Annons

Göra web-bilder mindre i storlek

Produkter
(logga in för att koppla)

www.tille.se

Aktiv medlem
Hej!

Mitt lilla bekymmer är att jag sitter med produktionen av min nya hemsida. Jag har tänkt att jag ska lägga 25 bilder i varje galleri. Alltså små thumbnails som är 70x70 pixlar stora, i gif. Jag har den här gången använt Frontpage, som jag hört inte ska vara världens bästa program. Men i Frontpage finns en tidsangivelse hur lång tid det tar att ladda ner sidan. Med 56,6 modem tar det cirka 30 sekunder. Det känns som om det är för lång tid.
Frågan är vad jag kan göra för att det ska gå fortare?
Vad är lägsta kvalitén, jag kan använda om jag lägger bilderna i jpg istället men för att det fortfarande ska se bra ut.
Finns det något annat jag kan göra?
Är pre-load något att ha?

Vore tacksam för hjälp!
Patric

Lägg ut dem som jpeggar istället, gif tar på tok för stor plats och ser dessutom illa ut. Hur små de kan bli kan bara du avgöra.

Har du Photoshop? Då kan du ju se hur slutresultatet ser ut i realtid.

När du hittat en inställning som passar för de flesta bilderna kan du göra en action som fixar det automagiskt.

Pre-load löser förmodligen inte ditt problem om du inte har någon mer bildfattig sida som besökarna tillbringar tid på först. Och det vill du väl inte tvinga dem till?

Tille skrev:
Hur gör man en action
Om du har en nyare version av Photoshop så har du också ImageReady som är som klippt och skuret för detta. Tyvärr har jag det inte installerat på den här maskinen så jag kan inte ge någon ordentlig anvisning. Men jag har för mig att det är som i Photoship, att man i Acionspaletten väljer New och sen spelar in alla grejer man gör med bilden. Sen sparar du din action som en droplet och anger hur sparande skall gå till (filnamn, om den skall skriva över osv). Sen kan du släppa bilder på dropleten så fixar sig allt.

Tille skrev:
Är det så att Frontpage gör att sidan tar längre tid att ladda in?
Inte nämnvärt i sig själv, Frontpage 2000 gör hygglig kod. Jag har dock ingen erfarenhet av den automagiska tumnagelfunktionen, om det nu är så att den gör giffar så ökar det ju tiden.

Jag ska pröva mig fram. Måste skaffa mig en ordentlig bok om Photoshop. Det börjar bli dags. Vad skiljer egentligen de olika kvalitéerna i jpg. Själv har jag svårt att se någon stor skillnad. Kanske beror det på att jag har glasögon.

Titta på stora homogena ytor med samma färg, de kan bli uppdelade i "skivor" av jpeggningen. Kolla också på kanter med hög kontrast, där kan det uppstå en extra kant, ungefär som när man lägger på för mycket oskarp mask.

Hola!

Att kunskapen på photoshop mfl är så låg bland fotografer tycker jag är lite konstigt då man i det mesta jobbar digitalt idag. Bättre att flumma lite i photoshop och de 100tals filter mm. man kan jobba med, än att stå och testa manuellt och sedan scanna bilden!!
Webbilder bör sparas i samma upplösning som skärmen,72 pixlar/tum. Sedan bildstorleken, som också anges i pixlar exv 300X100 pixlar/tum. Pixeluppbyggda bilder sparas som .jpg sedan kan du välja nivå i % jmf med originalet. Ofta kan man gå så lågt som 30% av ursprungsbilden utan att den förlorar viktig information. PH och Illustrator har även en automatik för detta som heter spara för web. Gif-formatet används då man behöver transp.bildytor samt för vectoriserade object i en eller flera färgfält.
Enkel PH kurs finns på
svenska:http://www.webdesignskolan.com/photoshop/index.htm

Att bilderna ska ligga i 72 dpi och att de ska bestå av pixlar visste jag. Problemet är att många fortfarande sitter med modem där det kan ta lång tid att ladda in bilderna. Jag vill gärna att dessa inte ska tröttna utan titta på bilderna. Att man kan gå ner till 30% var en bra upplysning. Jag ska pröva att göra om mina thumbnails och pröva lite olika.

Jag gick en kurs i Digital bildbehandling i Gamleby men 1998 hade jag knappt suttit och surfat på nätet. Så det är nog så att PS är så avancerat så man inte kan lära sig allt. Men därför är det väldigt tacksamt att Fotosidan finns. Tack för era tips.

Hej Tille!

Om dina thumbnails är av lite sämre kvalité spelar inte så stor roll, oftast tittar man ju bara som hastigast på dem. Men originalbilderna som man kommer till tycker jag att du ska behålla så fina du kan.

Modemsurfaren kommer förmodligen ändå inte att titta på ALLA bilder.

Gif är inte så bra att spara i, bara om du har bilder som består av endast några få färger. Foton består ju oftast att måååååånga färger, men gif-bilder klarar max 256 färger.

När du sparar dina bilder i tex photoshop kan du ange vid sparandet vilken kvalité du vill ha.

Mvh Krissybaby

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar