den manuellt. Så vitt jag kan se på övre bilden har blixten en ljusmätningssensor. Då har den också sin egen exponeringsautomatik, som kan användas oavsett vilken kamera den sitter på.

Olle

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto