Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gamla varor blir som nya

Produkter
(logga in för att koppla)
Ser inget problem med detta, utan det blir ju en naturlig konsekvens om man vill ha möjlighet att handla på öppet köp.

Problemet för mig som kund är att inte bli upplyst om att jag köper en begagnad produkt till fullt pris.

Klart att det är ett problem, köper man en ny vara vill man ha färska grejer. Vem skulle acceptera att köpa en ny bil som någon varit på husvagnssemester med i en månad och som sen säljarna skruvat tillbaks mätaren på och rekonditionerat däck mm så att den skall se ny ut.

"Det finns enligt Johan kunder som sätter i system att köpa varor och sedan lämna tillbaka dem inom 30 dagar.

– Folk köper en kamera, åker till Turkiet och fotar, sedan kommer de hem och lämnar den åter och får alla pengar tillbaka, säger Johan."

Sätter i system och system, säljare på El-Giganten som försökt truga på en kamera t.ex. har framhållit just det öppna köpet på 30 dagar. Jag har då påpekat att man då kan göra som de säger ovan, inga problem har säljarna sagt öppet köp är öppet köp.

El-Giganten få naturligtvis sälja dessa varor till vilket pris de vill men att inte ange att det är en använd vara är att föra kunderna bakom ljuset.

Klart att det är ett problem, köper man en ny vara vill man ha färska grejer. Vem skulle acceptera att köpa en ny bil som någon varit på husvagnssemester med i en månad och som sen säljarna skruvat tillbaks mätaren på och rekonditionerat däck mm så att den skall se ny ut.

Sätter i system och system, säljare på El-Giganten som försökt truga på en kamera t.ex. har framhållit just det öppna köpet på 30 dagar. Jag har då påpekat att man då kan göra som de säger ovan, inga problem har säljarna sagt öppet köp är öppet köp.

El-Giganten få naturligtvis sälja dessa varor till vilket pris de vill men att inte ange att det är en använd vara är att föra kunderna bakom ljuset.

Det normala med öppet köp är ju annars att varan ska vara oanvänd. Elgigantens variant verkar ju vara lite annorlunda. Men då blir det kanske så här i slutändan. Det finns ju ingen gratislunch som alla vet.

Är det bara Giganten som erbjuder dessa generösa öppet köp-villkor? Om så är fallet skall man ju undvika att handla just där, om man inte är intresserad av använda varor till fullt pris.

Har hört att rutinen är att de alltid märker upp varan och även skriver på kvittot att varan inte är ny.

Sedan finns det väl rötägg som vill försöka tjäna lite extra med fula metoder. Tyvärr så finns det i alla säljbransher och företag.

Sådär fungerar det överallt i stora drag. Skulle det inte funka så så kan ju folk glömma att de skulle få köpa på öppet köp. Det finns inga marginaler att prissänka varor för att folk har ångrat sig eller överköpt sig.

Garantier och annat är ju exakt densamma och om butiken gjort rätt så ska ju varan vara kollad när återlämnades så att inga repor och annat finns.

Själv brukar jag försöka få köpa demoexen eftersom man vet att dessa fungerar som de ska.

/Maverick

Har inte reglerna ändrats rejält sedan jag stod bakom disken så är grundkravet för öppet köp att varan är oanvänd och att förpackningen är obruten eller iaf öppnad så att minmal skada gjorts på den.
På elektronik så kan det inte ses som öppet köp om varan är använd utan då får det bli en reklamation/garanti om den inte funkar men det är något annat.
Öppet köp är tänkt att hjälpa kunden om man köper en sak åt någon annan som en present och mottagaren vill byta till en annan vara/modell/storlek men då ska som sagt varan vara oanvänd, att testa en vara och sedan lämna tillbaka på öppet köp är inte OK i något sammanhang enligt vad jag vet iaf.

Kör El Giganten med en sådan variant så är det ju klokt att låta bli att handla där vilket jag ändå gjort i många år pga deras oseiösa metoder så inte ett dugg förvånad, litar som sagt inte ett dugg på El Giganten.

Jag förstår inte vad som är dåligt med riktigt öppet köp. Om t.ex. en säljare säger till mig att den trådlösa routern "X10" funkar otroligt bra hemma hos mig och det sedan visar sig att den är värdelös ser jag det som väldigt bra kundservice att få lämna tillbaka produkten och få pengarna tillbaka eller byta till en annan produkt...

Har nyttjat denna service ett par gånger vilket gör att jag känner att jag kan handla hos denna kedja utan att vara orolig för att jag gör ett dåligt köp.

Givettvis nyttjar jag andra kedjor också om det är varor jag är säker på att jag ska som ex Playstation 3 om det är billigare eller inte finns på lager.

Vet inte om det finns något som kan kallas stamkunder nu när vi har fenomen som Prisjakt och Pricerunner.

Jag förstår inte vad som är dåligt med riktigt öppet köp.

Problemet är inte det öppna köpet, problemet är att de sen säljer dessa varor som använts som nya varor, man för dessa kunder bakom ljuset. Butikerna får ha hur mycket öppet köp de vill men de skall själva bära kostnaden och inte lämpa över det på ovetande kunder.

Finns vad jag vet inga regler över huvud taget som reglerar detta. Skulle varan säljas som begagnad skulle inte garantierna gälla heller. Så det är helt upp till varje enskild butik eller kedja att bestämma hur de vill ha det.

Där jag har jobbat så har det räckt med att varorna varit oskadda utan repor och så vidare.

Exemplet med routern är ett bra exempel på att man ibland måste få testa en vara. Säljaren kan ju helt och missförstått behovet som idioten jag handlade en nätverksdisk av på webbhallen. De vägrade ta tillbaka den så den står och dammar på mitt skrivbord till ingen nytta. Det är inget fel på den men prestandan var inte i närheten av vad som behövdes. 2k fattigare blev jag och gissa om jag handlar där igen?

Så personligen ser jag inga problem med det, men det är klart att det är inte så snyggt om det ligger mail, bilder och annat kvar. Alternativet är ju att det inte blir några öppet köp alls, vilket vi i den butik jag jobbat i blivit väldigt återhållsamma med.

/Maverick

jo, vi undrade ju förut i en tråd vad cyberphoto gör av det de får tillbaka med sin generösa återlämningspolitik. Därmed inte sagt att de hivar ut varorna igen, men man undrar ju.

Problemet är inte det öppna köpet, problemet är att de sen säljer dessa varor som använts som nya varor, man för dessa kunder bakom ljuset. Butikerna får ha hur mycket öppet köp de vill men de skall själva bära kostnaden och inte lämpa över det på ovetande kunder.

Att ha som policy att lämna öppet köp i 30 dagar är naturligtvis marknadsföring och bör ge försäljningsfördelar. Fördelar som naturligtvis täcker kostnaderna för att EG på en viss procent återlämnade varor ska kunna köra med öppna kort och erbjuda dessa till ett reducerat pris.

Låter som Elgiganten både vill äta kakan och ha den kvar.

/K

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar