ANNONS
Annons

Gamla bilder/ Från 50-kortets tid!

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag köpte min första kamera 1972. Sedan gick jag ut i Stockholm och plåtade. I Östra Stations lilla ruggiga vänthall satt denna lilla okända gosse med (vad jag förmodar var) mor/farföräldrar och väntade på att ta tåget.

Bilagor

• gosse.jpg
    gosse.jpg
    50.1 KB · Visningar: 1,632
Äsch, jag hittade inga bra bilder från början av 70-talet. Däremot en massa dior från min barndom på 60-talet. Ska bli kul att gå igenom dom. :)

Men jag kan ju bjuda på mig själv. :)
Detta är taget kring 1973-74 tror jag.
Moderiktig klädsel? :)
Observera de 70-talsorange gardinerna. :)

Bilagor

• vattenbyte.jpg
    vattenbyte.jpg
    54.5 KB · Visningar: 1,608
Sådana där akvarier har jag också haft några. Det är enklare nu när man inte behöver kitta om.

//Lars

Tänkte att jag kunde kontra med en bild från sommaren 58 tagen i Lansjärv, Överkalix. Min farfar bygger en båt tillsammans med mina farbröder. Pappa håller i kameran, en nyinköpt Contaflex som han tog fram vid speciella tillfällen. Telingen i bilden är jag.

Bilagor

• dscn2817#001.jpg
    dscn2817#001.jpg
    35.6 KB · Visningar: 2,026
mohei skrev:
Äsch, jag hittade inga bra bilder från början av 70-talet. Däremot en massa dior från min barndom på 60-talet. Ska bli kul att gå igenom dom. :)

Men jag kan ju bjuda på mig själv. :)
Detta är taget kring 1973-74 tror jag.
Moderiktig klädsel? :)
Observera de 70-talsorange gardinerna. :)

Ja, jag hade också ett kittat akvarium. 200l. Det läckte av och till... Men så vackert som det blev - en grotta av flytväxter med ett lekande par dvärg-gurami - har jag aldrig lyckats få något akvarium efter det! Har nog tyvärr ingen bild av det...
Det ser ju ut som om du håller en fisk i handen, Monica! (Svärdbärare eller guldfisk...)
Vem tog bilden?

dafre skrev:
Tänkte att jag kunde kontra med en bild från sommaren 58 tagen i Lansjärv, Överkalix. Min farfar bygger en båt tillsammans med mina farbröder. Pappa håller i kameran, en nyinköpt Contaflex som han tog fram vid speciella tillfällen. Telingen i bilden är jag.

Det ser så idylliskt ut - mycket lummigare natur än jag föreställt mig om jag bara hört 'Överkalix'.
Skarp och fin bild ser det ut att vara också. (Sommaren 1958... jag tror det var den sommaren min mamma låg på lasarettet, så vi fick stanna i Boliden hela sommaren - i stället för att åka till Finland som vanligt...)

Har ganska många gamla oinskannade dior hos mina föräldrar men tills vidare får jag bjuda på mig själv som 4 eller 5 åring i backen. Tror bilden är tagen i Galtispouda i Arjeplog och det borde vara påsken -75 eller -76.
Jag kommer fortfarande ihåg mina rödgula Elanskidor. :)

Bilagor

• dave-slalom.jpg
    dave-slalom.jpg
    41.9 KB · Visningar: 1,279
Gammal bild på min morfar (mannen som plåstrar om den andra). Detta är väl i princip den enda bild han har från sin tid i lumpen. Och orginalet som han har är ca 3*4cm stor. Har scannat och förstorat den åt honom. Borde vara från runt 1950.

Bilagor

• morfar.jpg
    morfar.jpg
    45.6 KB · Visningar: 1,395
Hm, var soldaten ute i snösmältningen och slogs i lågskor? Ser ut som det i mina ögon... :)
Då har David mer 'don för person'...

Ska inte trötta ut er med en historia om ett par röda julklappskidor (...men i början av 50-talet sågs en liten gosse skida runt på ett par sådana, ensam på höghusets gårdsplan. Fram och tillbaka, fram och tilbaka - hela julaftonen. Resten av julklapparna låg oöppnade under granen...).

Är inte din morfar jag menade.
(Ser att morfar har ridstövlar med sporrar. Man har väl ridit själv i tiderna... På arméns hästar också, faktiskt... :)

Den omplåstrade figuren menade jag - han som skadats så illa i striderna. ;)

Nu förstår jag vad du menar ;) Det va kanske för att han inte va så begåvad som dom använde honom som offer vid sjukövningar ;)

Vilken rolig tråd. Kan inte hålla mig, måste bara lägga in en till bild. Bilden är tagen Sommaren 41 i Lansjärv tror jag.Den unge mannen till höger i bild med cykel är min pappa. Han skulle senare bli Konsum- föreståndare och förbli så fram till sin pensionering. Bilden är tagen med hans första kamera. En rysk lådkamera som hette Kolku molev eller något liknande.

Bilagor

• dscn2848#001.jpg
    dscn2848#001.jpg
    37.9 KB · Visningar: 1,396
Har en bild från 50-talet, närmare bestämt 1956 tror jag. Den bör vara tagen av min bror Kalle Roth
Jag gillar den här bilden, framför allt för bilen, vår stolthet då. Fiat 500.
Där bak fanns det inget riktigt baksäte utan mor och far la dit en madrass som jag och brorsan fick sitta på, minns att det var tämligen hårt i guppen och gupp fanns det gott om på vägarna då.

Där framför bilen, dekorerad med sovenirvimplar,
poserar min mor och far och så lilla jag som var på dåligt humör för jag ville inte vara med på bild.
Semesterresan går upp till mormor och morfar i Poultikasvaara.

det glada 70-talet :)

Har scannat in pappas gamla neg från tidigt 70-tal, detta får bli den första bilden, men det kommer mera!

/Johan

Bilagor

• thomas1.jpg
    thomas1.jpg
    57.5 KB · Visningar: 877
1955

Undertecknad praktiserande som dräng.

Redan vid 5 års ålder (ung) var det till att hugga i och styra plogen! Eller som bildtexten lyder "Redan som liten var inget projekt för stort för mig!"

Håll till godo / Jan-Olof

Bilagor

• projekt.jpg
    projekt.jpg
    44.4 KB · Visningar: 867
Tillägg till ovanstående drängbild.

Bilden tagen på en ö tillhörande fastigheten Strandhyddan i Moholm. Ön är omfluten av ån Tidan och användes för husbehovsodling.

Bron över till ön var för smal för traktor så vad var då naturligare än att använda två hästar.

Pappa fotograf och ursprungligen är det ett svartvit foto där bilden sedan är färglagd med målarpennor, speciella pennor för att färglägga svartvita foton.

Sitter inom glas och ram och jag har skannat in bilden, används för presentation av mig som webbmaster.

Moholm, Strandhyddan/ Jan-Olof

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar