ANNONS
Annons

Gammal blixt till DSLR

Produkter
(logga in för att koppla)

BertJ2

Aktiv medlem
Kan min gamla blixt, en Sunpak auto355AF, som jag använt till min analoga Canon EOS1000, användas till en EOS400D? Kan jag förstöra kameran om jag prövar?

Ta en multimeter och mät vilken spänning din gamla blixt har över synkroniseringskontakten, när den är fulladdad. Jag har en gammal Metz som lägger ut över 200 V då. Moderna blixtar har ofta 6 V eller något i den stilen.
Canon säger att över 250 V ska man inte köra på deras moderna kameror. För de som har både extern kontakt och blixtsko (exempelvis 40D) är det bara kontakten som klarar 250 V, står det i manualen. Blixtskon är för moderna lågspänningsblixtar.

På min 400D har jag använt min Metz utan krångel. Jag trodde faktiskt att det hände något en gång, men det var sladden som var av. Man måste dock ha en adapter från blixtsko till kabel.

apersson850 skrev:
Ta en multimeter och mät vilken spänning din gamla blixt har över synkroniseringskontakten, när den är fulladdad. Jag har en gammal Metz som lägger ut över 200 V då. Moderna blixtar har ofta 6 V eller något i den stilen.
Canon säger att över 250 V ska man inte köra på deras moderna kameror. För de som har både extern kontakt och blixtsko (exempelvis 40D) är det bara kontakten som klarar 250 V, står det i manualen. Blixtskon är för moderna lågspänningsblixtar.

På min 400D har jag använt min Metz utan krångel. Jag trodde faktiskt att det hände något en gång, men det var sladden som var av. Man måste dock ha en adapter från blixtsko till kabel.

Jag har letat fram och fått igång min gamla Nissin 2800 G från åttiotalet nånting. Tänkte att det kan ju alltid provas på min 30D. En fråga om mätning av spänningen, exakt hur mäter man? Alltså, var sätter man mätspetsarna? Jag höll ena mot synk-kontaktens utsida och sedan den andra i stiftet, det blixtrar bra men instrumentet säger ingenting. Förmodar att jag gör fel helt enkelt.

Nu har jag fumlat vidare och fått fram ett värde, verkar ligga på 3,8V. Mätaren nollas när jag sätter till mätspetsarna och blixten utlöser, men håller jag kvar stiger värdet till nämnda 3,8V innan det blixtrar till igen.

Vad mäter du med, egentligen? Om du har en någorlunda vettig DMM, har du en inimpedans på 10 MOhm. Den lär inte blixtra iväg någonting. Nu ser du nog bara hur långt upp spänningen måste gå innan den tänder, inte hur långt den går om den inte får signal att tända.

Råkar du kortsluta mellan stift och jord blixtrar det, förstås.

Det står Digital Multimeter på den... och Mastech, det är nog fabrikatet ;-)
Och mina kunskaper om sånt är som mina nätverkskunskaper i datorvärlden, allt ryms gott och väl på baksidan av ett frimärke, med Times New Roman 12pkt utskrift. Ungefär. Och det är inte alldeles lätt att prega dit de där (klumpiga) mätspetsarna utan att kortsluta.

Men om den bränner iväg en blixt vid 3,8V borde väl max inte ligga skyhögt över, inte på >250V i alla fall? Är det inte på gamla studioaggregat som Arto-Blitz och Multiblitz som spänningen ligger så högt? Nissin gjordes väl i och för sig av Multiblitz, men något studioaggregat är det inte.

En skåning, tänkte jag direkt, när jag såg ordvalet. Snabb kolla av profilen bekräftade det.

En blixt kan nog tända vi ganska låg spänning, även om den fulladdad ligger mycket högre. Nu har du ju fått det bekräftat från annat håll också.

Jag har en Metz, som inte heller är någon studioblixt, men den ligger en bra bit över 200 V i alla fall.

Hehe, jo ibland får man ju stoppa in någon avslöjande glosa så det ädla ursprunget framgår. Traryd är ju inte så fasligt långt upp i Norrland det heller ;-)

Konstigt att de hade så hög spänning förr. Apropå, jag jobbade långt bak i tiden på ett ställe som servade bl.a. blixtar, på den tiden då AB Arto fanns. En servicekille höll på med ett studioaggregat med 3 st kondingar i storlek med burken för Soldatens ärtsoppa. Han satte skruvmejseln fel på en av dem. Knallen var fullt i klass med kanonskott, och när alla pappersflagorna från innehållet lagt sig fanns ändå en präktig Lützendimma kvar. Det ringde i öronen i tre veckor berättade han.

Tur att utvecklingen gett oss litet snällare grejor ;-)

Det är inte alls konstigt. Utvecklingen på kraftelektroniksidan har gjort att man idag tämligen lätt kan hantera spänningar i den klass som behövs för att kunna generera den högspänning som tänder blixtröret. Förr skickade man helt enkelt ut kondensatorns ena ände i synksladden och resten av tändkretsen på den andra. När slutarens blixtsynkkontakt slöts blixtrade det.

Nu kan man alltså istället ha en "snäll", datoranpassad spänning på synkkontakten och sedan reläa den till den högspänning, som fortfarande finns inuti blixten.

Med sådana bra optokopplare som finns idag kan man tämligen enkelt sno ihop en spänningsomvandlare själv, om man har lust. Men det finns även att köpa, så det är knappast meningsfullt.

Jag har emigrerat över gränsen för att hjälpa förvirrade smålänningar att konstruera elsystem, så därför råkar jag ha ett hum om sådana här saker.

Jag sitter och försöker med en 200E till min 400D. Enligt listan ska den vara säker men behöver man några inställningar. Undrar detta du det inte var plug and play.

samma här

Googlar och googlar utan att hitta något. Så jag väcker denna gamla tråd.

Jag sitter på en Multiblitz Profilite compact 300 & en Multiblitz VARLUX 500.
Men jag vågar inte koppla dem med min canon mark II 5D.

Tänkte jag skulle provat med min EOS 400D, men den hade inte rätt ingång.
Någon som har provat oavanstående blixtar på en DSLR ?

Eller som har tips?

//Rickard

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto