Annons

Gallra bilder - för- / nackdelar med olika program

Produkter
(logga in för att koppla)
Hur vet du det? Det används i alla fall flitigt och jag har inget problem med att bedöma skärpan (vanligast för mig är att hoppa mellan två intill liggande bilder och behålla den skarpaste, eller att snabbt sortera bort uppenbart oskarpa) med den inbäddade jpeggen. Har du haft problem med det?
Du får helt enkelt lita på mig, vad skall jag säga??
Det har jag hört av utvecklare av Adobe fotoprodukter i samband med frågor om ämnet.
Förhandsvisning betyder just det den heter för att den skall vara just en förhandsvisning av något som är så mycket mer.
För mer noggrann kontroll av skärpa och kvalite är det fullstorlek som gäller, punkt!

Har du skickat något till idélådan ännu?

Får räcka för mig i detta ämne - tack för kaffet!!
 
Den inbäddade jpg-bilen är väl skärpt av kameran? I så fall är den inte helt lyckad för kritisk skärpebedömning.
 
Den inbäddade jpg-bilen är väl skärpt av kameran? I så fall är den inte helt lyckad för kritisk skärpebedömning.

Har inget problem med det, åtminstone för Nikon räcker den inbäddade jpegen även för kritisk skärpebedömning. När man jämför två bilder är det en barnlek att välja rätt och oskärpa när man bara har en bild syns lång väg också.

Nu var det ett tag sedan men även Canon hade bra nog inbäddad jpeg när jag provade. Kan inte svara för övriga märken.
 
...
För mer noggrann kontroll av skärpa och kvalite är det fullstorlek som gäller, punkt!

...

Får räcka för mig i detta ämne - tack för kaffet!!

100% är så mycket fullstorlek man kan komma, jag har ingen 36MP-skärm, det finns väl ingen 8K än :)

Tack för diskussionen, det är bra att få mothugg ibland för då tvingas man förklara sig.
 
Den inbäddade jpg-bilen är väl skärpt av kameran? I så fall är den inte helt lyckad för kritisk skärpebedömning.

Det går ju på kameraskärmen (Nikon). Jag har inte testat att plocka ut den inbäddade bilden i datorn, men jag har testat lite i kameran och det går att se en viss skillnad på om man kör jpeg eller raw+jpeg och enbart raw. Framförallt om det är brus i bilden. Det är förstås så att bilden är snålare komprimerad och brus kräver mer data. Bilden är dock stor och inte i usel upplösning, som på min Ricoh GR. I den är man tvungen att köra raw+jpeg om det överhuvudtaget ska gå att bedöma något på skärmen, då den inbäddade bilden är oerhört usel och lågupplöst.
 
När jag är på vissa event så vill uppdragsgivaren ha ett antal bilder levererade direkt.
Då väljer jag att plåta i JPG Medium/Fine
lastar in dem på bärbar dator
snabbgranskar dem i Bridge
sätter en * på de bilder jag vill behålla och skicka till kund
gör en snabb redigering av dessa bilder
iom att det är JPG så är det redan relativt klara men ofta behöver något ändå fixas till
den sparar jag dem direkt från Bridge till dropboxmapp som kunden har tillgång till
tycker att detta går relativt snabbt
 
Ingestamatic

Vet inte om det nämnts förut i tråden. Ber om ursäkt i så fall.
För några år sedan fanns det ett program som heter ungefär Image Ingester. Tror att det är en lite förenklad version av detta program. Hämtade hem det häromdagen och det verkar riktigt bra.
Jag har gett upp att importera alla bilderna från mitt minneskort till Lightroom. Det går helt enkelt för sakta. Och dessutom vill jag inte ha in allt. Så jag har letat efter program där jag enkelt kunde sålla bort bilder som ändå var misslyckade innan det går in i Lightroom.
Dessutom ska det förstås vara billigt...

Zoner Photo Studio hittade jag först. Innehåller väl det mesta men jag tyckte att importmodulen och att det var lätt att sålla bort bilder var det intressanta. Programmet fick jag med någon sorts gratislicens.
Köpte även FastRawViewer. Det var billigt, tror det ligger på $25 dollar. Helt ok pris. Lite mindre välpolerat gränssnitt men funkar för att sålla bilder innan jag importerar till Lightroom.

Det senaste jag tittat på är alltså Ingestamatic. Just för att importera bilder fungerar det väldigt bra. Man väljer kortet för import, man kan välja bort som direkt är misslyckade bilder om man vill. Det går att programmera så att man får mappar med importdatum och klockslag samt kameramodell i namnet. Man kan få programmet att separera bilderna i olika mappar beroende på objektiv om man skulle vilja det. Och en rad andra parametrar om man skulle vilja. Jag har inte köpt det än men $20 tycker jag är ett rimligt pris. Det går även att automatiskt göra en backupimport till en helt annan mapp.

För själva arkiveringen och det mesta av bearbetningen av bilden använder jag Lightroom och kommer att fortsätta med det.
 
Vet inte om det nämnts förut i tråden. Ber om ursäkt i så fall.
För några år sedan fanns det ett program som heter ungefär Image Ingester. Tror att det är en lite förenklad version av detta program. Hämtade hem det häromdagen och det verkar riktigt bra.
Jag har gett upp att importera alla bilderna från mitt minneskort till Lightroom. Det går helt enkelt för sakta. Och dessutom vill jag inte ha in allt. Så jag har letat efter program där jag enkelt kunde sålla bort bilder som ändå var misslyckade innan det går in i Lightroom.
Dessutom ska det förstås vara billigt...

Zoner Photo Studio hittade jag först. Innehåller väl det mesta men jag tyckte att importmodulen och att det var lätt att sålla bort bilder var det intressanta. Programmet fick jag med någon sorts gratislicens.
Köpte även FastRawViewer. Det var billigt, tror det ligger på $25 dollar. Helt ok pris. Lite mindre välpolerat gränssnitt men funkar för att sålla bilder innan jag importerar till Lightroom.

Det senaste jag tittat på är alltså Ingestamatic. Just för att importera bilder fungerar det väldigt bra. Man väljer kortet för import, man kan välja bort som direkt är misslyckade bilder om man vill. Det går att programmera så att man får mappar med importdatum och klockslag samt kameramodell i namnet. Man kan få programmet att separera bilderna i olika mappar beroende på objektiv om man skulle vilja det. Och en rad andra parametrar om man skulle vilja. Jag har inte köpt det än men $20 tycker jag är ett rimligt pris. Det går även att automatiskt göra en backupimport till en helt annan mapp.

För själva arkiveringen och det mesta av bearbetningen av bilden använder jag Lightroom och kommer att fortsätta med det.

Skulle du kunna berätta mer om granskningsbiten, är det lätt att premanentradera bilder och granska i 100%?
 
Skulle du kunna berätta mer om granskningsbiten, är det lätt att premanentradera bilder och granska i 100%?

Har inte haft programmet så länge än. Det verkar inte så bra att försöka granska bilderna på kortet innan man importerat dem. Min dator är kanske för långsam dessutom. Viewern i Ingestamatic verkar inte så bra. Bättre då att importera allt från kortet och sedan från välja bilderna som ska importeras med något annat program.

Kanske FastStoneImageViewer kan vara bra. Tack vare din påminnelse uppdaterade jag också till version 6.
Försöker hitta bästa sättet att välja bilderna innan importen till Lightroom.
 
Väldigt intressant tråd. Jag skulle också vilja minska antalet bilder i import till LR.

Har precis testat FastStone viewer, import samt förstorningsfunktionen är bra men jag tycker delete var jobbig med bekräftelse för varje bild.

Är det några av de andra alternativen, tex FastRaw eller Ingestamatic, där man istället sätter en markering för de man vill ta bort och att man gör detta senare med ett kommando som typ LR, alternativ att man vit-flaggar som LR.
 
Väldigt intressant tråd. Jag skulle också vilja minska antalet bilder i import till LR.

Har precis testat FastStone viewer, import samt förstorningsfunktionen är bra men jag tycker delete var jobbig med bekräftelse för varje bild.

Är det några av de andra alternativen, tex FastRaw eller Ingestamatic, där man istället sätter en markering för de man vill ta bort och att man gör detta senare med ett kommando som typ LR, alternativ att man vit-flaggar som LR.

FastStone har ett enkelt sätt att rangordna bilder. Man kan "flagga" intressanta bilder och sedan flytta dessa. Man såklart göra tvärtom också. Markera sina dåliga bilder som ska tas bort. Jag är försiktig och brukar flytta mina bilder som ska importeras till en separat mapp. Efter importen låter jag de övriga ligga kvar ett tag tills jag är säker på att jag inte vill ha kvar dem.

Jag har funnit Zoner Photo Studio smidigare att arbeta med gällande det slutliga valet till import i LR. FastRawViewer är inte lika smidig. Kanske jag måste lära mig mer. ZPS har alldeles för mycket verktyg för min smak. Orkar inte lära mig ett verktyg till att redigera bilder i.
I både FRV och i ZPS kan man stjärnmärka bilder. Det är sedan synligt i LR.
I ZPS kan man jämföra bilder vilket är smidigt.
 
Väldigt intressant tråd. Jag skulle också vilja minska antalet bilder i import till LR.

Har precis testat FastStone viewer, import samt förstorningsfunktionen är bra men jag tycker delete var jobbig med bekräftelse för varje bild.

Är det några av de andra alternativen, tex FastRaw eller Ingestamatic, där man istället sätter en markering för de man vill ta bort och att man gör detta senare med ett kommando som typ LR, alternativ att man vit-flaggar som LR.

Tryck delete och enter i en följd så går det fort. Pekfingrert på delete och tummen på enter.
Jag kopierar över bilderna från kortet per datum till datummappar, går igenom och raderar. Har bredden på Faststone inställt så att jpg och dng-filerna ligger bredvid varandra och kollar skärpan på jpg-bilden.
 
Har man Canon

Faststone är bra men har några nackdelar. Man granskar inte rawbilden utan den inbäddade jpg:en samt så finns det bara ett sätt att flagga bilderna. Med Canons medskickade DPP så granskar du rawbilden och det finns 5 sätt att flagga bilderna (bra om du vill överföra olika bilder på kortet till olika mappar direkt utan att fragmentera din hårddisk). Faststone har dock fördelen med att kunna visa 100% -utsnitt med hjälp av ett musklick på valfri del av bilden. På min 3 år gamla PC är DPP lika snabb som faststone (16 MB ram + ssd). Har inte testat Nikons gratisprogram än så jag använder Faststone till min D500 för gallring ibland då jag inte har så många kategorier av bilder på kortet - I sådana fall använder jag Bridge som är lite slöare. (fast nu räknar vi tiondelar av sekunder vilket är irriterande nog)
 
FastRawViewer

Väldigt intressant tråd. Jag skulle också vilja minska antalet bilder i import till LR.

Har precis testat FastStone viewer, import samt förstorningsfunktionen är bra men jag tycker delete var jobbig med bekräftelse för varje bild.

Är det några av de andra alternativen, tex FastRaw eller Ingestamatic, där man istället sätter en markering för de man vill ta bort och att man gör detta senare med ett kommando som typ LR, alternativ att man vit-flaggar som LR.

Med FastRawViewer sorterar man de bilder man inte vill ha till en subfolder "rejects". Där ligger dom för sig. Man kan antingen skicka rubbet till papperskorgen eller ta en extratitt vid senare tillfälle.

Programmet visar Raw-filerna, alltså inte inbäddad jpg, och är snabbt.
 
Väldigt intressant tråd. Jag skulle också vilja minska antalet bilder i import till LR.

Har precis testat FastStone viewer, import samt förstorningsfunktionen är bra men jag tycker delete var jobbig med bekräftelse för varje bild.

Om man går in på inställningar visning och sen filborttagningsmetod så kan man välja bort bekräftelsen.
 
Nu har jag tittat mer ordenligt på FastRawViewer (FRV).
Då tänker jag att detta blir processen.

1 - In med kort. Starta Ingestamatic. Med det programmet gör jag importen. En ny mapp med kamerans namn skapas för varje import. Namnet blir "ÅÅÅÅMMDD_HH_NIKON D800" i mitt fall. Namnet är fullständigt konfigurerbart. Jag importerar till en temporär mapp och skapar ingen extra backupkopia.

2 - FRV. Snabbt bläddra igenom bilderna. "X" tar bort dåliga bilder. De läggs automatiskt in undermapp till bildmappen med namnet "_Reject".

3 - Skulle jag vilja jämföra bilder för att göra en noggrannare sållning innan slutlig import till LR så startar jag Zoner Photo Studio. Där finns en bra och enkel funktion för att jämföra bilder.

4 - Import till LR.

Det är ju synd att man måste gå igenom så många olika steg innan importen till LR men faktum är att på min dator, och med en för mig ny kamera med stora bildfiler, så går det för sakta att göra det endast i LR. Nu vet jag att de bilder som går in är de som jag tycker är de bästa och värda att behålla. Och skulle jag ångra mig så finns de andra kvar. Lite då och då, när volymen blivit för stor på hårddisken raderar jag gamla importer.
Min användning av programmen utnyttjar förstås bara en bråkdel av funktionerna. FastStone Image Viewer har jag använt länge men mest för att titta på bilder efter export från LR. Det som verkar saknas är någon sorts automatik gällande import och dessutom kan man inte göra någon annan gradering än att markera intressanta bilder. Man kan inte rangordna dem med stjärnor. Det hanterar de bägge andra programmen. Denna rangordning syns sedan också i LR.
 
Nu har jag tittat mer ordenligt på FastRawViewer (FRV).
Då tänker jag att detta blir processen.

1 - In med kort. Starta Ingestamatic. Med det programmet gör jag importen. En ny mapp med kamerans namn skapas för varje import. Namnet blir "ÅÅÅÅMMDD_HH_NIKON D800" i mitt fall. Namnet är fullständigt konfigurerbart. Jag importerar till en temporär mapp och skapar ingen extra backupkopia.

2 - FRV. Snabbt bläddra igenom bilderna. "X" tar bort dåliga bilder. De läggs automatiskt in undermapp till bildmappen med namnet "_Reject".

3 - Skulle jag vilja jämföra bilder för att göra en noggrannare sållning innan slutlig import till LR så startar jag Zoner Photo Studio. Där finns en bra och enkel funktion för att jämföra bilder.

4 - Import till LR.

Det är ju synd att man måste gå igenom så många olika steg innan importen till LR men faktum är att på min dator, och med en för mig ny kamera med stora bildfiler, så går det för sakta att göra det endast i LR. Nu vet jag att de bilder som går in är de som jag tycker är de bästa och värda att behålla. Och skulle jag ångra mig så finns de andra kvar. Lite då och då, när volymen blivit för stor på hårddisken raderar jag gamla importer.
Min användning av programmen utnyttjar förstås bara en bråkdel av funktionerna. FastStone Image Viewer har jag använt länge men mest för att titta på bilder efter export från LR. Det som verkar saknas är någon sorts automatik gällande import och dessutom kan man inte göra någon annan gradering än att markera intressanta bilder. Man kan inte rangordna dem med stjärnor. Det hanterar de bägge andra programmen. Denna rangordning syns sedan också i LR.

Intressant att höra hur andra gör. Att jämföra två bilder, det är ju bara att hoppa mellan dem? FastStone är ju så snabbt att man lätt ser vilken som har tex bättre skärpa.

Att man inte har betyg, har också funderat på det, var van att ha flera nivåer på betygen men om man hårddrar det så behöver man bara: Keepers - de flaggar man, Bin - de slänger man på en gång, och "övriga" som kan vara bra att ha. Sen jobbar man vidare med Keepers och återvänder kanske till "övriga " i framtiden.

Just nu kör jag bara två program, Fast Stone och Photoshop. Brukade köra separat RAW-konverterare men det gör jag nu bara på "känsliga" bilder som behöver lite högre kvalitet.
 
Intressant att höra hur andra gör. Att jämföra två bilder, det är ju bara att hoppa mellan dem? FastStone är ju så snabbt att man lätt ser vilken som har tex bättre skärpa.

Att man inte har betyg, har också funderat på det, var van att ha flera nivåer på betygen men om man hårddrar det så behöver man bara: Keepers - de flaggar man, Bin - de slänger man på en gång, och "övriga" som kan vara bra att ha. Sen jobbar man vidare med Keepers och återvänder kanske till "övriga " i framtiden.

Just nu köra jag vara två program, Fast Stone och Photoshop. Brukade köra separat RAW-konverterare men det gör jag nu bara på "känsliga" bilder som behöver lite högre kvalitet.

Det är klart att jag också mestadels hoppar mellan bilderna. Men ibland kan det vara värt att verkligen jämföra två bilder. Kanske fokus sitter lite lite bättre på den ena än den andra.

I LR brukar jag mestadels först flagga bilder som jag tycker ser bra ut i första genomgången. Men nu hamnar ju detta i stadiet före importen. I LR är en bra bild som regel först "flaggad" och sedan sätter jag en färgstämpel. Det skulle gå lika bra eller bättre med stjärnor i LR men det har mest blivit så att jag kör med färgerna istället.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.