Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gamla gluggar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Light Head

Aktiv medlem
Använder ni gamla gluggar? Vad är det ni uppnår med dem?

Om man vill experimentera lite så hade det varit kul att få en inblick i den världen. Det finns ju många äldre utrustningar som bara ligger på vinden och dammar..

Tips? Trix?

Ett populärt trick är att montera bort glaset och få ett pennställ.

Men, bättre är väl att försöka sälja objektiven till någon som har en passande kamera (eller köp en själv), så dom kan fortsätta används för det dom är till för - att ta bilder. Numer kan ju t.o.m gamla FD-objektiv användas igen, på t.ex. NEX-kameror med adapter.

Mm,, lite frestande det där med penn-ställ. Kanske kan man göra om 50mm gluggar till "desert"-skålar? Tänk vad coolt att servera lite glass i en sådan?!

Men är det bortkastat att testa gamla gluggar på nyare dslr?

Mm,, lite frestande det där med penn-ställ. Kanske kan man göra om 50mm gluggar till "desert"-skålar? Tänk vad coolt att servera lite glass i en sådan?!

Det är inte alls bortkastat att prova gamla objektiv på nya kameror. Jag har ett antal som jag använder med gott resultat. Ett av de äldsta är Leitz Summar 42mm från 1930-talet!!! Jag använder det på D300. Titta gärna här:
http://www.fotosidan.se/reviews/viewphotos.htm?ID=19727

Tja, jag har använt mitt gamla 300 mm 4,5 på min D80. Det är så gammalt att det är ai-modifierat. Ingen ljusmätning. Inte smidigt, men i fågeltornet var det ändå kul att testa, när kungsörnarna satte sig ner för att äta.

Varför skulle det vara bortkastat? Det kostar ju inget om kamerahuset är digitalt. Mina erfarenheter är dock att äldre manuella objektiv sällan ger den där briljansen som t.o.m. kitobjektiven ger idag. Då menar jag äldre standardobjektiv (har inte testat de vassaste) av märket Nikon. Å andra sidan kan man få dem billgt och få tillbaka pengarna när man tröttnat om man inte gjort pennställ av dem.

Använder ni gamla gluggar? Vad är det ni uppnår med dem?
Ja, jag använder gamla objektiv. Relativt gamla i varje fall. Jag vet inte riktigt vad jag uppnår med dem men eftersom mitt kamerahus är gammalt så är jag hänvisad till gamla objektiv.

Men allvarligt talat så beror det på vilka gamla objektiv det är frågan om. Om det är Canon FD-objektiv du tänker på så kommer du inte att kunna fokusera ända till oändligt med en vanlig adapter. Det finns dock adaptrar med linser som fungerar lite som en telekonverter. Brännvidden förlängs lite, men du kan fokusera på oändligt. Nackdelen är att de lär försämra skärpan en hel del. Alternativet är att du använder de som makroobjektiv i kombination med mellanringar eller bälg, som Stanislav.

Någon som använder Canon kan säkert svara på om det går att använda objektiv med M42-gänga. Om så är fallet finns det massor av gamla såna objektiv att leka med.

Olle

Mina erfarenheter är dock att äldre manuella objektiv sällan ger den där briljansen som t.o.m. kitobjektiven ger idag.

Beror ju mycket på vilket objektiv man använder. Dagens kitobjektiv är inte helt värdelösa heller. Det finns många äldre objektiv som väldigt bra, men man får ju läsa på och kolla bilder för att sålla ut godbitarna. Använder inte mitt kitobjektiv eftersom mina 70-80-talsgluggar är klart bättre.

Vad uppnår jag med mina gamla objektiv?... Samma sak som man uppnår med nya objektiv väl?

Det finns gamla bra - och mindre bra - objektiv. Det gemensamma är att manuell fokusering gäller. Är det inte din grej så glöm resten.

En bra sak med Canon är att de flesta går att montera på just Canonkameror pga registeravståndet. I teorin kan du sätta vilket objektiv som helst på en Canonkamera men antingen kommer adaptern behöva en lins (vilket degraderar bildkvalitén) eller så förlorar du oändlighetsfokus. Dvs landskapsbilder är inte att tänka på. Men för flertalet gamla objektiv gäller detta alltså inte för Canonkameror - en enkel linslös adapter gör många gamla fina objektiv fullt användbara på moderna hus som tex 5D.

I själva verket är det så att de bästa objektiven som någonsin tillverkats kan sättas på Canon utan att ha rätt fattning - med en adapter. Det är såklart en definitionsfråga (och beror på vilken typ av fotografi man är ute efter) men det finns ex.vis en Zeisskonstruktion 35/1.4 som finns i både Rollei- (tyskland) och Contax- (japan) versioner. Dom tidiga är från 60-talet men överträffar ex.vis Canons sjukt dyra (och förnämliga) 35/1.4L (ca 14.000:). Det finns exempel där folk köpt dessa objektiv för någon tusenlapp.

Zeiss (som redan har ett förnämligt 35/2) har uppmärksammat detta och är i dagarna på väg ut med en egen Distagon 35/1.4, sannolikt - men vi vet inte ännu - är den baserad på samma konstruktion som Rollei och Contax. Om teorierna stämmer kommer då samma optiska lösning med modern Canon/Nikon och säkert Sony-fattning osv. Men fortfarande gäller alltså MF, inte AF.

5DMkII har blivit något av baskamera i dessa sammanhang, bättre sensor finns inte där dessa bastardobjektiv kan monteras utan problem (...oftast utan problem ska väl tilläggas).

Om någon undrar hur ett snart 50 år gammal Rollei kan vara bra på en 5DMkII så titta gärna igenom de 50+ sidorna i denna tråd på Fred Miranda. Se och njut :)

http://www.fredmiranda.com/forum/topic/839374

Nu är det ju väldigt svårt att svara på min fråga, men generellt.. Jag kollar på bilderna som var tagna med Distagon ,, så snyggt! Hur mycket är "fotograf" / "kamera" resp "glugg"? Eller hänger det på efterbearbetningen?

Nu är det ju väldigt svårt att svara på min fråga, men generellt.. Jag kollar på bilderna som var tagna med Distagon ,, så snyggt! Hur mycket är "fotograf" / "kamera" resp "glugg"? Eller hänger det på efterbearbetningen?

Jag försöker svara ungefär så här på din fråga:
Bildens själ (det konstnärliga, komposition osv) hänger på fotografen. Den tekniska biten (teknisk bildkvalité) är beroende både på utrustning och fotografen. Bra utrustningen ger dig möjlighet att uppnå hög teknisk kvalité, men för att få ut det från utrustningen måste man behärska och kunna använda det på rätt sätt. När det gäller efterbehandlingen så kan man förbättra mycket i en bild, men kan aldrig skapa en perfekt bild av en dålig bild.

ANNONS