Annons

Galleri fs - 16 dagar sedan jag la in bild

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tycker det är färre och färre bilder i slussen som så att säga "håller måttet". En gräns på max en bild i månaden är absolut på sin plats anser jag. Galleri FS ska ju innehålla Fotosidans bästa bilder. Jag tvivlar starkt på att speciellt många här månadsvis producerar ett antal bilder som passar in på beskrivningen "Fotosidans bästa bilder". Att kunna lägga in en bild i månaden måste ju räcka mer än väl. Själv hade jag väl ansett att en bild om året per person hade varit mer lagom :)

Att det finns mera bilder i slussen som inte håller måttet är föga överraskande. Det som skrämmer mig mest är hur sjutton vissa bilder blir accepterade. Det kan ju vara så att när mängden bilder bli så stor orkar man helt enkelt inte gå igenom alla vilket kan inverka på vilka bilder som blir antagna. Galleri FS har hittills varit ett positivt tillskott - jag hoppas att det förblir så.

Att det finns mera bilder i slussen som inte håller måttet är föga överraskande. Det som skrämmer mig mest är hur sjutton vissa bilder blir accepterade. Det kan ju vara så att när mängden bilder bli så stor orkar man helt enkelt inte gå igenom alla vilket kan inverka på vilka bilder som blir antagna. Galleri FS har hittills varit ett positivt tillskott - jag hoppas att det förblir så.

Precis min tanke, bra skrivet!

Tur man fick svar... slutade räkna månaderna för längesedan.

"Dock är Galleri FS ingen servicefunktion som skall blandas ihop med plusmedlemskapen."

Lustigt då att man kan ladda upp till galleri fs i lite högre frekvens som betalande medlem, om nu Galleri FS inte är en servicefunktion ska blandas ihop med plusmedlemskapen.

Det där låter som en riktigt ful och feg bortförklaring, en arrogant spottloska rakt i ansiktet på betalande medlemmar. Jag känner nu att de där 100 kronorna kanske inte var så väl spenderade, det enda man verkligen fått ut av det, som gjorde någon verklig skillnad, var att kunna ladda upp lite fler än 10 bilder i max 800kb. Wow. I andra funktioner, får man alltså lika dålig eller ibland till och med sämre service än icke betalande medlemmar.Det är just precis sådant jag är beredd att betala för, för att få slippa.

Senast ändrad:
Ett alternativ kanske kan vara att låta flera fotografer som är aktiva på fotosidan vara med och på frivillig basis bedömma bilderna i slussen, om nu inte fotosidans ordinarie team hinner med att hantera bildflödet.

Ett alternativ kanske kan vara att låta flera fotografer som är aktiva på fotosidan vara med och på frivillig basis bedömma bilderna i slussen, om nu inte fotosidans ordinarie team hinner med att hantera bildflödet.

Det är ju precis så det fungerar. Alla som redan har fått in en bild kan rösta på bilder i slussen. Fotosidan har inget team som styr vad som kommer in.

Att det i slussen just nu ligger 29 sidor (det har minskat lite faktiskt) med bilder. Det är 562 bilder i skrivande stund.

Tur man fick svar... slutade räkna månaderna för längesedan.

"Dock är Galleri FS ingen servicefunktion som skall blandas ihop med plusmedlemskapen."

Lustigt då att man kan ladda upp till galleri fs i lite högre frekvens som betalande medlem, om nu Galleri FS inte är en servicefunktion ska blandas ihop med plusmedlemskapen.

Det där låter som en riktigt ful och feg bortförklaring, en arrogant spottloska rakt i ansiktet på betalande medlemmar. Jag känner nu att de där 100 kronorna kanske inte var så väl spenderade, det enda man verkligen fått ut av det, som gjorde någon verklig skillnad, var att kunna ladda upp lite fler än 10 bilder i max 800kb. Wow. I andra funktioner, får man alltså lika dålig eller ibland till och med sämre service än icke betalande medlemmar.Det är just precis sådant jag är beredd att betala för, för att få slippa.

Hade Galleri FS varit en servicefunktion för betalmedlemmar, varför ska icke betalande medlemmar kunna lägga in bilder? Din logik haltar.

En av fördelarna med betalmedlemskap är högre uppladdningsfrekvens/inläggningsfrekvens i pooler. Det gäller även Galleri FS. Vad är problemet? Det där med spottloskan förstår jag inte överhuvudtaget vad du menar med.
På vilket sätt skulle du få sämre service icke-betalande medlemmar? Visa med specifikt exempel hur du behandlas/får sämre service än icke-betalande medlemmar.

Och "lite fler" än 10? Kan du räkna? Som bronsmedlem kan du ladda upp 100 bilder! Som silvermedlem kan du ladda upp 400 bilder. Och som guldmedlem kan du ladda upp hela 800 bilder. "Lite fler"...

Men framförallt: Det framgår tydligt vad som ingår och vad som inte ingår i de olika medlemsskapen på den här sidan. Varför betalade du för ett medlemsskap när det uppenbarligen inte duger för dig?

Att det i slussen just nu ligger 29 sidor (det har minskat lite faktiskt) med bilder. Det är 562 bilder i skrivande stund.

Betyder det (åter igen) att folk är för dåliga på att kommentera bilder? Då är det lite tråkigt känner jag. Har man väl kommit med i FS tycker jag att man faktiskt får lägga manken till liiiite grann.

Det komiska är att man inte ens måste skriva en kommentar för att rösta i slussen, det finns ett antal förskrivna motiveringar för refusering att välja mellan. Dock kan man även skriva en egen motivering.

Jag tror att ett knep för att öka antalet som röstar i slussen skulle kunna vara att införa en liten "slussen"-modul för profilsidan, liknande "Bilder att kommentera"-modulen, så man blir påmind. För i ärlighetens namn så glömmer även jag bort att gå in i slussen och rösta under långa perioder.

Eller så får ens bild stanna kvar i galleriet under en tidsbestämd tid om du inte bedömmer några nyinkomna. Och efter den tiden åker din bild ut och du är tillbaka på "ruta ett" igen.

Fast det är tämligen trist om riktigt bra bilder inte skulle få visas i galleri fs pga att fotograferna ligger på latsidan.

tycker att detta röstningsförfarande borde göras om. Tycker att de olika intressegrupperna som finns på fotosidan röstar om bilder som berör de. De som får bra betyg hos en intressegrupp hamnar i galleri FS, just nu känns galleri-FS mest som klubben för inbördes beundran.

Visst kan det väl kännas så: Jag kan titta men inte påverka.

-Skicka in en bild då, säger ni. Men om man inte får den antagen förstärks känslan av att gruppen inte gillar influenser utifrån.

Tigerjohan kände så som han skrev, jag har inte känt efter ännu så det kanske inte är en sån där klubb. Men jag kan inte låta bli att dra mitt favoritordspråk:

"Där alla tänker lika tänks det inte mycket"

En av de saker som gör att jag får den känslan är att det är övervägande naturbilder i den forumsdelen. Och hur ofta är det inte en bild på en Uggla?

Utan att länka till bilder i galleri-FS och på så sätt hänga ut folk tycker jag att reglerna inte alltid efterlevs...

Ur reglerna:

"I slussen så ser alla bara bilderna och dess titel. Varken värdar eller juryn ser fotografens namn. Allt för att bilderna skall bedömas så rättvist som möjligt."

Har själv en gång i tiden fått bilder refuserade eftersom jag hade Byline i bilden, nu när jag tittar runt inne på galleriFS så ser jag att det finns bilder där som har just Byline i bilden. Att den fotografen sedan har fyra bilder med i galleriFS, alla med byline gör inte att mina tankar och funderingar om klubben för inbördes beundran minskar.

En annan gång har jag fått tillbaka att den bild jag givit förslag om inte är vad galleriFS söker efter just nu... för att 1-2 veckor senare se en bild som har en liknande komposition som min bild hade, eller mer ett liknande tänk bakom kompositionen. Att denna fotograf sedan har tre bilder i galleriFS gör inte att mina tankar om att det är klubben för inbördes beundran minskar.

Jag upplever absolut inte Galleri FS som någon klubb för inbördes beundran. Ö.h.t. tycker jag att fokus verkligen tas från fotograferna och läggs på bilderna. Det är helt enkelt en pool med jävligt bra bilder. Att vissa fotografer har flera bilder med tror jag snarare beror på att de är riktigt duktiga fotografer. Att det finns bilder med byline i själva poolen behöver inte betyda att bilden hade byline när den låg i slussen, det går ju att byta bild i efterhand. De få bilder i slussen med byline som jag har sett har snabbt refuserats.

Precis. Det stämmer att de bilder som har byline i Galleri FS bör ha bytt bildfilen efter publiceringen. Annars är det ett misstag, men jag tror inte att någon bild med byline slunkit igenom slussen.

Övervägande naturbilder. Tja, kanske. Men jag skulle gissa att fördelningen ganska bra återspeglar fördelning av bilder över alla album:

http://www.fotosidan.se/gallery/listcat.htm

Så alltså kan bilder som ligger i GalleriFS vara bilder som blivit utbytta efter att de blivit antagna? Tycker det känns lite konstigt samt att själva upplysningen om att bilder kan bli utbytta även i galleriFS till bilder som direkt strider mot antagningsreglerna för galleriet har varit minst knapp knapphändig...

Men jag upplever det fortfarande som en form av klubb för inbördes beundran. Men jag motsäger inte något om att det finns många bra bilder där.

Som extern användare kan det vara svårt att se all möjlig statistik och även att gräva fram sådan. Men jag roade mig att gå igenom alla bilder på första sidan i GalleriFS, Av de hunda bilderna som fanns där så blev sju fotografer direkt bortplockade eftersom de hade mer än en bild av dessa hundra bilder, totalt var det 93 fotografer kvar.

I medel landade antalet bilder för fotografer publicerade i galleriFS då på 2,97, medianvärdet blev 2.

Det var 38stycken som hade en bild, 25 stycken som hade fyra bilder eller fler.

Detta gör att det kan upplevas som den interna ryggkliar klubben. Jag skulle inte bli förvånad om det skickas mail, msn etc mellan fotografer om att rösta ja för varandra i "slussen". Men jag upplever det inte som en transparent funktion eller en funktion där alla bilder behandlas på samma sätt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar