Annons

Göteborg

Produkter
(logga in för att koppla)
Man kan ju även ta en tur runt hamnen med Älvsnabben så får man ser stan från sjösidan.
 

Bilagor

  • 2005-f05-31.micro.jpg
    2005-f05-31.micro.jpg
    28.9 KB · Visningar: 315
Hasselblad ligger ju faktist här i Göteborg också...riktigt snyggt är det, ligger vid hamnen.
 
Pamela Pilbrand (Pamsan) skrev:
hehe fiskekyrkan eller "fäskekörkan" som vi säger här...
____________________________________________
Det är inte bara som vi säger, den heter faktiskt Feskekörka.
Det står till och med på den.

Mvh Hampus L
 
Här har du några av mina göteborgsbilder:

http://www.odelrot.fotosidan.se/viewpf.htm?pfID=54051

Vad jag tycker du ska ta kort på är en spårvagn modell äldre för enligt rykten ska de bytas ut här istan snart och vem vet de gamla vagnarna försvinner nog inom en snar framtid (tror jag), testa annars och åk med en sådan och sitt mitt i vagnen på innersätet, är man lång så får man knappt plats :)

Annars är mitt tips att Börja promenera vid nordstan och gå avenyn/östra hamngatan upp, då passerar du mycket kul.

Bla. Brunnsparken, Gustav Adolfs torg (börshuset där är ganska fint nu när det målades om inför EU toppmötet 2001), vidare upp mot Kopparmärra (en stor staty i koppar), Kungsportsplatsen med paddanbåtarna på sommaren, Stora teatern, Bältesspännarparken/trådgårdsföreningen, Avenyn med alla uteserveringar, men skippa poseidon längst upp, han är bra ful :)

Ett annat tips är att ta bilder på temat "stad i förändring" för det händer ganska mycket just nu i stan´ bla bygget av Götaleden, där man bygger en tunnel under halva stan´ som ska vara färdigt 2006, bygget pågår för fullt nere vid operan/lilla bommen. Jag tänkte bege mig ut och fota på det temat snart i alla fall...

Eller varför inte en båttur till Vinga fyr eller Älvsborgsfästning?

Haga är fint också, hus i äldre stil, det ligger ganska nära feskekyrka för övrigt. Glöm heller inte stadsdelen Majorna med sina fina landshövdingehus..

/Magnus
 
Jo, det går nog. Sökerman på sjöfartsmuseet på webben står följande:Sjömanstornet


Sjömanstornet minner om första världskrigets omkomna sjömän. Deras namn bredvid fartygens namn står på sockelns fot. Sammanlagt omkom 690 sjömän på 98 olika fartyg. Tornet invigdes 1933 och bekostades av Nationalföreningen för sjökrigets offer. Arkitekt var Karl M. Bengtsson, som också ritat museibyggnaden. Längst upp på tornet står en fem meter hög bronsskulptur, "Kvinna vid havet" av skulptören Ivar Johnsson. Med sitt verk har konstnären velat framställa, förutom en sörjande sjömanshustru, eller -moder, något av en andlig fyr för de sjömän som far ut och in i hamnen. Statyn, som avtecknar sig mot himlen, är också en symbol för de hemmavarandes tankar och förböner.

--------------------------------------------------------------------------------
Sant och falskt om Sjömanstornet
"Det heter Kampanilen"
En kampanil är ett klocktorn! Någon klocka har inte tornet, alltså är det ingen kampanil.

"Sjömanshustrun står vänd åt fel håll (Hisingen). Det beror på att man vände henne fel under en renovering"
Sjömanshustrun har alltid varit vänd åt samma håll. Redan när tornet var nytt på 1930-talet tyckte många att riktningen var märklig, eftersom hon borde stå vänd mot havet. Att hon ser mot Hisingen beror på att man ville att hon skulle ses i profil både från havet och staden. Rent estetiska skäl, alltså!

--------------------------------------------------------------------------------

VISNINGAR
För visningar under terminerna kontakta Sjöfartsmuseets lektionsbokning.
tfn 031-61 29 06 eller 61 29 08
fax 031-24 61 82
e-post [email protected]


Tornet drivs av Henrik Söderström AB, tfn 0731-81 56 00

Du får ringa och höra.
Jag har varit uppe många gånger, men det var alltid på sommaren. Vintertid var tornet stängt - men efterfrågan vr väl inte så över sig stor då förstås....
Us
 
Jag hade tyckt det var häftigt att komma upp i ett kyrktorn i närheten och ta en bild med statyn i förgrunden och Älvsborgsbron i bakgrunden, det beror lite på väderstreck och om kyrkorna i närheten ligger så det fungerar rent praktiskt att ta en sådan bild.
 
Masthuggskyrkan har en väldigt fin utsikt, men jag vet inte om det är möjligt att komma upp i kyrktornet. Men det behövs knappt inte för utsikten från berget räcker.
(Bor föressten precis brevid kyrkan, kan kanske komma upp med en bild lite senare)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.