Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Gamla bilder/ Från 50-kortets tid!
- Trådstartare gitte edelman
- Start datum
gitte edelman
Aktiv medlem
Ah, så söt!
(Alltså du, inte bonden Emil! Han ser ut som om han kollar om hembrännaren funkar som den ska.
(Alltså du, inte bonden Emil! Han ser ut som om han kollar om hembrännaren funkar som den ska.
gitte edelman
Aktiv medlem
mohei
Aktiv medlem
Äsch, jag hittade inga bra bilder från början av 70-talet. Däremot en massa dior från min barndom på 60-talet. Ska bli kul att gå igenom dom.
Men jag kan ju bjuda på mig själv.
Detta är taget kring 1973-74 tror jag.
Moderiktig klädsel?
Observera de 70-talsorange gardinerna.
Moderiktig klädsel?
Bilagor
dafre
Aktiv medlem
Tänkte att jag kunde kontra med en bild från sommaren 58 tagen i Lansjärv, Överkalix. Min farfar bygger en båt tillsammans med mina farbröder. Pappa håller i kameran, en nyinköpt Contaflex som han tog fram vid speciella tillfällen. Telingen i bilden är jag.
Bilagor
gitte edelman
Aktiv medlem
mohei skrev:
Äsch, jag hittade inga bra bilder från början av 70-talet. Däremot en massa dior från min barndom på 60-talet. Ska bli kul att gå igenom dom.
Moderiktig klädsel?
Ja, jag hade också ett kittat akvarium. 200l. Det läckte av och till... Men så vackert som det blev - en grotta av flytväxter med ett lekande par dvärg-gurami - har jag aldrig lyckats få något akvarium efter det! Har nog tyvärr ingen bild av det...
Det ser ju ut som om du håller en fisk i handen, Monica! (Svärdbärare eller guldfisk...)
Vem tog bilden?
gitte edelman
Aktiv medlem
dafre skrev:
Tänkte att jag kunde kontra med en bild från sommaren 58 tagen i Lansjärv, Överkalix. Min farfar bygger en båt tillsammans med mina farbröder. Pappa håller i kameran, en nyinköpt Contaflex som han tog fram vid speciella tillfällen. Telingen i bilden är jag.
Det ser så idylliskt ut - mycket lummigare natur än jag föreställt mig om jag bara hört 'Överkalix'.
Skarp och fin bild ser det ut att vara också. (Sommaren 1958... jag tror det var den sommaren min mamma låg på lasarettet, så vi fick stanna i Boliden hela sommaren - i stället för att åka till Finland som vanligt...)
dJb
Aktiv medlem
Har ganska många gamla oinskannade dior hos mina föräldrar men tills vidare får jag bjuda på mig själv som 4 eller 5 åring i backen. Tror bilden är tagen i Galtispouda i Arjeplog och det borde vara påsken -75 eller -76.
Jag kommer fortfarande ihåg mina rödgula Elanskidor.
Jag kommer fortfarande ihåg mina rödgula Elanskidor.
Bilagor
sjohan
Aktiv medlem
gitte edelman
Aktiv medlem
Hm, var soldaten ute i snösmältningen och slogs i lågskor? Ser ut som det i mina ögon...
Då har David mer 'don för person'...
Ska inte trötta ut er med en historia om ett par röda julklappskidor (...men i början av 50-talet sågs en liten gosse skida runt på ett par sådana, ensam på höghusets gårdsplan. Fram och tillbaka, fram och tilbaka - hela julaftonen. Resten av julklapparna låg oöppnade under granen...).
Då har David mer 'don för person'...
Ska inte trötta ut er med en historia om ett par röda julklappskidor (...men i början av 50-talet sågs en liten gosse skida runt på ett par sådana, ensam på höghusets gårdsplan. Fram och tillbaka, fram och tilbaka - hela julaftonen. Resten av julklapparna låg oöppnade under granen...).
gitte edelman
Aktiv medlem
Är inte din morfar jag menade.
(Ser att morfar har ridstövlar med sporrar. Man har väl ridit själv i tiderna... På arméns hästar också, faktiskt...
Den omplåstrade figuren menade jag - han som skadats så illa i striderna.
(Ser att morfar har ridstövlar med sporrar. Man har väl ridit själv i tiderna... På arméns hästar också, faktiskt...
Den omplåstrade figuren menade jag - han som skadats så illa i striderna.
dafre
Aktiv medlem
Vilken rolig tråd. Kan inte hålla mig, måste bara lägga in en till bild. Bilden är tagen Sommaren 41 i Lansjärv tror jag.Den unge mannen till höger i bild med cykel är min pappa. Han skulle senare bli Konsum- föreståndare och förbli så fram till sin pensionering. Bilden är tagen med hans första kamera. En rysk lådkamera som hette Kolku molev eller något liknande.
Bilagor
maggan
Aktiv medlem
Har en bild från 50-talet, närmare bestämt 1956 tror jag. Den bör vara tagen av min bror Kalle Roth
Jag gillar den här bilden, framför allt för bilen, vår stolthet då. Fiat 500.
Där bak fanns det inget riktigt baksäte utan mor och far la dit en madrass som jag och brorsan fick sitta på, minns att det var tämligen hårt i guppen och gupp fanns det gott om på vägarna då.
Där framför bilen, dekorerad med sovenirvimplar,
poserar min mor och far och så lilla jag som var på dåligt humör för jag ville inte vara med på bild.
Semesterresan går upp till mormor och morfar i Poultikasvaara.
Jag gillar den här bilden, framför allt för bilen, vår stolthet då. Fiat 500.
Där bak fanns det inget riktigt baksäte utan mor och far la dit en madrass som jag och brorsan fick sitta på, minns att det var tämligen hårt i guppen och gupp fanns det gott om på vägarna då.
Där framför bilen, dekorerad med sovenirvimplar,
poserar min mor och far och så lilla jag som var på dåligt humör för jag ville inte vara med på bild.
Semesterresan går upp till mormor och morfar i Poultikasvaara.
Johan Ahlbom
Aktiv medlem
JOLidman
Aktiv medlem
Tillägg till ovanstående drängbild.
Bilden tagen på en ö tillhörande fastigheten Strandhyddan i Moholm. Ön är omfluten av ån Tidan och användes för husbehovsodling.
Bron över till ön var för smal för traktor så vad var då naturligare än att använda två hästar.
Pappa fotograf och ursprungligen är det ett svartvit foto där bilden sedan är färglagd med målarpennor, speciella pennor för att färglägga svartvita foton.
Sitter inom glas och ram och jag har skannat in bilden, används för presentation av mig som webbmaster.
Moholm, Strandhyddan/ Jan-Olof
Bilden tagen på en ö tillhörande fastigheten Strandhyddan i Moholm. Ön är omfluten av ån Tidan och användes för husbehovsodling.
Bron över till ön var för smal för traktor så vad var då naturligare än att använda två hästar.
Pappa fotograf och ursprungligen är det ett svartvit foto där bilden sedan är färglagd med målarpennor, speciella pennor för att färglägga svartvita foton.
Sitter inom glas och ram och jag har skannat in bilden, används för presentation av mig som webbmaster.
Moholm, Strandhyddan/ Jan-Olof
Senast ändrad: