Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gamla eller nya objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

jacken

Aktiv medlem
Jag tänkte höra med er som har lite mer erfarenhet.
Hur är det med gamla objektiv till en K100D
Jag har lånat en glugg ( Pentax SMC pentax-F zoom 1:4-5.6 70-210 ) . Som jag fått erbjudandet att köpa.

Så jag undrar nu. Är det ett bra objektiv, eller ska man köpa gluggen
Pentax SMC-DA 50-200/4-5,6 ED
Som är gjort för Digital systemkamera?
Eller är det ingen större skillnad på Nya och gamla objektiv?

Välj den nya om pengar inte är ett problem, annars är den gamla ingen fy fy, men inte lika praktisk som den nya:)

Skillnaden mellan objektiv för det digitala systemet (DA-serien) jämfört med de äldre objektiven är...

* En optisk design som gör ljusstrålarna mer raktecknade i hörnen, framförallt gäller detta vidvinklar. Detta för att undvika den signalförlust som kommer av att ljus från kanterna träffar sensorn i vinkel och därmed studsar omkring inne i huset.
* Ingen bländarring vilket förenklar det mekaniska bländarsystemet och därmed gör det mer tillförlitligt och pålitligt.
* QuckShift focus, vilket gör att du kan fokusera objektivet manuellt även med kameran satt på autofokus. Väldigt användbart i många situationer. Exempelvis kan du slå på autofokus med AF knappen och därefter finjustera fokus manuellt innan du trycker ner slutaravtrycket. Kan vara användbart i vissa situationer.
* Optiken är designad med hänsyn tagen till kromatisk abberation.

När det gäller äldre objektiv så är många objektiv väldigt bra. F 70-210 tillhör eliten och innehåller faktiskt ett glas för extra låg dispersion/färgspridning (low dispersion). Det gjordes på den tiden då Pentax aldrig talade om tekniken de använde i optiken... (det är först på senare år som Pentax har börjat krydda sina objektivs exteriörer med förkortningar som ED, AL och så vidare... Objektiven har haft dessa saker
länge...).

Men, DA 50-200 är ett bättre objektiv!
Fast skillnaden är liten... Så det är ju en prisfråga, vad får du ge för F 70-210:an?
DA 50-200 säljs under Samsung namnet för runt 1100 spänn idag, dock viss leveranstid eftersom leverantören har slut på lagret i Sverige just nu.

Hälsar
R

Jo jag får köpa 70-210 gluggen tillsammans med ett spegelobjektiv, Tokina RMC 500/8 för 1500:-

Själv tycker jag att Tokina gluggen är mer en kul glugg än bra!?

Jag tycker det är svårt att få skarpa bilder. Om det beror på Brännvidden kontra Ljuskänsligheten, eller om det är pga att det är ett spegelobjektiv vet jag ej.

Jag kanske ska överväga detta köp ändå!?
Om det är så att SMC-DA 50-200/4-5,6 ED är ett bättre objektiv.

Och kanske satsa på ett Sigma AF 70-300 och en Telekonverter ?

Glöm idéen med teleförlängare och zoom, bilderna blir för dåliga (oskarpa och utsmetade i färgerna, dålig kontrast). Teleförlängare är gjorda för fasta objektiv, ej zoomar.

Hälsar
R

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar