Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

G10 vs Hasselblad

Produkter
(logga in för att koppla)
Mycket tänkvärt. Särskilt detta:
"Now, even sub-$1,000 cameras are able to produce exceptional image quality – likely far better than most photographers are able to execute. Buy high end gear if you need it or want it. But, don't think that the better camera is going to make you a better photographer. As I've written before – most cameras are better than most photographers. This has always been true, and now simply more so than ever."

Verkligen intressant och citatet ovan om att de flesta kameror är bättre än de flesta fotografen känns så sant. Även hur vi på fotosidan ofta rekommenderar nybörjare att köpa något bättre...

Jag har titta på bilderna av träd från Hasselbladaren (H2-P45.jpg) och från G10 (G10-tree.jpg) och kan bara konstatera att jag hade inte valt Hasselbladsbilden för den fina skärpans skulle. Det var väl det korta skärpedjupet som lurar mig att tycka att den är oskarp i princip rak igenom. Tyvärr var det inte samma motiv, men enligt mig är det klar fördel för G10. I stora framkallade förstoringar kan jag tänka mig att skillnaden syns tydligt till H2:s fördel.

Då är alltså jag rätt ute som tittar på en G10 för ca 5kkr och inte stegar upp till en H2. Men som han skriver på sajten, så i modellfotografering i studio blir troligen skillnaderna större.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar