Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gamla objektiv till ny kamera???

Produkter
(logga in för att koppla)

MylinG

Aktiv medlem
Min pappa har flera objektiv liggandes hemma som jag inte vet märket på men som jag kan få.

Han har använt dem till sin analoga RICOH-kamera.
En är Macro 80-200mm, en TELEPLUS MC 4 2x och så en blixt och annat skoj...

Jag har en Canon EOS 400D.

Tror ni att jag kan använda nåt av pappas grejer till den, även om jag skulle få ställa in allt manuellt??

mvh

ja just det....

Kom på att jag fick en gammal analog kamera och objektiv till den...

Passar dessa:
Soligor Tele-auto F:2,8 135 mm

Viviter 49 mm skylight

Tror det första är ett spanskt märke då jag fick prylarna av en spansk kompis...

Cameraquest har en adapter som borde funka för 175 dollar. Knappast värt pengarna och arbetet om det inte är några riktigt speciella objektiv det gäller.

Tänk också på att manuellt med adapter inte är samma sak som manuellt med dina vanliga objektiv. Du måste blända ner objektivet manuellt med ringen efter fokusering för varje enskild bild du tar.

Du har en moderna kamera ( = runt hål ) på det passar moderna objektiv ( = runda pinnar ). Med en dyr adapter kan Du anväda de äldre objektiv ( fyrkantiga pinnar ) Du har. Normalt ( = utan adapter ) passar inte fyrkantiga pinnar i runda hål.

I vissa fall är det intressant att fortsätta använda äldre objektiv, men de Du har är sannolikt inte av den kategorin.

Vivitar 49mm skylight är ett filter som passar alla objektiv med en 49mm gänga längst fram. Gör ingen riktig nytta på Din kamera, men skyddar lite mot mekaniska skador.

Ok

Då förstår jag!

Nu vet jag vad det är för objektiv och annat min pappa hade liggandes:

*TELEPLUS MC4 2X KAX

*MACRO 80-200 mm SOLIGOR

och sedan var det RICOH:s egna troligen som hört till hans analoga kamera när han köpte den...
Någon som vet om de har runda eller fyrkantiga pinnar?

Blixten hette TWIN och inte Tvin. ;-)

Passar ett SLIK-stativ bra tro?

Alla tillhör kategorin "fyrkantiga pinnar", dvs. Du kan inte använda dem utan adapter ( som är på tok för dyr i förhållande till objektivens kvalitet ). Köp objektiv avsedda för Din kamera - så får du "runda pinnar i det runda hålet".

Det finns vettiga begagnade objektiv här på fs.se, eller på blocket, tradera och ebay, men ska Du skaffa begagnat måste Du lära dig lite mer, eller lita på att någon annan kan leda Dig rätt. Det kan bli smärtsamt, och dyrt, att vara okunnig på beg.marknaden.

MylinG skrev:
...

Passar ett SLIK-stativ bra tro?
Min erfarenhet av Slik är att utvecklingen sprungit ifrån dem - rätt rejält. Förmodligen duger till det till att börja med, när Du lär Dig mer, ser Du vad som fungerar, och då är nog sannolikheten stor att Du ratar Slik, såvida inte affektionsvärdet håller Dig kvar vid det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar