Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gamla objektiv till K10D

Produkter
(logga in för att koppla)

acrylamid

Aktiv medlem
Hej.
Jag har lånat en gammal analog Asahi Pentax ESII med ett gäng gluggar till som alla skruvas dit. Förut på Pentax.se fanns det en ring att köpa för att få skruvgänga så man kunde använda dessa gamla objektiv på sin digitala kamera. Nu verkar pentax.se inte sälja något alls, så var kan jag hitta något som gör att jag kan använda dessa gamla objektiv på min K10D?

Jag kan inte se att man kan köpa någonting från den sidan. Du får väl besöka någon av Pentax återförsäljare. Antingen "vanlig" butik eller nätbutik. Har dom den inte på lager bör dom kunna ta hem den.

Olle

Focus Trading

Pentax agent i Sverige är FoucusTrading.
De butiker som Säljer Pentax beställer via dem, så det är väl bara att gå till din lokala handlare?

Hej

Cyberphoto har den för 224:-

Finns på lager (just nu).

Sök på K-adapter

PS. Du kan få lite problem med exponeringen.

Cyberphoto har också adaptern, orginal adaptern från pentax och inte nån pirat grej.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=30120

Köpte en sån i höstas, fungerar utmärkt :)
Om den ser ut som på deras bild så är det inte original-adaptern. På originalet ska det bara stå "Pentax" eller "Asahi Pentax" på överkant av adaptern och "japan" i nederkant. Men det kan vara så att cyberphoto använt fel bild på adaptern.

http://hintheman.com/blog/2008/05/07/genuine-pentax-m42-to-k-adapter/

Japp, står pentax på min i överkant och japan där nere.

Orginal kommer väl bara i mintgröna påsar också? Eller nåt sånt, står iaf Pentax riktiga logga på den mintgröna påsen också.

Jag har två stycken. Bägge kom i mintgröna påsar. En är från 80-talet och märkt Asahi Pentax och den senaste bara Pentax. Annars är dom helt identiska.

//Lars

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar