Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Galna färger mellan Mac, Win och PS

Produkter
(logga in för att koppla)

uncool

Aktiv medlem
Hej gott folk,

Jag har stött på ett problem som jag nu presenterar för er, som troligen har en lösning till problemet. En kund till mig har skrivit en bok och anlitat någon (gissningsvis en trycknisse) som layoutat hans material och bilder och ordnat den till ett tryckfärdigt skick. Kunden har sedan fått JPG bilder som representerar sidorna i boken. När han sedan tittar på bilderna i Windows (den inbyggda bildvisaren i Windows) så är färgerna helt åt skogen fel. Rött är blått tex.

Jag gissar lite på att bilden är CMYK och feltaggad, så Windows bildvisar-mojängen tror att det är RGB och renderar bilden efter det. Tittar jag på bilden i PS så ser det ut som det ska. Sparar jag om bilden som JPG så visas den som den ska i Windows.

Personen som gjorde JPGen använder Mac, om det nu kan ge någon ledtråd.

Såhär ser det ut:
(Den vänstra är FELAKTIG och den högra RÄTT)

Bilagor

• skum.jpg
    skum.jpg
    19 KB · Visningar: 306
Jag har ett liknande dilemma fast inom windows. Jag sparar bilderna i PS som jpeg, öppnar dom i windows standard visningsprogram(samma resultat i QuickTimes bildvisningsprog.). Bilderna har helt tappat färgen, gråa och tråkiga... Men öppnar jag dom med t.ex picture project, PS(igen). Så visas alla de härliga färgerna!
Tyvärr så hade jag inget svar till dig Jonne =/

Jag har ett liknande dilemma fast inom windows. Jag sparar bilderna i PS som jpeg, öppnar dom i windows standard visningsprogram(samma resultat i QuickTimes bildvisningsprog.). Bilderna har helt tappat färgen, gråa och tråkiga... Men öppnar jag dom med t.ex picture project, PS(igen). Så visas alla de härliga färgerna!

Det är inte så att du jobbar med en annan, rikare, färgrymd (Typ Adobe RGB) i PS? Jag har för mig att om man tolkar AdobeRGB-represenatationer som vanlig RGB så blir det grå-dassigt.

Det lät verkligt troligt, men jag öppnade ps igen och skulle testa att byta, så då såg jag att jag redan körde med sRGB... Så vad kan då vara felet? Jag vill ju inte att mina bilder ska behövas öppnas i ps för att dom ska hålla sina färger =/

Det lät verkligt troligt, men jag öppnade ps igen och skulle testa att byta, så då såg jag att jag redan körde med sRGB... Så vad kan då vara felet? Jag vill ju inte att mina bilder ska behövas öppnas i ps för att dom ska hålla sina färger =/

Kan det var så att du kör program som inte förstår sig på färgprofiler?.. Det där med olika färgmättnader är ju ett vanligt problem. Labba lite med "Save For Web" i PS, det ska finnas förhandsgranskning av det där.. så kan man kompensera det på nått vis.

-J

Sen är det där inte riktigt samma fel som jag har. Mina färger är ju helt åt helvete fel. :)

För att klargöra, jag skulle mer vilja veta varför det blivit såhär, lösningen har jag ju redan. :)

Det ser ut som om den felaktiga bilden fått de röda och blå färgkanalerna utbytta. Det kan vara en effekt av att bilden är i CMYK och Windows' bildvisare buggar ur av det (CMYK-JPEG är ju rätt exotiskt). Det kan också vara så att bilden är i RGB med kanalerna utbytta och försedd med en färgprofil som byter tillbaka dem. Man skulle kunna göra så för att det ska bli lätt att upptäcka när bilden laddats i ett program som ignorerar färgprofilen. Om det ska gå att ge ett säkert svar måste du nog göra en bild tillgäglig så vi kan dissekera den.

jag får samma problem i PS. Sparar jag som JPG efter att ha redigerat en RAW fil t.ex. så blir bilden inte alls som den var i PS. Jag kör sRGB. Däremot om jag väljer "Save for web or device" i PS (ja den varnar om att bilden kan vara för stor) ja då blir JPG bilden likadan som den var i PS när jag öppnar den i alla andra bildvisningsprogram. Vad fasen är det som försigår?

Om det ska gå att ge ett säkert svar måste du nog göra en bild tillgäglig så vi kan dissekera den.

Inga problem. Eller ja, ett problem är ju att jag inte kan posta själva filen här då den är större än 100kb.

Kan jag maila den till dig?

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar