ANNONS
Annons

Gamla goda objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Anledningen till att byta mattskiva är att det skall bli lättare att fokusera manuellt. Och det lär du få göra med alla objektiv som anslutits med adapter, inte bara M42. Men som Per skrev kan du använda live-wiev när du fokuserar manuellt, ifall det är svårt att göra med standardmattskivan.

Olle

Ok tack. Funkar den här M42-adaptern med alla pentax objektiv?
Och hur är det med de andra fabrikaten, funkar den med alla objektiv eller bara med vissa?
Brukar det stå i objektbeskrivningen om objektivet är M42-kompatibelt?

M42 objektiv går att skruva på M42 adaptrar, oavsett märke på objektivet.
Vad som kan hända är dock att vissa M42 objektiv kan kräva att man trycker in en pinne för att manuellt kunna välja bländaren. Det finns M42 adaptrar med en fläns i botten som är till för att trycka in just denna pinne.
Vad som också kan inträffa är att M42 objektivet sticker ut för långt bakåt in mot kamerahuset och kan skada spegeln beroende vilket kamerahus man monterar objektivet på.

Angående Pentax så har företaget många fler typer av infästning förutom M42.

Ok, passar "mattskivan EF-S som passar 40D, 50D och 60D", även min Eos 450D?
Är det samma mattskiva, behövs mattskiva?, också till Nikonobjektiv?

www.focusingscreen.com kan du hitta mattskiva till dessa kameror. Även 450D.
De levereras med instruktion och nödvändiga redskap.
De rkommenderar att man låter en fackman göra bytet men det är snorenkelt om man är det minsta händig. Jag bytte mattskiva på min EOS 7D, hela jobbet tog inte ens en kvart. Och då var jag ytterst noggrann och försiktig.

De flesta som misslyckas verkar ha hoppat över den delen av instruktionen som säger att man aldrig får "vidröra" ytan på mattskivan. Inte med fingrarna, inte med bifogad pincett, inte med någonting. ytan är oerhört känslig, och minsta märke blir en evig påminnelse i sökaren om hur slarvig man var.
Det finns särskilda "handtag" på mattskivan. Det är bara dessa man får hålla i vid monteringen. Eller om handtag saknas, mattskivans ytterkanter.

Mattskivan fungarer lika oavsett märke på objektivet.

Petter ...

Ok, tack.
Jag förstår att kravet på objektivet är att det är M42-fattning.
Det jag främst undrar är vilka objektiv från en viss tillverkare, t.ex. Pentax som passar. Är det äldre objektiven, eller är det olika. Och står det i beskrivningen att det är den fattningen, eller är det info som man måste kolla upp vid varje objektivannons?

//John

Behöver man specialverktyg för att byta mattskiva? Kommer den nya mattskivan fungera även med mina vanliga Canon objektiv?
När det gäller äldre fasta kvalitetsobjektiv, vilka tillverkare eller specifika objektiv ska man satsa på? Vet ni några objektiv som man kan göra fynd på?

Med vänlig hälsning, John

Vilken av mattskivorna på sidan som angavs är det som gäller?

Med vänlig hälsning, John

Kan nämna att jag har använt en del m42-objektiv, 3 st pentax takumar, Hur som, men min 50 f1.4 är det småkämpigt att sätta fokus men det funkar oftast fint, Och då har jag inte bytt mattskivan.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar