ANNONS
Annons

Gamla kompakter och mätsökare..

Produkter
(logga in för att koppla)

forstheim

Aktiv medlem
Jag har plötsligt fått för mig att skaffa en kompaktkamera eller liknande för gatufoto. Detta för att ibland kunna "smälta in" bättre i omgivningen. Men också för att alltid kunna ha en kamera med mig i jackfickan. Kan vara ett bra komplement till systemkameran inbillar jag mig.

Jag har redan lagt in en beställning på en Olympus My2, med ett fast 35/2.8. Den verkar många vara nöjda med. Så det känns som ett ganska säkert kort.

Efter att ha kikat lite på äldre kameror så har jag dock fått lust att försöka få tag på någon sådan också. Hellst ser jag att brännvidden ligger runt 35-40mm..och att optiken förstås är skarp och ljusstark.

Vad säger ni om dessa modellerna som jag har lyckats "hitta":

- Minolta AF-C
- Canon A35 F
- Ricoh 500G
- Olympus XA
- Vivitar 35ES

Själv är jag mest inne på Vivitar 35ES som har ett 40/1.7 objektiv. Men också Canon A35 F verkar vara trevlig. Ja, samtliga verkar faktiskt vara ganska trevliga.. :=).

Hur pass mycket bättre/sämre och mer/mindre användbara är ovanstående modeller mot en ny kompaktkamera som Olympus My2? Vid gatufoto tänker jag väl närmast på då, men även för allmänt bruk, på resa etc.

Eventuellt har jag möjlighet att få tag på Vivitaren, Ricoh 500G:n och Olympus XA:n från en handlare i England. De ska vara i "mint condition", dvs i fint skick. Om jag nu minns rätt var det £99 för Vivitaren och Olympusen, och £70 för Ricoh 500G:n. Är det acceptabla priser eller bör jag leta efter billigare begagnat här i Sverige?

Jag gillar hur som hellst "filosofin" i användandet av dessa små kameror. Det är basic och improviserat. Jag upplever också att det kan vara ett kul och användbart komplement till en stor och "omständig" SLR-utrustning, med vilken man hela tiden strävar efter perfektion. Kan vara skönt att få ett mer avslappnat förhållningssätt till fotografin tycker jag.

Hade varit kul att höra era tankar om detta också..

En kamera du inte ska glömma om du är intresserad av lite äldre mätsökare är Minolta HiMatic 7sII. Den är väldigt lik Vivitar 35ES, men jag tror den har lite bättre manuella möjligheter.
Jag har själv som jag är mycket nöjd med.

Ett problem med i princip alla lite äldre kameror ör att de är gjorda för kvicksilverbatterier, som inte får säljas längre. Ett sådant har en stabil spänning på 1.35V medan en silvercell har en inte lika fullt stabil spänning på 1,5V. Detta gör att kameran kan felexponera lite. Det finns flera mer eller mindre bra lösningar på problemet vilket gör att det inte är så stort, men det kan vara bra att veta om. Själv kör jag med 1.5V silvercell i min kamera och har inte haft problem med exponeringen. Då kör jag inte dia i den iofs...

Andra märken värda att kolla är Konica C35 och Yashica Electro GSN.
Lite länkar till Minolta rangefinders och Matt Dentons sida

Hej!
Jag håller med dig om att detta är små trevliga kameror. Jag är just nu inne på min andra (den första ligger isärplockad och lär aldrig vakna igen..) Ricoh 500G och det är en mycket trevlig kamera. Skarp som tusan, ok ljusmätare(måste korrigeras med ISO för 1.5v batt.) och väldigt trevligt format. Jag betalade 100kr för min första (inget fel på den, jag är bara klåfingrig..) och den andra betalade jag 100kr för. Mao. tycker jag inte att du skall betala 70 pund för den! De brukar finnas på Tradera ganska ofta och där brukarman kunna få dem för ca. 300kr. Andra modeller som du nog kan gilla är Minolta MG eller Olympus Trip 35. Som sagt, Tradera och blocket är bra tips.
Lycka till!
MVH Erik Å

Jag har en minolta AF-C köpte den ny -86 för 995:-
Den är knivskarp o mycket lite vinjettering.
AF funkar helt ok, enda dåliga är väl blixtens ledtal och utlysning, men den funkar att köra ihop med slavblixt.
Jämfört med min saligen avlidna Olympus XA så är optiken bättre på minoltan men Xa är en rolig kamera att fota med.

Jag hade en Olympus XA en gång i tiden, 80-talet, och blev aldrig nöjd med bilderna. Den du har är bättre!

Tackar för era synpunkter!

Jag har som sagt möjlighet att få tag på Vivitaren från England, vilken ska vara "som ny" enligt försäljaren. Men £99 + £9 i frakt är ju trots allt pengar när man inte riktigt vet vad man får.

Jag har också lyckats hitta en Minolta AF-C hos en handlare i Sverige (om den nu finns kvar i butik). Och efter närmare läsning på nätet så verkar den vara näst intill optimal för gatufoto. Priset lär vara 595:-, vilket låter rimligt i mina öron. Bara att hoppas att den finns kvar och att den då också är i fint skick.

Gunnar..

Har du någon uppfattning om hur optiken på Minoltan är jämfört med optik som sitter i tex en ny Olympus My2?

Jag har också Minolta AF-C och kan inte annat än rekommendera den. Skarpare kompaktkamera får du leta efter. Även med dia får du skarpa vinjetteringsfria bilder. T.o.m. motljus rakt mot solen fungerar, även om du då kan få "trekantiga stjärnor" pga. bländarens form.

En fördel på Minoltan är att blixten sitter vid sidan, så du får mycket sällan röda ögon. På Olympus My2 får du det nästan alltid.

Och ja, Minoltan är skarpare än Olympus My2, då jag själv jämfört.

Bättre och billigare komplement till en SLR är svårt att hitta!

Jag vet inte om dom kameror du nämner är mätsökarkameror?

Det finns en uppsjö av äldre japanska mätsökarkameror med fast optik. Många av dem är mycket bra & har en optik som faktiskt kan slå moderna högklassiga zoomar på fingrarna, då menar jag mycket dyra zoomar...

Jag har själv ett antal sådana mer eller mindre fungerande, det är det som är problemet, det fungerar inte alltid.

Ett mycket säkert kort är om du från en firma med garanti kan få tag på en Canon Canonette QL 17 (38mm, tror jag, F1:7), förmodligen det bästa som gjorts i genren...

Dom är sällan riktigt billiga men kan hittas från 1500-2000 kronor.

Det finns många andra bra mätsökare med fast optik men man ska veta att slutaren tyvärr gett upp på dom flesta... Köp helst genom firma med garanti. Om du köper privat osett så ska du betala mycket lite.

Larsa

forstheim skrev:
Hur pass mycket bättre/sämre och mer/mindre användbara är ovanstående modeller mot en ny kompaktkamera som Olympus My2? Vid gatufoto tänker jag väl närmast på då, men även för allmänt bruk, på resa etc.

Finns ingen jämförelse i hanterande & hur mycket du kan styra. Skärpemässigt & kontrast mässigt kan jag dock inte uttala mig...

Kolla in här http://www.cameraquest.com/classics.htm
& bläddra dig ner till "Compact 35's".

Där finns lite godis, bla Canon G3 QL17 som jag nämnde + åtminstone nån av dom du nämnde...

/Larsa som älskar dessa mätsökare, så roliga att använda!

Senast ändrad:
Hexar

En av de bättre kamerorna är Konica Hexar AF. Den går att få tag i för ett par tusen. Skarp optik 35/2.0, har ett stealth-läge för tyst fotografering och möjligheter till manuella inställningar förutom program och bländarautomatik.

Finns beskriven på tidigare nämnda Cameraquest

http://www.cameraquest.com/konhex.htm

Enda nackdelen jag kan komma på är att den är lite stor. Har man en jacka med stora fickor är den lätt att ta med, men den passar inte i en skjortficka...

Jonas
Jag har testat flera av de 60/70-talskompakter som du talar om, och kan inte annat än instämma i att för "gatubilder" är det svårt att hitta en bättre kamera än Minolta af-c. Dels för att den är mycket enkel och hanterbar i just dessa situationer, dels för att den går på vanliga batterier och att ljusmätare och slutare inte har en tendens till att lägga av med åren (vilket t.ex. Minox, Olympus XA, XA4 m.fl.har).
Jag har samlat på mig en 3-4 stycken under åren, och om du skulle vara intresserad, kan du få köpa en för 500:- (med returrätt).

Ja, som Tomas J var inne på
Konica Hexar är en superkamera om man nu inte "måste" ha en som ryms i skjortfickan.
Silentläget är verkligen TYST, frågan är om det går att göra en tystare kamera.
Skarp som få.

Den har lite egenheter i hanteringen men man lär sej ganska snabbt.

Annars så är ju Nikon Ti28 eller Ti35 fina men dom är ju tyvärr dyra

/göran

Göran (Ståhl)..

Mycket vänligt av dig att erbjuda mig en av dina Minolta AF-C. Jag är helt klart intresserad av en sådan om du garanterar att den är i bra skick. Det enda jag funderar lite över är brännvidden..kanske vore ett 40/2.8 än mer optimalt och mer allround!? Lurar lite på Canons A35F också nämligen. Främst pga den något längre brännvidden, men även för att objektivet lär vara skarpt på alla bländare. Den har dessutom mätsökare, vilket väl antagligen innebär att skärpan blir lättare att ställa in när ljuset är dåligt. Har du använt en A35:a Göran? Hur är den i så fall jämfört med Minoltan?

Samtidigt har dock Minoltan autofocus och är i de flesta avseenden en perfekt kamera. På bild är den även estetiskt tilltalande. Men det är kanske just bara på bild. Sedan har jag heller inte sett någon A35:a till försäljning..så det är kanske så att de flesta av dessa är "slutkörda".

Fast kamerorna är så pass billiga att jag kommer försöka få tag på båda två. Så det är inget att tjafsa om.. :=)

Jo, så visst är jag intresserad av en av dina Minoltor Göran. Du kan väl mejla mig när du har läst det här, så får vi se hur vi löser det hela.

Skriver adressen här: [email protected]

Tack alla ni andra också! Jag har övervägt samtliga alternativ, men kommit fram till ovan nämnda modeller. Canonetten måste jag också säga är lockande med sin fina optik. Men enligt vad jag har läst mig till lär Canon A35F vara ett vettigt alternativ till Canonetten..inte lika pillig och trögmanövrerad, betydligt klarare sökare och inte lika klumpig. Dessutom är A35:an ganska mycket billigare än Canonetten.

Kul med dessa gamla kameror. Det är nästan så att man får lust att börja samla på välfungerande modeller från den här tiden. Många är ju faktiskt också väldigt tilltalande i sin design. Det blir till att bygga förvaringshyllor framöver.. ;=)

Tack igen för alla inlägg!

Senast ändrad:
Eftersom du redan beställt en My2 så tycker jag att en mätsökare vore ett bättre komplement än ytterligare en autofokuskamera. Och skall jag låta min personliga smak råda så förespråkar jag en rejäl dylik med fokusring på objektivet, som t ex Canonet eller Himatic, framför den förvisso smäckra men mindre användarvänliga Olympus XA.

PS. Ta köpförhandlingarna utanför forumet, annonsering är ju som bekant inte tillåtet.

Oj, sorry Jim. Självklart ska det inte annonseras här på forumet..och det var väl lite därför jag bad Göran mejla mig för vidare diskussion. Vi ska skärpa oss framöver! ;=)

My2:an funderar jag på att avbeställa..eller möjligen använda som "kajakkamera" då den är ganska vattentålig.

Canonetten lät som sagt ganska intressant, men jag ser A35F som ett trevligt och framför allt billigt substitut till den. A35:an ska ha "mätsökare med ljusram och bländarskala" enligt information jag har tagit del av. Jag kan inte i detalj vad som skiljer A35:an och Canonetten åt mer än att jag vet att brännvidden på den förstnämnda är 40mm, något ljussvagare, är ganska liten, är skarp på samtliga bländare, har blivit topptestad flera år i rad och upplevs som mer lättjobbad. A35:an lär dessutom vara i det närmaste ljudlös och är som sagt ganska mycket billigare än Canonetten. Men de få bilder jag har sett från Canonetten var förstås helt klart skarpa och fina de också.

Så förmodligen avbeställer jag My2:an och införskaffar Minoltan och A35F:n. Det blir inga astronomiska summor ens vid en sammanslagning av begagnatpriserna.

Är autofokus verkligen bra för gatufotografering? Alla AF-kompaktkameror fokuserar (flyttar objektivet) inte förrän man trycker av även om man låst avståndet i förväg. Detta gör att det blir en fördröjning på ca 0,5 sekunder vilket är mycket irriterande för spontan fotografering. Detta gör AF-kompakter i mina ögon ganska oanvändbara för bilder på människor (vilket är vad de flesta används till!). Detta måste vara fotobranschens mest korkade kollektiva felkonstruktion. AF sysemkameror och AF digitalkameror fokuserar genom att verkligen flytta objektivet så när man väl trycker av helt blir fördröjningen minimal.

Precis, håller verkligen med. Och vad jag upplever som ännu värre med autofokuskompakter är att aldrig precis veta var skärpan ligger.

Det har blivit en Minolta AF-C..trots AF:en. Tål att testas i allafall då ett flertal personer har sagt att kameran är näst intill perfekt för "gatufoto".

Men jag håller med er, Olle och Jim, autofokus känns inte som det optimala vid den här typen av fotografering med tanke på tidsfördröjningen mellan avtryck och exponeringen.

Förutom Minoltan har jag dock 2st Canon A35F på gång. Eftersom ni inte verkar ha koll på modellen så hänvisar jag till denna lilla sida:

http://w1.131.telia.com/~u13121867/kompakt.html

Jag funderar på batterierna som används i kameran. Finns sådana att tillgå i "vanliga" butiker eller måste man modifiera om kameran på något sätt? Sedan frågar jag mig också om uppgiften på 1,5v verkligen stämmer. Jag har nämligen för mig att jag sett 1,35v på någon annan sajt..

Lite batteriundervisning kunde vara på sin plats av kunniga medlemmar..! :=))

Jodå, jag känner till Canonkameran. Batteriet är 1,35V som alla kvicksilverbatterier. Detta driver exponeringsmätaren/automatiken. 1,5V ger felexponering och kan eventuellt skada kameran. Det vanliga 1,5V AA batteriet är endast till för blixten.

En annan bra mätsökarkamera är Konica S3 med skarp 38/1.8 optik.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar