Annons

Gallra bilder - för- / nackdelar med olika program

Produkter
(logga in för att koppla)
Historik, virtuella kopior, samlingar, smarta samlingar, snabb sökning i metadata etcetera. Vill man inte ha det finns ingen anledning att köra LR (och dessa funktikoner kräver en databas).

Jag har jobbat en del med xml filer och sökningar däri, inget problem. Historik, virtuella kopior, allt sånt går lätt att göra med xml/xmp. xmp är i praktiken en distribuerad databas. En väldigt robust sådan dessutom.

Det krävs ingen central databas för dessa funktioner.

Ja, det är klart det går att lagra allt i en XML-fil, men det blir aldrig lika kraftfullt som en SQL-databas. Adobe har valt att använda SQLite, och lagrar dessutom en hel del information i XMP-filerna (om man vill).

Jag tycker det är uppenbart att LR inte är något för dig, eftersom du vill att programmet ska fungera på ett helt annat sätt än det byggdes för.

Ja, det är klart det går att lagra allt i en XML-fil, men det blir aldrig lika kraftfullt som en SQL-databas. Adobe har valt att använda SQLite, och lagrar dessutom en hel del information i XMP-filerna (om man vill).

SQL är en implemantationsdetalj, den behöver inte innehålla orginaldatat utan räcker med att vara en cache för att få upp farten på sökningar. Det skulle gått alldeles utmärkt lagra allt i XMP.

Jag tycker det är uppenbart att LR inte är något för dig, eftersom du vill att programmet ska fungera på ett helt annat sätt än det byggdes för.

Det vi pratar om ovan handlar inte om hur det fungerar mot användaren. Normalanvändaren skulle inte se skillnad på om redigeringsdatat lagrades i XMP. Däremot skulle sannolikt gallringen som vi pratar om gå snabbare.

Om jag själv skulle skrivit ett nytt LR skulle jag också valt en SQL databas. Vi systemutvecklare är vana vid det. Men här är det inte det bästa valet.

SQL är en implemantationsdetalj, den behöver inte innehålla orginaldatat utan räcker med att vara en cache för att få upp farten på sökningar. Det skulle gått alldeles utmärkt lagra allt i XMP.
Farten på sökningar är själva vitsen med en relationsdatabas.
Det är inte en implementationsdetalj.

Vad är poängen med att spekulera i hur LR skulle kunnat fungera annorlunda? Nu är det byggt som det är, och i en jämförelse mellan program för gallring ointressant är det (åtminstone för mig) totalt ointressant att det möjligen skulle gått att göra på annat sätt. Tycker du att andra sätt är bättre, använd i så fall ett program som gör så.

För mig fungerar LR bra för nästan all bildhantering. För andra inte (och en del kompletterar som sagt med PM (eller annat) för att göra den första gallringen).

Farten på sökningar är själva vitsen med en relationsdatabas.
Det är inte en implementationsdetalj.

Vitsen med en relationsdatabas är inte farten. Det finns bättre lösningar för fart, tex nosql.

Användaren bryr sig bara om det funkar och är robust samt snabbt. LR är inte känt för sin snabbhet.

Vitsen med en relationsdatabas är inte farten. Det finns bättre lösningar för fart, tex nosql.

Användaren bryr sig bara om det funkar och är robust samt snabbt. LR är inte känt för sin snabbhet.

En del användare bryr som om snabbheten. Jag gör det inte (det kan göras i ett bakgrundsfönster medans jag gör annat). Behöver man gallra bilder är dock sannolikheten hög att man bryr sig, och då är LR inte rätt program.

En del användare bryr som om snabbheten. Jag gör det inte (det kan göras i ett bakgrundsfönster medans jag gör annat). Behöver man gallra bilder är dock sannolikheten hög att man bryr sig, och då är LR inte rätt program.

LR är bra och Adobe hade med annat teknikval sluppit flaskhalsen som det verkar vara. Vi behöver inte diskutera detta mera men de hade mycket väl kunnat ha idén med databas utan att få nackdelarna som bromsar tex gallring och då hade både de som gillar databastänket och de som behöver en snabb gallring varit glada(re...det kanske är fler saker än databasen som bromsar).

Om det inte vore för prestandan vore gallringsfunktionen rätt bra som jag tidigare påpekat.

LR borde väl kunna jobba enbart mot XMP-filer (det är väl f ö det som Camera RAW gör) och därmed inte längre vara beroende av en seg databas och då borde importen kunna gå på ett nafs alt helt skippas?
XMP är inget som kommer med per automatik, utan ett aktivt val du måste göra i inställningarna:
Kataloginställningar --> Metadata --> Skriv ändringar automatiskt i XMP-fil
Och om du t. ex. har en kamera som supportar DNG och vill använda det formatet faller hela metadata/XMP-konceptet eftersom det skrivs in direkt i DNG-filen.

Varför måste den generera en miljard previews, andra program nöjer sig ju med den inbäddade som redan är klar. LR kan väl rendera bilden när man tar upp den för redigering, inte redan i gallringsläget. Det finns någon inställning för kvalitén för preview, man kanske kan stänga av previewgenereringen helt.
Du kan välja att generera minimala, standard eller 1:1 förhandsvisningar eller den inbäddade och underordnade. Förvånad att du som användare av LR inte sett detta.

LR är bra och Adobe hade med annat teknikval sluppit flaskhalsen som det verkar vara. Vi behöver inte diskutera detta mera men de hade mycket väl kunnat ha idén med databas utan att få nackdelarna som bromsar tex gallring och då hade både de som gillar databastänket och de som behöver en snabb gallring varit glada(re...det kanske är fler saker än databasen som bromsar).

Om det inte vore för prestandan vore gallringsfunktionen rätt bra som jag tidigare påpekat.
Ett förslag är att du skickar in alla dina idéer till Adobes feedback-sida:
https://feedback.photoshop.com/photoshop_family
Då kanske du får se förändringen du vill få till i LR och utvecklarna på Adobe lär kunna se om "it makes sense".
Det gör ju bra mycket mer nytta som ett förslag än ett evigt gaggande fram och tillbaka om SQL, XMP, prestanda och vem som vet bäst.

XMP är inget som kommer med per automatik, utan ett aktivt val du måste göra i inställningarna:
Kataloginställningar --> Metadata --> Skriv ändringar automatiskt i XMP-fil
Och om du t. ex. har en kamera som supportar DNG och vill använda det formatet faller hela metadata/XMP-konceptet eftersom det skrivs in direkt i DNG-filen.
Använder det, om du följt tråden skulle du sett att förslaget var att xmp-filen mycket väl skulle kunna vara databäraren, formatet är rikt nog och skulle kunna ge ren robustare och snabbare lösning. Allra bäst hade det förstås varit om orginaländringen skrivits tillbaka i RAW-filen som CNX/NX-D etc gör.

Du kan välja att generera minimala, standard eller 1:1 förhandsvisningar eller den inbäddade och underordnade. Förvånad att du som användare av LR inte sett detta.
Jag tog själv upp detta. Även om man ställer in att den inte ska generera previews tar det lång tid att importera. Skulle vilja stänga av det HELT men LR jobbar ju inte mot den inbäddade utan måste ha en egen, kopia av den inbäddade eller helst genererat av dess egen motor eftersom resultatet är annorlunda (när man öppnar en ny fil kan man se den inbäddade filen i ett ögonblick innan LR tar över). Eller vad gör den som tar sån tid? Med preview avstängt tar det fortfarande lång tid att importera, att skriva 1000 rader till en databas borde gå snabbt.

Ett förslag är att du skickar in alla dina idéer till Adobes feedback-sida:
https://feedback.photoshop.com/photoshop_family
Då kanske du får se förändringen du vill få till i LR och utvecklarna på Adobe lär kunna se om "it makes sense".
Det gör ju bra mycket mer nytta som ett förslag än ett evigt gaggande fram och tillbaka om SQL, XMP, prestanda och vem som vet bäst.

Om du inte tycker LR-diskussionen är intressant kan du ju alltid göra unsubscribe av tråden.

För att återknyta till trådens kärna: LR är bra på många sätt och när man väl har allt importerat är själva flaggningen av keepers / junk bra. 100% view kunde också vara användarvänligare vid bedömning av skärpan. Titta på Fast Stone hur de gör 100%, det borde vara standard i alla program.

För att återknyta till trådens kärna: LR är bra på många sätt och när man väl har allt importerat är själva flaggningen av keepers / junk bra. 100% view kunde också vara användarvänligare vid bedömning av skärpan. Titta på Fast Stone hur de gör 100%, det borde vara standard i alla program.

Vad i LR och 100% vid gallring är dåligt? Hur fungerar det på Faststone?
Man kan ju i biblioteksdelen i LR gallra genom att se en 100% crop samtidigt som man ser hela motivet. Antingen man kör med två skärmar eller med en.
Har man 1:1 preview färdiga så går det snabbt i biblioteket.

/stefan

Vad i LR och 100% vid gallring är dåligt? Hur fungerar det på Faststone?
Man kan ju i biblioteksdelen i LR gallra genom att se en 100% crop samtidigt som man ser hela motivet. Antingen man kör med två skärmar eller med en.
Har man 1:1 preview färdiga så går det snabbt i biblioteket.

/stefan

Prova gärna FastStone så ser du enklast själv. Det är gratis.

Här är direktlänken så slipper du leta:

http://www.faststone.org/FSViewerDownload.htm

Det är kombon snabb bläddring, enklicks zoom på utpekat ställe och instant permanent (nåja till papperskorgen) delete som gör konceptet så snabbt och smidigt. Tryck enter för att hoppa mellan översikt och förstoring.

Ska jag göra vid tillfälle. Men vad har LR och 100% crop för nackdelar du pratar om? Vad kan göras bättre? Man ser ju 100% samtidigt som helhetsbilden.

/Stefan

Tror inte du hann se hela min post, jag lade till några rader. Tycker det är bäst att du provar, det ställer inte till det i din dator utan det lever snällt vid sidan av alla dina andra program.

Tror inte du hann se hela min post, jag lade till några rader. Tycker det är bäst att du provar, det ställer inte till det i din dator utan det lever snällt vid sidan av alla dina andra program.

Testat som hastighast Faststone nu. Nu är jag ingen expert i programmet, men däremot väldigt bekväm med LR.
Med Faststone så ser man hela bilden, men håller man in musen på ett ställe i motivet för att kontrollera skärpan. Är komposition och skärpa ok så bläddrar man vidare med en knapp annars så raderar man den med en knapp för att sedan bekräfta detta. Finns det bättre sätt?

I LR fungerar det att man ser kompositionen och 100% samtidigt. Är båda ok så finns massa val att göra beroende på hur man väljer sålla. Ingen av valen raderar bilderna så man kan alltid komma tillbaka för att dubbelkolla. Man kan välja att dölja Rejects direkt så man slipper se dessa. Eller Även Accepts så man slipper se de man ska gå vidare till nästa moment. I båda fallen kan man välja att LR hoppar fram till nästa bild så man slipper detta moment. Det är det enkla sättet. Sen man kan man om man vill färgsätta och/eller betygsätta dom redan i detta skede. Finns de som gör detta i ett annat steg dock eller aldrig.
Så det är färre knapptryck här vad jag kan se. Som sagt, Bara snabbt testat Fastsone och dragit snabba slutledningar eftersom du inte ville berätta själv.

Fördel med Faststone är att den nyttjar den jpg som finns inbäddad. Därav snabbheten i början.
Nackdelen är detsamma med att den visar detta och inte råmaterial vad man ska jobba med i konverteraren.

LR är minst lika snabb som vilket importverktyg som helst. Det är rendering av previews som tar tid. Denna tid bör ses om en chans för avkoppling och en stund för återhämtning av själen. Ex i form av kaffe och ett gott skratt/samtal med kollegor/familj.

/stefan

Testat som hastighast Faststone nu. Nu är jag ingen expert i programmet, men däremot väldigt bekväm med LR.
Med Faststone så ser man hela bilden, men håller man in musen på ett ställe i motivet för att kontrollera skärpan. Är komposition och skärpa ok så bläddrar man vidare med en knapp annars så raderar man den med en knapp för att sedan bekräfta detta. Finns det bättre sätt?

I LR fungerar det att man ser kompositionen och 100% samtidigt. Är båda ok så finns massa val att göra beroende på hur man väljer sålla. Ingen av valen raderar bilderna så man kan alltid komma tillbaka för att dubbelkolla. Man kan välja att dölja Rejects direkt så man slipper se dessa. Eller Även Accepts så man slipper se de man ska gå vidare till nästa moment. I båda fallen kan man välja att LR hoppar fram till nästa bild så man slipper detta moment. Det är en enkla sättet. Sen man kan man om man vill färgsätta och/eller betygsätta dom i detta skede. Finns de som gör detta i ett annat steg dock.
Så det är färre knapptryck här vad jag kan se. Som sagt, Bara snabbt testat Fastsone och dragit snabba slutledningar eftersom du inte ville berätta själv.

/stefan

Jodå jag har berättat här och förr . Tack för att du äntligen tog dig tid att prova.

LR har förbättrats håll med om det? Släcker man ner panelerna i LR så har man lite större yta. Du kan dock inte klicka i bilden och få 100% direkt, bilden man får se har låg upplösning och först efter lite fördröjning kommer den högupplösta. Ser du skillnaden? FastStone gör detta direkt utan fördröjning (dessutom utan import, du kan tom köra direkt mot minneskortet om du vill). Du kan lätt bläddra igenom stora mängder av bilder och snabbt rensa (speciellt om man stänger av bekräftelsedialogen). Åter till LR: Och "loading" som dyker upp då och då, varför, preview är redan skapade. Jag har en snabb dator med massor med minne. Bilderna är 36MP, inte extremt längre canon har ju 50. Zoom blir viktigare.

LR är inte dåligt men det är inte "där" än. Andra program har andra problem som nämnts bla ovan.

LR: En detalj, det går visst radera bilder permanent nästan direkt "remove from disk" kortval "D" , eller "DEL, vänsterpil enter".

Jodå jag har berättat här och förr . Tack för att du äntligen tog dig tid att prova.

LR har förbättrats håll med om det? Släcker man ner panelerna i LR så har man lite större yta. Du kan dock inte klicka i bilden och få 100% direkt, bilden man får se har låg upplösning och först efter lite fördröjning kommer den högupplösta. Ser du skillnaden? FastStone gör detta direkt utan fördröjning (dessutom utan import, du kan tom köra direkt mot minneskortet om du vill). Du kan lätt bläddra igenom stora mängder av bilder och snabbt rensa (speciellt om man stänger av bekräftelsedialogen). Åter till LR: Och "loading" som dyker upp då och då, varför, preview är redan skapade. Jag har en snabb dator med massor med minne. Bilderna är 36MP, inte extremt längre canon har ju 50. Zoom blir viktigare.

LR är inte dåligt men det är inte "där" än. Andra program har andra problem som nämnts bla ovan.

LR: En detalj, det går visst radera bilder permanent nästan direkt "remove from disk" kortval "D" , eller "DEL, vänsterpil enter".

Nä såklart att man kan radera i LR direkt om man vill. Det är val, ett dumt sådan om du frågar mig. I Faststone har man inget annat val än att radera, eller?
Min 2 år gamla laptop med 1:1 previews laddar inte i biblioteksdelen. Den är momentan. Lika snabb som Faststone, ingen "Loading". Men i Develop laddar LR alltid en del av bildinformationen direkt ur källan och inte enbart från biblioteket. Och 1:1 preview visar som jag påpekat samtidigt som helheltsbilden. Inga andra knapptryck.

/Stefan

Nä såklart att man kan radera i LR direkt om man vill. Det är val, ett dumt sådan om du frågar mig. I Faststone har man inget annat val än att radera, eller?
Min 2 år gamla laptop med 1:1 previews laddar inte i biblioteksdelen. Den är momentan. Lika snabb som Faststone, ingen "Loading". Men i Develop laddar LR alltid en del av bildinformationen direkt ur källan och inte enbart från biblioteket. Och 1:1 preview visar som jag påpekat samtidigt som helheltsbilden. Inga andra knapptryck.

/Stefan

Du kan inte både äta kakan och ha den kvar. Med 1:1 previews tar importen lång tid så då får du vänta där istället.

Är du säker på att den alltid laddar momentant? Det finns lägen där det bara ser ut så om man väntar lite kommer en skarpare version. Bläddra många bilder snabbt först.

Jag kör alltid permanent delete. Trycker fel ibland men man har ju papperskorgen.

Använder det, om du följt tråden skulle du sett att förslaget var att xmp-filen mycket väl skulle kunna vara databäraren, formatet är rikt nog och skulle kunna ge ren robustare och snabbare lösning. Allra bäst hade det förstås varit om orginaländringen skrivits tillbaka i RAW-filen som CNX/NX-D etc gör.
Jag HAR läst hela tråden. Snarare så att du inte förstår vad jag menar.
Utvecklarna kodar väl inte om för en delmängd av användarna som använder xmp enbart?
Och varför skulle DNG-anhängare vilja haka på XMP-spåret och bära metadatat inbäddat i DNG:n plus en kopia i en XMP-fil? Eller skall man be utvecklarna använda DNG som databärare i det fallet och XMP i alla andra fall?
Och vad menas med originaländring skrivs tillbaka i raw-filen i CNX/NX-D?
Antingen är det väl original eller en ändring?
Är det en ändring så skriver man ju sönder = destructive vilket går helt emot LR:s concept non-destructive.

Jag tog själv upp detta. Även om man ställer in att den inte ska generera previews tar det lång tid att importera. Skulle vilja stänga av det HELT men LR jobbar ju inte mot den inbäddade utan måste ha en egen, kopia av den inbäddade eller helst genererat av dess egen motor eftersom resultatet är annorlunda (när man öppnar en ny fil kan man se den inbäddade filen i ett ögonblick innan LR tar över). Eller vad gör den som tar sån tid? Med preview avstängt tar det fortfarande lång tid att importera, att skriva 1000 rader till en databas borde gå snabbt.
Inbäddade JPEG-förhandsvisningar av raw-filer har aldrig varit avsedda av kameratillverkaren att användas för att bedöma bildskärpa. Många kameramodeller har inte ens inbäddade förhandsvisning i full storlek och alla använder en låg kvalitetsinställning av JPEG. Dessa inställningar är inte justerbara och förhindrar en korrekt bedömning av "skärpa" och "kvalitet".

I LR: Hur ser man (snabbt) innehållet i mapp K:/some dir/some date/ när jag har sökvägen i min klippbuffert? Det kanske finns någon inställning men i min LR måste jag klicka mig fram i trädet. Ineffektivt.
Du tycker LR är ineffektiv innan du kollat upp om det verkligen är så?
Strax ovanför bildbandet hittar snabbt sökvägar till senaste mapparna, samlingarna mm
Den visar katalog, samling, eller mapp som för närvarande visas i bildbandet. Den visar också antalet bilder som finns i bildbandet och om någon av dem har valts eller inte. Den sista delen i informationsraden visar ett filnamn på den senast valda bilden. Genom att klicka på nedåtpilen i slutet av filnamnet får du en historik över de senast använda mappar och samlingar och kan klicka på någon av dem att snabbt återgå till den platsen.

Och återigen - skicka gärna in dina förslag till Adobes idélåda!
Om du tycker LR är "nästan där", kan det ju hjälpa till att göra LR ännu bättre.

Bilagor

• Bildband.PNG
    Bildband.PNG
    298.8 KB · Visningar: 21
Jag HAR läst hela tråden. Snarare så att du inte förstår vad jag menar.
Utvecklarna kodar väl inte om för en delmängd av användarna som använder xmp enbart?
Och varför skulle DNG-anhängare vilja haka på XMP-spåret och bära metadatat inbäddat i DNG:n plus en kopia i en XMP-fil? Eller skall man be utvecklarna använda DNG som databärare i det fallet och XMP i alla andra fall?
Och vad menas med originaländring skrivs tillbaka i raw-filen i CNX/NX-D?
Antingen är det väl original eller en ändring?
Är det en ändring så skriver man ju sönder = destructive vilket går helt emot LR:s concept non-destructive.
Bl a CNX/NX-D tillåter icke förstörande av ändringar att skrivas tillbaka raw-till filen, det är en av finesserna med att använda dessa program.
Inbäddade JPEG-förhandsvisningar av raw-filer har aldrig varit avsedda av kameratillverkaren att användas för att bedöma bildskärpa. Många kameramodeller har inte ens inbäddade förhandsvisning i full storlek och alla använder en låg kvalitetsinställning av JPEG. Dessa inställningar är inte justerbara och förhindrar en korrekt bedömning av "skärpa" och "kvalitet".
Hur vet du det? Det används i alla fall flitigt och jag har inget problem med att bedöma skärpan (vanligast för mig är att hoppa mellan två intill liggande bilder och behålla den skarpaste, eller att snabbt sortera bort uppenbart oskarpa) med den inbäddade jpeggen. Har du haft problem med det?

Du tycker LR är ineffektiv innan du kollat upp om det verkligen är så?
Strax ovanför bildbandet hittar snabbt sökvägar till senaste mapparna, samlingarna mm
Den visar katalog, samling, eller mapp som för närvarande visas i bildbandet. Den visar också antalet bilder som finns i bildbandet och om någon av dem har valts eller inte. Den sista delen i informationsraden visar ett filnamn på den senast valda bilden. Genom att klicka på nedåtpilen i slutet av filnamnet får du en historik över de senast använda mappar och samlingar och kan klicka på någon av dem att snabbt återgå till den platsen.

Och återigen - skicka gärna in dina förslag till Adobes idélåda!
Om du tycker LR är "nästan där", kan det ju hjälpa till att göra LR ännu bättre.

Ineffektivt, ser fortfarande inget ställe där jag kan klistra in en windows sökväg. Ska kolla sen i LR om det blir tydligare.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar