Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gamla Metzar

Produkter
(logga in för att koppla)

Sony5

Aktiv medlem
Hej
Någon som har erfarenhet av gamla Metz blixtar?
Har hittat lite på www.tradera.com.
En Metz 45 CT4: 300 kr (just nu)
Quantum Battery 2 till 45 CT4: 300 kr (just nu)

Är detta bara skräp eller kan det vara värt ett bud?
 
Sony5 skrev:
Hej
Någon som har erfarenhet av gamla Metz blixtar?
Har hittat lite på www.tradera.com.
En Metz 45 CT4: 300 kr (just nu)
Quantum Battery 2 till 45 CT4: 300 kr (just nu)

Är detta bara skräp eller kan det vara värt ett bud?

Om jag minns rätt är ledtalet 45. Metz gör/gjorde bra grejer. Är den hel/ren/laddar bra är 300 spänn inte mycket.

Andrahandsmarknaden på blixtar är köparens. En märkesblixt till Nikon får man idag för 800-1000 om den är ett par modeller bak i tiden. Ett ex i bra skick är naturligtvis en bra affär.
 
Hur gammal kan den vara?
Kan man byta batteri, lönar det sig?
Slits blixthuvudet, dvs. blixteffekten?
 
Jag har haft en Metz 45 CT-1, alltså en tidig (läs ruskigt gammal) föregångare till den där. Jag sålde den i höstas för 7-800 nånting.

Nya ackar vet jag inte vad de kostar, men du kan ju alltid köra med vanliga laddbara AA-batterier. (Jag hade inga ackar alls till min.)

Saknar råstyrkan den blixten hade. Ledtal 45 som sagt.
 
Grymma blixtar.
Går att köra på antingen ackar, men de verkar gå ur tiden ganska snabbt om de inte underhålls eller vanliga AA-batterier.

De bör köras ett par tre blixtar nån gång i månaden för att de ska fortsätta fungera. En blixt som börjat ladda trögt går att reparera men vet ej hur mkt det kan kosta.

Det verkar som att många ratar dessa pga att de blir tvungna att räkna ledtal manuellt, kanske därför begpriserna dyker.
 
Jag har en gammal Metz BCT 34 som jag köpte någon gång i slutet på 70 talet och den är still going strong, det är kvalite.
/ Thomas
 
Lika "illa här". Har en Metz 34 BCT-1 från tidigt 70-tal. En Metz 45 CT-5 från tidigt åttiotal. Den tidigare har, sedan inköpet av 45 CT-5an legat oanvänd i åratal men fungerar hur bra som helst när jag tar fram den. Till 45 CT-5an har det gått åt ett mindre antal acc-satser. Den blir ibland liggandes under långa tider. Gjorde ett test förra året när jag nyss fått min SB-800. Satte batterier i alla blixtar jag hade. Fixade fram slavtändaren och ett par sladdar. Riggade en nalle på ett tomt bort och sköt. Ett skott, första försöket!
 

Bilagor

  • _dsc1900.jpg
    _dsc1900.jpg
    9.7 KB · Visningar: 196
Nalle Puh som modell

Okej, jag brukar inte lägga mig i diskussioner men jag kunde inte låta bli den här gången.

Jag har liksom många på den här sajten experimenterat med min utrustning, med varierande resultat.

Vad var tanken med att sätta nalle puh på bordet och sedan ta en bild med fyra blixtar runtomkring, Vad är det som är bra med bilden?(jag gillar den , annars skulle jag inte skriva)

Hälsning Danne
 
Nja, jag behövde ett lagom stort objekt. Det första jag fick tag i var en liten nalle. Anledningen till bilden var att testa hur väl jag kunde klara effekten av de olika blixtarna. De utlöstes alla av D70ns inbyggda blixt.

Sedan blev hela "stage-effekten" rätt kul tycker jag.

/AnWi
 
AnWi skrev:
Nja, jag behövde ett lagom stort objekt. Det första jag fick tag i var en liten nalle. Anledningen till bilden var att testa hur väl jag kunde klara effekten av de olika blixtarna. De utlöstes alla av D70ns inbyggda blixt.

Sedan blev hela "stage-effekten" rätt kul tycker jag.

/AnWi

Fler nallekort!! Det gillar jag. Själv skjuter jag in ett studio-bygge på min dotters största leksaksdocka. Alla "andra" i familjen har tröttnat på mitt eviga tjat om "bara en bild till"

mvh Erik - brist på modell - Preihs
 
Vill bara tacka för inläggen.
Detta är en guldgruva för alla med foto som intresse!!
Tack.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.