Annons

Gamla Blixtar till nya kameror

Produkter
(logga in för att koppla)

Martin W

Aktiv medlem
Hej

Jag har två gamla blixtar liggandes som jag gärna skulle använda med min Nikon D70 (vet att jag inte skulle få någon ttl-mätning).
En av dom är av märket Expert och den andra vet jag inte riktigt.
Jag har hört att det kan bli väldigt hög spänning av vissa blixtar. Kan man kolla på ngt sätt om dom går att använda eller om dom skulle förstöra kameran?


/Martin
 
Beror på kameran. Det går alltid att mäta med en multimeter om man har en sådan.

Canon vet jag rekomderar bara 6volt i synkspänning. Min Olympus E-10 har dock skyddskretsar som tar allting, vet inte hur Nikon gör.

Den blixt jag använder på min Olympus E-10 är från 70talet, och har 225volt i spänning, så den skulle jag inte våga testa på en Canon.

Du får söka på nätet efter blixtarna eller försöka få fram en multimeter att mäta med.
Samt kontakta Nikon om vad dom har som rekomendation om det inte står något i manualen.
Sen finns det säkert någon här som kan lite mer om Nikons kameror än jag.
 
Tack för svaren!

Kunde inte tro att det stod i manualen.

Hur går man tillväga om man ska mäta med en multimeter? Kan nog låna en på jobbet men är inte riktigt säker på hur man gör.


/Martin
 
Ställ in multimetern på "DC volt". Om den är av typen som har olika spänningsområden bör du börja med att ställa den på något av de högre, t ex 750 V.

Mät på mittstiftet och jorden som sitter som en krage runt skon. Polariteten spelar ingen roll med de flesta digitala multimetrar. Sätter du fel får du ett minustecken framför spänningen bara.

Får du ett väldigt litet utslag på det höga spänningsområdet kan du vrida ner lite.
 
Sådär nu har jag mätt spänningen på blixtarna, den ena låg på ~150 volt och dena ndra på ~200.
Nu var det kanske inte dom färskaste batterierna i blixtarna, spelar det någon roll för spänningen?

Jag trodde blixten skulle utlösas när man mätte men det gjorde den inte, ska den inte det?

Slutligen. Ska jag våga prova om den fungerar på kameran?
 
Martin W skrev:
Nu var det kanske inte dom färskaste batterierna i blixtarna, spelar det någon roll för spänningen?
Det skulle nog faktiskt kunna det, kan jag tänka mig. Blixtarna laddar nog kondingarna så fullt de kan, sen styrs ju flödet under utlösningen av en tyristor. Så
Martin W skrev:
Jag trodde blixten skulle utlösas när man mätte men det gjorde den inte, ska den inte det?
Nejdå, en spänningsmätarkrets har väldigt hög resistans för att kunna iaktta utan att märkas.
Martin W skrev:
Slutligen. Ska jag våga prova om den fungerar på kameran?
Om batterierna var så färska att blixtarna inte tog evigheter på sig att ladda, då skulle jag chansa på att det funkar fint. Om laddningen gick supertrögt, då skulle jag mäta om.
 
Martin W skrev:
den ena låg på ~150 volt och dena ndra på ~200.
Nu var det kanske inte dom färskaste batterierna i blixtarna, spelar det någon roll för spänningen?

Enligt D70 manualen så kan spänningar över 250 volt eller felaktig polaritet skada kameran. Så om polariten är OK så borde du ligga på säkra sidan. Dock står det i manualen att du endast ska använda Nikon-blixtar, så om något ändå händer så blir det svårt att åbereopa garantin.

Spänningen borde vara oberoende av batteriernas kapacitet så länge blixten blir fullt laddad.

Som jag skrivit i en annan tråd (se http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&postid=287082#post287082 ) så är det säkrast att koppla in ett skydd emellan för att ta ner spänningen till en kontrollerad nivå.

/Olle
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.