Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gamla objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Kent J

Ny medlem
Gamla objektiv till D200

Har funderingar på att köpa en D200. Sysslar en del med astro o funderar på att fota lite inom området. Har en gammal 801. Den har legat på hyllan senaste åren. Först var jag inne på en D50, men det börjar luta åt D200. Frågan jag undrar över är om jag kan använda mina gamla objektiv? Bla har jag ett: Nikkor 35-70 3.3-4.5
Samt ett AF Nikkor 70-300 4-5.6 D. Eller gäller helt nya saker om jag ska slå mig in på den digitala SLR vägen??
 
Senast ändrad:
Du löper dock risk att känna dig begränsad av den snäva bildvinkel du får med 35 mm som vidaste brännvidd. Sätter du objektivet på din F801 och ställer det på dryga 50 mm så ser du vilket utsnitt du får med det på en D200. Så det kan vara idé att komplettera med en normalzoom, som då kanske helt kan ersätta ditt 35-70. Nikons 18-70 är bra och säljs kanske i paket med D200 till förmånligt pris.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.