Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gamla objektiv blir bättre?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jagaren

Medlem
Undran om objektiv; visst måste ett gammalt 35-mm objektiv egentligen få ett bättre värde i ett test om det sitter på en DSLR? Jag menar att många av de fel som objektiv har blir värre ute i kanterna. Och eftersom den exponerade bilden på en liten sensor (som t ex i ist DL) då "skärs" bort lite, bör ett bättre värde uppstå, eller tänker jag fel?
I så fall borde testerna kanske göras om med den lilla sensorn i stället.
Har ni några idéer runt detta, eller har ni hört något?

Ja och nej.

Ja: Visst skärs kanterna bort och den oftast sämre skärpa och värre CA (färgseparering) som kanterna lider av kan undvikas.

Nej: Eftersom sensorn är mindre tillkommer, helt naturligt, en större grad av förstoring på färdig bild. Denna visar även de smärre avviklser som tidigare kanske inte störde.
Filmen har ju även en visst tjocklek där det egentligen inte spelar någon roll var fokus hamnar. Sensorytan saknar denna effekt och skärpan ligger i ett absolut plan.
Vidare är sensorn mycket känslig för stora vinklar vid infallande ljus. Detta är filmen helt okänslig för.
Till sist behöver ofta antireflexbehandlingen på sista linsen, närmast sensorn, förbättras då sensorytan är närmast spegelblank och reflektioner lätt uppstår.

Det går alltså inte att entydigt svara ja eller nej på din fråga. Resultatet kan dessutom skilja mellan olika kameror då sensorytan eller upplösningen skiljer.

/AnWi

Tackar för klarläggande svar.
Har plåtat lite med min DL med de två gamla "kit"-objektiv som följde med MZ50 en gång i tiden, ett 35-70 och ett 70-200. Är förstås inte proffs, men de ser bra ut tycker jag,även om jag inser att kvalitén säkert kan förbättras med nyare och framförallt mer dedicerade objektiv.
Men kassan, den kassan... :)
Christer

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar