Passiv slavtrigger behöver inga batterier
De båda radiosändarna uppges ju fungera med Olympus egna blixtar FL-36(R) & FL-50(R). Signumet "henq" rekommenderar ju även en sådan i detta
inlägg i "den stora blixttråden".
Olympus blixtar med låg triggspänning fungerar inte tillsammans med passiva slav-triggers, se inläggen:
#54 och
#55, också från "den stora blixttråden".
Jag såg i din länkreferens att det även fanns en modell (SYK-5) som kan användas med förblixt hos kameran. Jag har ingen erfarenhet av denna, men funkar det så ger det utökade blixtmöjligheter.
Med din Olympus kamera inställd för manuell blixt, så ska det fungera tillsammans med en gammal blixt med hög synkspänning. Vis av egen erfarenhet funkar däremot inte min FL-36 tillsammans med en passiv slavtrigger.
Jag skulle börja med en passiv slavtrigger, företrädesvis den med "pre-flash" funktionen, för att kunna experimentera lite mera.
Däremot för användande tillsammans med de gamla FL-36 & FL-50 utan R-suffixet, så skulle jag behöva radiotriggern. Har man en E-3/E-30/E-420/E-520, så kan man använda de nyare FL-36R & FL-50R, samt de nyaste från Metz med f/w-uppdatering.
Berätta hur du får igång Agfatronic-blixten tillsammans med din kamera. Brorsan hade ett sådant fabrikat med ledtal 36 till sin OM-1, som fungerade ypperligt, så deras blixtar var mycket bra. Han saknade dock att blixthuvudet inte var vridbart.