Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gamla minoltaoptik på ny kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

fenan

Aktiv medlem
Hej!

Jag använder nu en gammal minoltakamera (x-300) som har ca 20år på nacken. Men har planer på att köpa en ny då jag vill kunna ta flera b/s samt använda mig av första och andraridå funtionen. Min fråga är om de gammla manuella objektiven passar till någon av minoltas nyare kameror (1993+)?

Om det inte går, vad finns det för anledningar till att välja en ny minolta i alla fall?

/ mvh erik
 
Som någon sa, det finns adapter att köpa. Tror de brukar ligga på ca 1500 kr, och det är Hama som tillverkat dem. Skaffar man en sån så kan man använda MD till AF-fäste, men jag har funderat på om det egentligen är så lönsamt alltid. Men om man som du redan har gamla objektiv så är det ju bra.
 
Vitsen borde vara borta med att använda en adapter eftersom det mesta av funktionaliteten försvinner. Ingen AF, ingen bländarstyrning och därmed rätt troligen ingen exponeringsmätning.

Ny gluggar är nog ett måste, i synnerhet om anledningen är att du vill ha lite högre bps. Du kommer inte att hinna ändra skärpan annars.

Mvh
Maverick
 
Adapterring

Finns på Ebay för några hundralappar,om jag har förstått det hela rätt så kan du bar använda tidsatomatik neb du behåller de underbara kvalitér som de gammla har,dvs om du klarar dig utan autofocus och multi automatik.lycka till
Gunnar
 
Re: Adapterring

gunnar nordin skrev:
behåller de underbara kvalitér som de gammla har
Nej, det gör man dessvärre inte.

Minoltas manuella objektiv skall sitta en millimeter närmare filmen än deras autofokusobjektiv.

Det betyder att man får välja mellan två alternativ:
- Antingen offra fokusering på oändligheten och använda objektiven enbart på nära håll.
- Eller använda en adapter med inbyggd telekonverter av tveksam kvalitet som förlänger brännvidden och försämrar bildkvaliteten.

Förvisso finns det situationer där det kan vara värt att köra adapter. Behöver man ett porträtt- eller makroobjektiv som enbart skall användas till det så kan man ju köpa ett MD-objektiv tillsammans med en adapter som man slår ut linsen ur.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.