Annons

Gamla blixtar från filmdagarna

Produkter
(logga in för att koppla)

Rumpelstiltskin

Aktiv medlem
Har en gammal, men knappt använd, Osram BCS44 Studio. Jag fattar att jag inte ska koppla den direkt till kameran om jag vill undvika härdsmälta, men om jag inte minns helt galet kan den funka som slav och utlösas av en annan blixt.

Jag är ingen blixtfotograf, men har tänkt köpa en mindre blixt främst för makro/närbild. Men det kan ju vara kul att kunna använda en större blixt nån enstaka gång, men jag är inte så intresserad att jag vill lägga pengar på en ny. Kan jag få fart på den jag redan har är det ju däremot guld.

Problemet med den här blixten som jag minns det var att uppladdningsbara batterier sögs ur på några få flashar. Men det var då det - 80/90-tal. Tror ni man skulle få ut påtagligt fler blixtar med moderna batterier och vilken typ ska jag i så fall köpa? Helt rudis på sånt här. Den tar 4 st 1.5V AA. Ett gäng moderna uppladdningsbara och en laddare kan man ju ha användning av till annat också.

Rätt snygg fortfarande, tycker jag. 😀

DSC00018_DxO-E.jpg

Senast ändrad:
Även en del moderna kameror tåler gamla blixtar med synkspänning på kanske 250 V. Exempelvis Canons 1D-serie brukar ha en sådan specifikation för det externa blixtuttaget. Däremot tåler själva blixtskon bara 6 V eller så.

Det är inget jag tänker chansa på.

Undrar bara om jag kommer att få bättre utbyte med moderna uppladdningsbara batterier och vilken typ jag ska välja. Om NiMH eller Li-ion har nån fördel.

Som det var förut fick man ha fickorna fulla med batterier och vill jag inte.

Det är väll metallhybrid man ska satsa på då de kan ladda upp blixten fortare mellan skotten. Sedan kanske li-ion har andra fördelar.

Eller så köper man IKEA:s billiga och bra batterier oavsett hur de ser ut på insidan. Brukar förvånansvärt ofta rekommenderas ute på det världsomspännande datanätverket just för bruk i kamerablixtar.

Tack! Det var just sånt jag undrade. Ska kolla IKEAs också. Man kan ju alltid ha några av varje. Brukar köpa deras knappceller, billiga och bra.

IKEAs var ju jättebilliga. Skulle ju kunna börja med dem och ser hur blixten funkar. Måste vänta tills jag får tag på den nya blixten jag vill ha bara, den verkar vara sällsynt i Europa men är på ingång.

En till dumfråga. Kan man använda samma laddare till alla typer av batterier av AA och AAA typ eller är det olika? När man kollar på olika laddare så står för en del att de är för NiMH och en del att de är för Li-Ion och för IKEAs står det ingenting.

Har pratat med batterisäljare och börjar få lite snurr på det. Han trodde att det var ett problem att NiMH är på bara 1.2V. Men det verkar inte så, eftersom t.ex. Varta gör speciella sådana just för blixt. Men nån effekt borde väl den lägre spänningen ha?

Har en gammal, men knappt använd, Osram BCS44 Studio. Jag fattar att jag inte ska koppla den direkt till kameran om jag vill undvika härdsmälta, men om jag inte minns helt galet kan den funka som slav och utlösas av en annan blixt.

Jag är ingen blixtfotograf, men har tänkt köpa en mindre blixt främst för makro/närbild. Men det kan ju vara kul att kunna använda en större blixt nån enstaka gång, men jag är inte så intresserad att jag vill lägga pengar på en ny. Kan jag få fart på den jag redan har är det ju däremot guld.

Problemet med den här blixten som jag minns det var att uppladdningsbara batterier sögs ur på några få flashar. Men det var då det - 80/90-tal. Tror ni man skulle få ut påtagligt fler blixtar med moderna batterier och vilken typ ska jag i så fall köpa? Helt rudis på sånt här. Den tar 4 st 1.5V AA. Ett gäng moderna uppladdningsbara och en laddare kan man ju ha användning av till annat också.

Visa bilaga 176405
Om din blixt klarar de moderna 1,2 v batterierna så skulle jag 7 dagar i veckan gå på dessa batterier som laddar upp blixten väldigt snabbt:
OBS se till att du får varianten där det står photo Flash på paketet - Stor skillnad på hur snabbt blixten laddas upp.

Har pratat med batterisäljare och börjar få lite snurr på det. Han trodde att det var ett problem att NiMH är på bara 1.2V. Men det verkar inte så, eftersom t.ex. Varta gör speciella sådana just för blixt. Men nån effekt borde väl den lägre spänningen ha?
Det är mer komplicerat än nominell spänning eftersom spänningsfallet ser olika ut över urladdningscykeln. I mina Nikon-blixtar är det i vart fall absolut inget problem med NiMh, men den äldsta är väl "bara" ca 20 år gammal konstruktionsmässigt.

IKEAs var ju jättebilliga. Skulle ju kunna börja med dem och ser hur blixten funkar. Måste vänta tills jag får tag på den nya blixten jag vill ha bara, den verkar vara sällsynt i Europa men är på ingång.

En till dumfråga. Kan man använda samma laddare till alla typer av batterier av AA och AAA typ eller är det olika? När man kollar på olika laddare så står för en del att de är för NiMH och en del att de är för Li-Ion och för IKEAs står det ingenting.
Det finns många skäl att tro att IKEA's batterier "Ladda" görs i samma fabrik och med samma teknik som Eneloop-batterierna. Bra kvalitet med andra ord.
Spänningen är som du skrev 1,2 V och de är alltså NiMh-batterier. Du kan använda i stort sett vilken NiMH-standardladdare som helst till AA-batterierna.
AAA-batterier bör laddas med lägre strömstyrka så där får du kolla lite mer.
Det finns en god chans att batterierna fungerar bra i din blixt. Lite låg spänning och de blir nog inte bli helt urladdade till den punkt där blixten tycker de är slut. Det gör inte så muycket dock, de bör räcka en bra stund ändå.

Om din blixt klarar de moderna 1,2 v batterierna så skulle jag 7 dagar i veckan gå på dessa batterier som laddar upp blixten väldigt snabbt:
OBS se till att du får varianten där det står photo Flash på paketet - Stor skillnad på hur snabbt blixten laddas upp.
Hej,
Intressant. Hur stor skillnad då och med vilka har du jämfört?

Hej,
Intressant. Hur stor skillnad då och med vilka har du jämfört?
Jag har märkt mest skillnad när jag tar serietagning vid focusstackning i kameran med ca 7-12 bilder/sekund. Här nedan hittar du en som har större erfarenhet än jag själv (jag använder kanske bara blixten 10 dagar om året i genomsnitt):

Jag har använt kamerans inbyggda blixt, i manuellt läge och med minsta inställbara styrka. Plus en fotocell som utlöser slavblixten.

Visa bilaga 176405
I den här tråden en bit ner skrivs det om Osranblixten.

Jag har märkt mest skillnad när jag tar serietagning vid focusstackning i kameran med ca 7-12 bilder/sekund. Här nedan hittar du en som har större erfarenhet än jag själv (jag använder kanske bara blixten 10 dagar om året i genomsnitt):
Tack!
Jag tittade på videon och sedan ytterligare en på Youtube. Det verkar inte vara någon särskild skillnad (absolut ingen signifikant sådan) mellan PhotoFlash-varianten och de vanliga Eneloop pro (eller IKEA Ladda 2450mAh).

Det var visserligen ingen av the tubers som testade med så snabba serietagningar som 7-12 bilder per sekund men för mer vanligt bruk kan man antagligen lika gärna använda Ikea-batterierna.

Det är intressant att en tillverkare märker sina batterier på det här sättet. Dyker det upp andra jämförelser så är jag intresserad av att ta del av dem.

Jag trillade faktiskt in på GP's sajt igår. De har t.o.m. ett batteri som ska vara ännu vassare, speciellt avsett för blixt. Men det hittar jag inte på den svenska sajten.

I den här tråden en bit ner skrivs det om Osranblixten.

Ja, där var jag också och nosade. Det är ju betryggande med den där killen som kört den på NiMH-batterier och dessutom säger att han fick ut många blixtar!

Lutar åt att köpa en billig manuell blixt som utlösare nu. Var inne på fjärrutlösare ett tag. Men det blir krångligare då Osramen saknar blixtsko och jag misstänker att kontakterna på den inte är standard. Jag har originalsladden nånstans - men var vet jag inte.

Hittade en sida som sa att det kan vara problem med att köra gamla blixtar som slav, då blixten på kameran ofta sänder en liten förblixt för olika syften och att slaven då fyrar av redan där. Men med en "dumblixt" som inte pratar med kameran på annat sätt än att tar emot en avfyrningssignal borde det väl funka.

Väljer mellan Ulanzi F12 och Godox Junior. Blir nog Ulanzin om jag inte hittar nåt ännu mindre. Den är billigare och har inbyggt batteri. Jag ska köpa en Godox V350 för närbildsgrejer bara den kommer in i lager nån gång. Men jag tror en sån här liten billig en kan vara bättre för det här syftet och vet inte heller om jag kan få Godoxen att avstå från att avfyra förblixtar.

Har inte använt blixt sedan jag använde Osram-blixten med filmkamera - och det var inte ofta heller - förutom att jag använde miniblixten som följde med Olympus E-M1 vid några enstaka tillfällen, så det mesta kring moderna blixtar är helt nytt för mig.

Det finns många skäl att tro att IKEA's batterier "Ladda" görs i samma fabrik och med samma teknik som Eneloop-batterierna. Bra kvalitet med andra ord.

Det innebär att de alltså är NiMH? Bara jag fått ihop en lista på allt jag behöver så tror jag jag ska köpa en omgång finbatterier och en omgång IKEA, så får vi se! Man måste ju ha åtminstone två uppsättningar batterier till allt. 😉

Äsch, nu har jag beställt allt, så nästa vecka kan ni nog får veta om det funkar. 😃

Köpte Ulanzi-blixten, GP Photoflash-batterier och en Varta-laddare som tar både NiMH och Li-ion. Blixten från Kamda och resten från Amazon. Avskyr Amazon, men jag hade presentkort där och de visade sig också ha en drive nu där man fick 100 rabatt om man köpte för minst 600 av utvalda varor. Både laddaren och batterierna platsade, annars gick båda att hitta lite billigare på andra ställen.

Eventuellt skulle jag ha köpt de vanliga GP batterierna. Ungefär samma pris, men Photoflash har lite lägre kapacitet. Vet inte om den gamla blixten kan tillgodogöra sig finesserna.

Jag kommer troligen att köpa Li-ion-batterier för andra ändamål, så lika bra med en laddare som klarar allt. Den här hade en massa säkerhetsgrejer också. Det kan ju vara bra. Man läser lite för ofta om brinnande batterier nu, tycker jag.

Tack för hjälpen! 👍

Två grejer jag trillade över i mitt sökande. Kan kanske vara till nytta för nån som hittar tråden.

Det finns en riktig miniblixt. De gör den visst av återanvända mobilblixtar. Var lite sugen, skulle ju passa mig perfekt. Men tycker den är lite dyr för vad den är plus att jag inte hittade den i Sverige.

Här en sida som listar vilken spänning gamla blixter ger ifrån sig. Min modell var så klart inte med.

Allt kom idag, eller igår, fredag, och funkar alltdeles utmärkt.

Trodde blixten var körd först. Hade läst att GP-batterierna levereras fullt laddade, så stoppade bara in dem i blixten. Inte ett liv. Efter att ha bannat mig själv för att inte ha testat blixten med vanliga batterier först så provade jag att ladda dem. Maken till dåligt brux än det till Varta-laddaren jag köpte har jag aldrig sett! Den har display och en massa modes och är ruskigt avancerad. Tog rätt lång stund att knappa runt i menyerna innan jag hittade ett läge som visade mAh och det lät ju användbart.

Det är tydigen så att GP Recyko levereras fulladde men inte Recyko Photoflash. Det står faktiskt inte i beskrivning att de ska vara laddade. Jag utgick väl bara från att det gällde alla.

Och min gamla blixt visade sig ha mer kräm än jag kom ihåg. Kul!

Ville bara återkoppla och tacka ödmjukast för all hjälp!

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar