Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

G7, Felriktad sökare?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lurwis

Medlem
Känner någon igen detta problem, eller är det "normalt"?

Sedan jag i mars köpte min G7 så har jag mestadels använt displayen som sökare, mest av gammal vana. Nu har jag börjat använda dn optiska sökaren i högre utsträckning, men har stött på ett problem:

Sökaren visar ju ca 80% av bilden, men med min G7 är det lite skumt på så vis att centrum på bilden i den optiska sökaren inte stämmer överens med den slutliga bilden. Jag bifogar en enkel illustration. Det ljusgrå fältet motvarar bilden i sökaren, det mörkgrå hela bilden. Fenomenet uppstår oavsett avstånd till motivet.

Bilagor

• g7.gif
    g7.gif
    2.8 KB · Visningar: 583
Tyvärr så får vi stå ut med det. Jag hade gärna använt sökaren mer än vad jag gör pga snedförskjutningen. Canon skriver i manualen att sökaren är ca 80% av det man ser i displayen. De kunde ju också informarat att den är sneförsjuten. Ett annat problem är att ju längre avstånd det är till det du siktar på i sökaren desto större blir förskjutningen.

Det kallas för parallaxfel och finns på alla kompaktkameror, digitala såväl som analoga. Vissa kompenserar för det med linjer i sökaren.

Men det brukar vara mer att söäkaren visar för högt och inte för lågt. Därför får många avklippta huvuden på bilderna.

Jolö skrev:
Tyvärr så får vi stå ut med det. Jag hade gärna använt sökaren mer än vad jag gör pga snedförskjutningen. Canon skriver i manualen att sökaren är ca 80% av det man ser i displayen. De kunde ju också informarat att den är sneförsjuten. Ett annat problem är att ju längre avstånd det är till det du siktar på i sökaren desto större blir förskjutningen.

Det här måste väll ändå vara ett fel på kameran? Parallaxfel är väll värst vi närgränsen? Om det blir värre på långt avstånd så verkar det ju som om nåt är felkonstruerat.

David G skrev:
Det här måste väll ändå vara ett fel på kameran? Parallaxfel är väll värst vi närgränsen? Om det blir värre på långt avstånd så verkar det ju som om nåt är felkonstruerat.
Jag hade också en tanke om parallaxfel från början, men eftersom det uppkommer även på avstånd mer än 10 m, då skillnaden i vinkel mellan sökare och objektiv är försumbart liten, så känns det som en felkonstruktion. Någon annan med en G7 som upplevt detta?

Sökaren ser väl ut som den gör för att minska risken för parallaxfel vid korta fotoavstånd.
Många kameror med ljusram i sökaren hade förr en markering en bit under övre linjen. För att inte riskera att t ex kapa huvudet av folk, skulle man hålla motivet under den markeringen vid korta avstånd.

Olle

David G skrev:
Det beror ju på om sökarens riktning är optimerad för långt eller kort avstånd. Har man försökt minska felet vid kort avstånd så blir det givetvis värre på långt avstånd istället.

Makten skrev:
Det beror ju på om sökarens riktning är optimerad för långt eller kort avstånd. Har man försökt minska felet vid kort avstånd så blir det givetvis värre på långt avstånd istället.
Jag försökte göra några beräkningar (letade fram gamla matte-kunskaper som fallit i glömska) av hur stort "felet" blir; G7 har cirka 33 mm mellan sökare och objektiv, om vi antar att sökaren är vinklad för att visa "rätt" på 1 meter avstånd, så får vi en vinkel på 1,9 grader. Då får vi ett "fel" på cirka 30 cm på 10 meter avstånd.

Jag kanske får fota en tumstock från olika avstånd för att mäta upp den faktiska vinkeln.

Om sökaren är optimerad för långa avstånd kommer en del av det man ser i sökaren vid korta avstånd att "klippas bort" pga parallaxen. Om sökaren i stället är optimerad för korta avstånd kommer mer med på bilden upptill än vad som syns i sökaren. Det första felet anses vara "värre" än det andra.

För analoga kompakter var sökarna oftast optimerade för långa avstånd, men med extra linje(r) man skulle hålla sig inom vid korta avstånd för slippa parallaxfel.

Många klagar på sökarna på digitala kompakter. Kanske lägger inte tillverkarna mycket krut på att göra bra sökare då de flesta använder skärmen som sökare. Då slipper man ju parallaxfel.

Olle

Senast ändrad:
Olle skrev:
Många klagar på sökarna på digitala kompakter. Kanske lägger inte tillverkarna mycket krut på att göra bra sökare då de flesta använder skärmen som sökare. Då slipper man ju parallaxfel.
Sökarna brukar vara helt oanvändbara. Jag kikade i en Nikon P5000 (eller vad den heter) igår, och den sökaren gick verkligen inte att använda. Den var klart sämre än på min stenålderskompakt; Canon Powershot S10. Som att titta genom ett nyckelhål ungefär. Jag fattar inte varför de ens sätter dit en sökare om den inte är användbar.

Lurwis skrev:
Har någon annan G7-ägare erfarenheter av detta, så svara gärna i denna tråd.
Den optiska sökaren på Canon G7 är bättre än ingen sökare alls, men inte speciellt mycket bättre än så. Beroende på vilken brännvidd man har ställt in så får man dessutom ett fel i sidled (förutom det fel du visade i ditt första inlägg).

Jag använder den optiska sökaren när jag vill följa ett rörligt motiv eftersom jag håller kameran mycket stadigare då. Annars använder jag oftast skärmen, men jag skulle inte vilja ha en kamera helt utan optisk sökare. Tyvärr är det nästan bara Canon som fortfarande envisas med att ha optiska sökare på sina kameror.

Sökaren på kompaktkameror är ju alltid av typen "mätsökare" och de har alltid dessa parralaxfel.
Lars: är skissen du visar i första innlägget hur det är på "långt håll"(4-5 m) i så
fall hamnar sökarbilden i överkant på nära håll
?Är et på detta sätt har Canon gjort så bra kompromiss det går att göra.

/ Erik

ekemannen skrev:
Sökaren på kompaktkameror är ju alltid av typen "mätsökare" och de har alltid dessa parralaxfel.
Jag noterade att du skrev mätsökare inom citationstecken, men: den korrekta termen för den typen av sökare är genomsiktsökare.

En mätsökare är en genomsiktsökare som dessutom har en avståndsmätare så att man kan fokusera.

/avd. för rätt terminologi

ekemannen skrev:

Lars: är skissen du visar i första innlägget hur det är på "långt håll"(4-5 m) i så
fall hamnar sökarbilden i överkant på nära håll
?Är et på detta sätt har Canon gjort så bra kompromiss det går att göra.
/ Erik
Jag inser nu att detta inte är ett "fel" utan en kompromiss. Jag testade igår från olika avstånd och jag får en korrekt bild (iaf i höjdled) på cirka 40 cm avstånd. På kortare håll är sökaren riktad "för högt", på längre håll "för lågt" pga att sökaren är vinklad några grader neråt jämfört med objektivet.

Men för min del är det sällan jag fotar så nära motivet så att jag får "rätt" sökarbild.

På en del kameror med genomsiktsökare kompromissar man mindre än andra. De har en sökare som visar mer än vad som kommer med på bilden, men har en inspeglad ljusram som visar bildutsnittet. Dessutom kan man då ha markeringar på ljusramen som visar hur stort parallaxfelet blir vid närbilder.

En del kameror har t.o.m. en ljusram som förskjuts när man ändrar fokus för att kompensera för parallaxfelet.

Med zoomobjektiv blir väl sånt snabbt rätt komplicerat, vilket jag tror är en anledning till att G7s sökare ser ut som den gör.

PMD skrev:
Jag noterade att du skrev mätsökare inom citationstecken, men: den korrekta termen för den typen av sökare är genomsiktsökare.

En mätsökare är en genomsiktsökare som dessutom har en avståndsmätare så att man kan fokusera.

/avd. för rätt terminologi
Tack för rättelsen ! Det var bra att jag fick reda på skilnaden. Att antekna i boken för utvidgad kunskap. (OBS ! Jag är inte ironisk utan tacket är uppriktigt). Detta blev en tråd i riktig kunskapsutbyte. Kul !

/ Erik

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar