Walle
Aktiv medlem
Så alltså kan bilder som ligger i GalleriFS vara bilder som blivit utbytta efter att de blivit antagna? Tycker det känns lite konstigt samt att själva upplysningen om att bilder kan bli utbytta även i galleriFS till bilder som direkt strider mot antagningsreglerna för galleriet har varit minst knapp knapphändig...
Det är givetvis ett regelbrott att byta ut bilden mot en annan bild, men det är självklart inte ett regelbrott att lägga in byline i bilden efter att den har antagits. Anonymiteten gäller endast antagningsproccessen. Så fort bilden är antagen så är fotografen ej längre anonym, och varför skulle det då vara ett regelbrott att lägga in byline? Se det så här, det finns ingen explicit regel att det inte är tillåtet.
Men jag upplever det fortfarande som en form av klubb för inbördes beundran. Men jag motsäger inte något om att det finns många bra bilder där.
Som extern användare kan det vara svårt att se all möjlig statistik och även att gräva fram sådan. Men jag roade mig att gå igenom alla bilder på första sidan i GalleriFS, Av de hunda bilderna som fanns där så blev sju fotografer direkt bortplockade eftersom de hade mer än en bild av dessa hundra bilder, totalt var det 93 fotografer kvar.
I medel landade antalet bilder för fotografer publicerade i galleriFS då på 2,97, medianvärdet blev 2.
Det var 38stycken som hade en bild, 25 stycken som hade fyra bilder eller fler.
Detta gör att det kan upplevas som den interna ryggkliar klubben. Jag skulle inte bli förvånad om det skickas mail, msn etc mellan fotografer om att rösta ja för varandra i "slussen". Men jag upplever det inte som en transparent funktion eller en funktion där alla bilder behandlas på samma sätt.
Jag vet inte hur dina fotografkompisar är, men om jag skickade ut tiggarmail till mina så skulle jag antagligen få nåt i stil med "Vad är det för fel på dig?" i svar.