Annons

gamla blixtar

Produkter
(logga in för att koppla)

Danielbeck84

Aktiv medlem
är det någon som vet om man kan använda gamla blixtar på sin digitala systemkamera olympus E-520?
har en gamal blixt som farsan hade på sin systemkamera. blixten är ca 25år gamal men verkar funka när man trycker på knapen på blixten så blixtrar det till.

eller är det så att man är mer tvungen att ha kontakt med alla polerna i blixt skon på kameran för att det ska fungera?

Om blixten är 25 år är det nog troligt att den har automatik genom en senor i själva blixten. Digitalkameror har ofta inte någon PCkontakt så man får skaffa en adapter. Jag har själv en gammal Metz CT45 som fungerar utmärkt. Förutom inbyggda kamera blixten och några studioblixtar är det den enda blixt jag har som fungerar.

Man måste inte ha alla pinnarna i blixtskon men tyvärr är det risk att en gammal blixt eldar upp en modern kamera.
Om du har en voltmeter kan du mäta upp blixtens spänning.
Isf låt blixten ladda upp sig och mät sen spänningen på blixtfoten (mellan mittstiftet och metallisten på sidan). Bör inte vara över 6V men 12V är nog ok. Kan tyvärr enkelt vara över 200V på en gammal blixt...

det är bara ett stift i boten av den & tror att det till hör en pentax mätket på blixten är agfatronic 261 CB computer som står på den.
vill i framtiden köpa en FL-50R men känner att min plonbok inte räker just nu till det. kanske bortåt nästa jul kanske man har råd med en sådan. så det var därför som jag funderade på just om man kunde använda en gammal blixt så länge tills man har råd

sen har jag mått den blixten nu & det visar att det är ca 240Volt i den på dom polerna så det är nog inget att såtta rätt på kameran är inte att tänka på om man inte kan ha något i mellan som tål 240volt.

Enligt Olympus är deras kameror gjorda för att klara blixtar som lämnar ut mellan 200 och 250 V. Kontaktade Olympus för att få veta om jag kunde använda min gamla Rollei E19BC och det var inget som hindrade. Det fungerar ypperligt.
Men för att gradera så rekommenderar jag att du skickar ett mail till Olympus och kollar med dem om 240 V ligger inom det säkra området.

tack för tipset får skriva till dom & kolla hade vart kul om man kan använda en gammal så länge tills man har råd med en nyare. är inte helt nöjd med den inbygda blixten

I have a third-party electronic flash. Can I use it on the E-520?

Flash units that are not part of the Olympus E-System may pose problems if used on the E-520.

Thyristor-type flash units can be used with the E-520’s Manual shooting mode as long as the sync voltage does not exceed 6 VDC. Third-party TTL flash units will not have TTL capability because the contact pins in the camera hot shoe probably won’t align with the contacts on the flash. In addition, the TTL communication with the E-520 may damage the camera circuitry or corrupt the camera firmware.

Ref:

Passiv slavtrigger behöver inga batterier

De båda radiosändarna uppges ju fungera med Olympus egna blixtar FL-36(R) & FL-50(R). Signumet "henq" rekommenderar ju även en sådan i detta inlägg i "den stora blixttråden".

Olympus blixtar med låg triggspänning fungerar inte tillsammans med passiva slav-triggers, se inläggen: #54 och #55, också från "den stora blixttråden".

Jag såg i din länkreferens att det även fanns en modell (SYK-5) som kan användas med förblixt hos kameran. Jag har ingen erfarenhet av denna, men funkar det så ger det utökade blixtmöjligheter.

Med din Olympus kamera inställd för manuell blixt, så ska det fungera tillsammans med en gammal blixt med hög synkspänning. Vis av egen erfarenhet funkar däremot inte min FL-36 tillsammans med en passiv slavtrigger.

Jag skulle börja med en passiv slavtrigger, företrädesvis den med "pre-flash" funktionen, för att kunna experimentera lite mera.

Däremot för användande tillsammans med de gamla FL-36 & FL-50 utan R-suffixet, så skulle jag behöva radiotriggern. Har man en E-3/E-30/E-420/E-520, så kan man använda de nyare FL-36R & FL-50R, samt de nyaste från Metz med f/w-uppdatering.

Berätta hur du får igång Agfatronic-blixten tillsammans med din kamera. Brorsan hade ett sådant fabrikat med ledtal 36 till sin OM-1, som fungerade ypperligt, så deras blixtar var mycket bra. Han saknade dock att blixthuvudet inte var vridbart.

Har skickat ett mail till kaffebrus & dom säger att det är för hög synkvolten på blixten.
Är det någon som har något tips eller på något ider om andra sätt?

Passiv slavtrigger eller Wein Safe Sync eller gamla Cactus V1

Läste på Botzilla att Agfatronic 261 CB där hade en triggspänning på 64V, en skillnad mot dina uppmätta 240V. Trots 20% överspänning, kanske ändå värt att chansa med den gamla Cactus V1 och Cactus V2 som jobbar med högre triggspänningar, 12V-200V. Nya Cactus V2s föreskriver max 12V triggspänning.

Även om det finns en ISO 10330 standard som handlar om max triggspänning på 24V, så i praktiken verkar det vara rekommenderat max 6V som gäller för moderna blixtar.

Klippt från Cactus V2s Radio Slave Set:
CAUTION:
Beware not to work via the hot shoe with high voltage flashes or studio strobes with a triggering voltage of 12V or higher.

Klippt från Botzilla:
The ISO 10330 specification ("Photography -- Synchronizers, ignition circuits and connectors for cameras and photoflash units -- Electrical characteristics and test methods," 1992) says that all ISO-compliant cameras should be able to accept trigger voltages up to 24V. Though a Canon engineer is the nominal head of the ISO workgroup, for some reason Canon continues to insist that their cameras tolerate no more than 6V.
For that reason I've tagged strobes that trigger at voltages between 6V and 24V as "your call." Depending upon who you ask — the camera or strobe manufacturers — those strobes are acceptable or they are not.

Ref:

funnderar på en annan lösning för till fället kom & tänka på att jag hade sätt för många år sedan att man kunde bygga en slavblixt tändare.

som denna
http://www.kaffebrus.com/slavtandare-med-stativganga-fotocell-156.html

så jag begav mig till biblan & lånade 501 elektriniska byggprojekt. & där fanns det en skis hur man bygger en sådan slavtändare för ca 200-400volt.
så nu är bara frågan om man ska åka till elfa & köpa dom delarna & testa att bygga en sådan. skulle kanske kosta ca 100 kr att bygga en sådan sen kan man ju alltid modifiera den lite kanske i efter hand oxå.
gillade elektronik när jag var mindre så det kanske hade blivigt ett bra projekt till projekt tråden om det fungerar.

man har oxå börjat att tveka om det är lönt att lägga så mycket tid på att få en gammal blixt att fungera om det inte är lättare att köpa en FL-36R istället & sedan kunna köpa en till när man har råd. så man får i slut ändan två FL-36R & en FL50R så kan man ju använda dom en hel del & leka med.

Olympus E-3 tål upp till 250VDC enligt manualen

Enligt Olympus är deras kameror gjorda för att klara blixtar som lämnar ut mellan 200 och 250 V. Kontaktade Olympus för att få veta om jag kunde använda min gamla Rollei E19BC och det var inget som hindrade. Det fungerar ypperligt.
Men för att gradera så rekommenderar jag att du skickar ett mail till Olympus och kollar med dem om 240 V ligger inom det säkra området.

Du har så rätt och det står ju dessutom på sid 78 i den engelska manualen för E-3.

1) Some commercially available flashes require a voltage of 250V or more for the synchronization connector. The use of this type of flash can damage the camera or prevent the camera from operating properly. Contact the manufacturer of the flash for the specifications of the flash synchronization connector.

Jag kan tänka mig att de kameror som har en coaxial PC (for Prontor/Compur) 3 mm kontakt är tänkt att användas tillsammans med utrustning av olika fabrikat. Att begränsa triggspänningen då till enbart 6V DC, skulle i princip göra den ganska begränsad.

För de kameror av Olympus fabrikat som saknar PC-kontakten, har jag inte sett någon hänvisning till triggspänning i manualen, så där bör man helst kolla upp vad respektive kamera tål.

funnderar på en annan lösning för till fället kom & tänka på att jag hade sätt för många år sedan att man kunde bygga en slavblixt tändare som denna
http://www.kaffebrus.com/slavtandare-med-stativganga-fotocell-156.html

Klart att du behöver en extern blixt just nu, när året är som mörkast. Även om du senare bygger en bättre och flexiblare, så varför ändå inte börja med att testa den passiva slavtriggern, PS-HS eller SYK-5?

P.S.
En E-3 kamera tål visst en triggspääning upp till 250V DC enligt manualen!

Även om du senare bygger en bättre och flexiblare, så varför ändå inte börja med att testa den passiva slavtriggern, PS-HS eller SYK-5?
manualen!

vad jag förstog när jag skicka ett mail så var det max 12 volt man kunde använda mer på dom produkterna som kaffebrus hade.
Så det är mer därför som jag funderar lite fram & till backa med att bygga en sådan som PS-HS. som skulle klara av ca 400volt. räkna ut att jag skulle behöva köpa saker för ca 70kr för att bygga den som jag såg i boken

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto