Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gamla pentax-objektiv till min nikon d60

Produkter
(logga in för att koppla)

bennne

Ny medlem
Hej!

Som rubriken säger så har jag två gamla Pentaxobjektiv (ett av dem är SMC Pentax-M 1:2 50mm) som jag vill använda till min Nikonkamera.

Jag har googlat runt och kollat på flera forum men inte lyckats klura ut om det funkar eller inte, jag har förstått att jag behöver någon typ av adapter men vet inte vilken då det tydligen ska skilja sig på storlekar osv.

Om det nu är möjligt får ni gärna länka eller maila mig länkar där jag kan få tag på en sån här adapter eller helt enkelt bara skriva vilken typ av adapter jag ska köpa!

Tack för hjälpen
 
Sånt brukar vara lätt att hitta på www.ebay.com för några hundringar. I det här fallet tror jag det krävs en adapter med glas, dvs i praktiken en mycket kort telekonverter, för att det ska gå att fokusera på oändlighet. Och du måste ställa in bländare och fokus manuellt.
 
Jo jag vet men eftersom det är k-bajonett på objektivet (rätta mig om jag har fel) så krävs det någon speciell adapter om jag har förstått det rätt, vad heter en sån här adapter och vart kan jag få tag på den?

Att ställa in bländare och fokus manuellt är inga problem, lite det som är charmen med äldre objektiv
 
Nu gäller det bara att hitta en svensk återförsäljare :)
Det är kanske inte helt lätt. Men inte heller nödvändigt. Att beställa via Ebay brukar inte vara några problem. Har ganska ofta beställt småsaker för några hundralappar från dessa Hongkongfirmor, inga konstigheter och prylarna kommer på nån vecka.
 
Jo jag har köpt en del på ebay också men när jag köpte förra året såhär tätt inpå jul så tog det över två månader innan jag fick grejerna (en del saker kom inte ens fram), ska finkamma Gbg imon och se om jag hittar något!

Som sagt tack för hjälpen!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.