Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gammal blixt till 400D

Produkter
(logga in för att koppla)

D.Karl

Aktiv medlem
Trots idogt sökande, både i forumet och på nätet, hittar jag inget bra svar. Frågan är: Kan en Nissin 24ASO auto-SO av uråldrigt tillverkningsår skada min kamera. Jag kanske är dum eller överdrivet nojig, men skulle ändå vilja hitta ett bra svar.

Enligt en del forum kan man använda en blixt som mäter under 250V, enligt andra ska man inte använda en blixt som mäter över 6V. Min Nissin mäter 66V laddad och runt 80V då den laddas, en bra bit under 250V men samtidigt en bra bit över 6V.

Har någon här ett bra svar på min fråga?

Mvh
/Daniel

Nånstans på nätet finns en sida som listar gamla blixtar och deras kompatibilitet med nyare kameror. Jag hade samma frågeställning som du med en gammal Achiever-blixt och det framgick att den var OK och riskfri med min kamera. Tyvärr minns jag inte adressen till sidan, men du kanske kan hitta den med lite kreativt googlande. Det gjorde i alla fall jag.

Sidan du nämner, som jag också glömt vad den heter, har jag sett. Typiskt nog fanns inte just den blixten med där. Men stort tack ändå för ditt svar och tips. Sökandet fortsätter.

Där var den sidan jag tänkte på, tack. Nu sparad som favorit en gång för alla.

Bruksanvisningen ja, har bläddrat i den med utan resultat. Kanske en utrangerad uppgift då kameran i sig inte är särskilt teknisk?

Jag hämtade hem en bruksanvisning och kollade, och mycket riktigt står det ingenting om spänning, bara

"Anslut inte blixtaggregat som kräver hög spänning till kamerans
tillbehörsfäste. Det är inte säkert att den avfyras."

Canon tror uppenbarligen inte att sånt är av intresse för 400D-ägare, dåligt. Måste vara många som har gamla blixtar och undrar om det funkar. Dessutom låter det ju som "åt andra hållet" så att säga, blixtar som kräver hög spänning från kameran, finns sådana? ;-)

Jag pratade en gång med en fotohandelskille om just detta problem, jag tänkte prova en gammal Nissin till min 30D. Han hade själv en 5D som han körde med en riktig högvoltare, han menade att kamerorna tål mer än man tror. Men själv skulle jag aldrig vilja prova utan att veta ordentligt, litet väl häftigt att riskera kameran tycker jag.

Dessutom är det kanske skillnad om blixten sätts i tillbehörsskon och ansluts där, eller kopplas in i PC-uttaget? Sådant finns kanske inte på 400D, hittade inget vid min snabbkoll av bruksanvisningen.

Jag har använt en gammal Metz, som har 250V synkspänning, på en 400D. Det gick bra, men det är ju inte säkert att det alltid gör det, bara för den sakens skull.
De Canonkameror som är utrustade med synkuttag (PC) specificeras till att klara 250V i det uttaget, men ska ha moderna lågvoltstriggande blixtar i blixtskon. Exempelvis gäller detta för 40D och 7D.

Trots detta kan alltså en 400D tåla mer än vad man kan tro.

Tack för bra kompletteringar Anders. Jo, man har väl en känsla av att blixtskon är närmare "hjärnan" och inte vill ha gamla storstötar ;-)

Ett sätt att använda gamla blixtar är ju att köpa en lös slavtändare och sätta på synkkabeln och sedan använda den som komplementblixt. Jag har köpt en sådan till min gamla Nissin, rätt vad det är kanske jag provar den också.. den har mognat ett bra tag i väskan nu ;-)

Nu vet jag inte hur gammal din blixt är men vssa äldre blixtar kan skada nyare kameror, då volttalet är extremt mycket högre i blixtar från 80-90 talet.

Så lite försiktighet och kontakt med leverantören kan vara en idé

Tack för utförliga svar Christer och Anders. Det var en svår nöt att knäcka detta, särskilt då jag gärna spar in från ett par tusenlappar och uppåt på att använda min Nissin istället för att köpa en ny. Synkuttag är jag ju som sagt inte begåvad med på min 400D, tråkigt nog.

Mikael, vet inte ålder på blixten men skulle väl uppskatta den till 20-25 år. Så särskilt höga volt, om man tänker på siffran 250V som figurerar kring andra modeller, avger den ju inte. Som jag skrev i mitt första inlägg ligger min Nissin på runt 66-80V. Dock är det ju avsevärt högre än de fåtal V en ny blixt avger.

Summan av kardemumman verkar ju slutligen vara att det kanske är dumt att chansa och istället invänta lämpligt tillfälle att köpa en ny blixt? Okunnig i ämnet som jag var provade jag ett par bilder med blixten innan jag insåg att den kunde skada elektroniken. Kameran fungerar fortfarande, men vill ju inte utsätta den för elektrisk avrättning.

Efter lite forskning hemma på kammaren fann jag en relevant artikel från Chuck Westfall i The Digital Journalist. Han listar där vad ett antal olika Canonhus klarar för volttal. Listan är inte bekräftad från Canon själva, men någon kan kanske finna artikeln värdefull.

http://www.digitaljournalist.org/issue0703/tech-tips.html

För min egen del knyter jag väl ihop säcken och denna tråd med att ta det säkra före det osäkra och invänta läge att inhandla en ny blixt, och istället använda Nissin till...tja, handhållen manuell blixt vid långa slutartider kanske?

Tack ni som engagerat er i min fråga.

Mvh
/Daniel

60V vågar jag påstå inte är någon fara. Notera att min 400D överlevde med min Metz 45 CT-1, en riktig grillkamel jämfört med dagens aggregat. Jag mätte den till ungefär 250VDC när den laddat ett tag. Tar man i änden med fingrarna får man en rätt kännbar lusing.
Men kameran tuggade på ändå, med synksladdsadapter i blixtskon. Den fick ärva adaptern från T-90, som inte heller hade synkuttag, av någon anledning.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar