Använder det, om du följt tråden skulle du sett att förslaget var att xmp-filen mycket väl skulle kunna vara databäraren, formatet är rikt nog och skulle kunna ge ren robustare och snabbare lösning. Allra bäst hade det förstås varit om orginaländringen skrivits tillbaka i RAW-filen som CNX/NX-D etc gör.
Jag HAR läst hela tråden. Snarare så att du inte förstår vad jag menar.
Utvecklarna kodar väl inte om för en delmängd av användarna som använder xmp enbart?
Och varför skulle DNG-anhängare vilja haka på XMP-spåret och bära metadatat inbäddat i DNG:n plus en kopia i en XMP-fil? Eller skall man be utvecklarna använda DNG som databärare i det fallet och XMP i alla andra fall?
Och vad menas med originaländring skrivs tillbaka i raw-filen i CNX/NX-D?
Antingen är det väl original eller en ändring?
Är det en ändring så skriver man ju sönder = destructive vilket går helt emot LR:s concept non-destructive.
Jag tog själv upp detta. Även om man ställer in att den inte ska generera previews tar det lång tid att importera. Skulle vilja stänga av det HELT men LR jobbar ju inte mot den inbäddade utan måste ha en egen, kopia av den inbäddade eller helst genererat av dess egen motor eftersom resultatet är annorlunda (när man öppnar en ny fil kan man se den inbäddade filen i ett ögonblick innan LR tar över). Eller vad gör den som tar sån tid? Med preview avstängt tar det fortfarande lång tid att importera, att skriva 1000 rader till en databas borde gå snabbt.
Inbäddade JPEG-förhandsvisningar av raw-filer har aldrig varit avsedda av kameratillverkaren att användas för att bedöma bildskärpa. Många kameramodeller har inte ens inbäddade förhandsvisning i full storlek och alla använder en låg kvalitetsinställning av JPEG. Dessa inställningar är inte justerbara och förhindrar en korrekt bedömning av "skärpa" och "kvalitet".
I LR: Hur ser man (snabbt) innehållet i mapp K:/some dir/some date/ när jag har sökvägen i min klippbuffert? Det kanske finns någon inställning men i min LR måste jag klicka mig fram i trädet. Ineffektivt.
Du tycker LR är ineffektiv innan du kollat upp om det verkligen är så?
Strax ovanför bildbandet hittar snabbt sökvägar till senaste mapparna, samlingarna mm
Den visar katalog, samling, eller mapp som för närvarande visas i bildbandet. Den visar också antalet bilder som finns i bildbandet och om någon av dem har valts eller inte. Den sista delen i informationsraden visar ett filnamn på den senast valda bilden. Genom att klicka på nedåtpilen i slutet av filnamnet får du en historik över de senast använda mappar och samlingar och kan klicka på någon av dem att snabbt återgå till den platsen.
Och återigen - skicka gärna in dina förslag till Adobes idélåda!
Om du tycker LR är "nästan där", kan det ju hjälpa till att göra LR ännu bättre.