ANNONS
Annons

Gamla mellanringar?

Produkter
(logga in för att koppla)

EllBe

Medlem
Jag har en fundering som jag försökt hitta svar på men inte lyckats. Jag hoppas att nån kan hjälpa mig!

Jag undrar om det går att använda gamla mellanringar (från den analoga tiden) till en K10d?

Jag skulle nämligen vilja prova att fota makro och tänkte testa med begagnad utrustning först.

Vad bra! Det var det jag anade.

Är det något speciellt som jag måste tänka på eller är det bara att använda dem direkt?

det är precis som johan säger, det fungerar utmärkt. liksom johan använder jag såna.

det du bör tänka på är att inte använda för kort brännvidd i kombination med en lång mellanring. det kan innebära att fokuspunkten hamnar inanför frontlinsen och det kan bli lite problematiskt
sen får du tänka på att mellanringen snor en del ljus. och ljusmätaren spökar lite när det gäller analoga prylar på K10, så det gäller att använda sig av den digitala förtittsbilden eller ta ett par bilder för att se vilken exponering som blir bäst.

Da objektiven kan dock vara svåra att använda då de inte hr någon bländarring så du måste köra på största bländaren, elektroniken fungerar ju inte eftersom det saknas elkontakter i mellanringen.

Har du bara DA-objektiv kan du köpa ett begagnat 50/2,0 eller 1,7 för några hundringar, kolla Tradera, Blocket eller lokala fotoaffären. Ett sådant objektiv är kul att ha hur som helst, brukar ta porträtt med ett gammalt Ricoh 50/1,7, blir märkbart skarpare än med mitt DA 18-55 (kit-objektiv).

Edit: Såg att du har ett 50/1,4 med bländarring, så då var det inget problem...

/ Jonas

EllBe skrev:
Jag har en fundering som jag försökt hitta svar på men inte lyckats. Jag hoppas att nån kan hjälpa mig!

Jag undrar om det går att använda gamla mellanringar (från den analoga tiden) till en K10d?

Jag skulle nämligen vilja prova att fota makro och tänkte testa med begagnad utrustning först.

Som redan sagts funkar det bra, du måste ju narurligtvis mäta ljuset lite halvmanuellt, men det är ju enkelt med en digitalkamera. Jag tog en gammal (och optiskt värdelös) 2* konverter som jag tog ur linserna ur och använde som mellanring, runkade ok.

För att testa makro har du ju flera alternativ, mellanringar är ett. Det finns också linser att sätta framför objektivet som gör om ditt vanliga objektiv till ett makroobjektiv. Ett annat enkelt och trevligt sätt är en sk omvändningsring, det skruvas fast i objektivets filtergänga och har en bajonett så att den kan fästas i kameran, objektivet säts alltså på bakochfram. Har di t.ex. ett 50mm som du alltid har med dig i väskan, är det lätt att alltid ha en liten omvändningsring som passar till det objektivet så har du ett makro också. Fram till i somras var det den lösningen jag använde, till jag köpte mig ett riktigt makroobjekiv.

Lycka till med fotograferandet.

Fortsätter tråden med en (kanske jättekorkad) fråga... Hur beter sig objektiv utan bländdaring om man sätter på en mellanring eller converter?

Exempel: K10D -> Vivitar macroteleconverter 2X -> SMC DA 18-55.

Ingen info förs ju då mellan objektiv och hus. Vilken bländare får objektivet?

Heureka-moment...

Tog mitt smc-m 50 1,7 och satte framför ett 50-200 Samsung (passar bra nog ihop att bara tejpa runt lite lätt). Hade dessutom nyss byggt en liten softbox till den inbyggda blixten.

Nu kan jag knappt sluta gå och undersöka den lilla världen. Förstoringsgraden blir enorm! Närgränsen är dock nån tum, så ska man plåta insekter på detta sätt får man nog kyla ner dem först.

GamleTrashberg skrev:
Fortsätter tråden med en (kanske jättekorkad) fråga... Hur beter sig objektiv utan bländdaring om man sätter på en mellanring eller converter?

Exempel: K10D -> Vivitar macroteleconverter 2X -> SMC DA 18-55.

Ingen info förs ju då mellan objektiv och hus. Vilken bländare får objektivet?
Utan kontakter bländas objektivet ned till minsta bländare(alltså ofta f22) när du tar bilden, men innan,när du fokuserar är det full öppning. Vilket inte är helt fel om man fotar riktigt nära, då behövs oftast liten bländare.
Photax har mellanringar med elektriska överföringar, och då är det inga problem med bländaren:
http://www.photax.se/kmrt/nrbld/nrbld.htm

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar