ANNONS
Annons

Göra vykort för försäljning; upphovsrättsfrågor

Produkter
(logga in för att koppla)

forre

Medlem
Göra vykort för försäljning/Upphovsrättsfrågor

Är det någon som har bra koll på vilka företag man kan anlita för tryck av vykort? Vilka som är bra och billiga? Har ett par bilder jag tänkte sälja som vykort. Då är ju frågan om man tjänar mest på att sälja bilden till ett företag som sedan får använda bilden till vad som helst eller om man kanske tjänar mest på att själv trycka upp kort och sedan sälja dem. Hur mycket kan man ta ut på att sälja en bild till ett stort företag (i detta fall V&S Absolut Spirits)? Och hur skulle det fungera om jag tjänar pengar på att sälja vykort med deras varumärke? -Kan de då kräva någon ersättning eller rent av stämma mig för att jag säljer bilder med deras varunamn?

Tack för lite hjälp /Mattias
 
Går det att komma runt med någon typ av disclaimer i stil med att det är ett reggat varumärke etc?
 
Skaffa godkännande innan du gör ngt. V & S är ju inte kloka när det gäller att skydda "Absolut". Det var knappt jag vågade skriva inlägget ovan. ;)
 
nicrosoft skrev:
Skaffa godkännande innan du gör ngt. V & S är ju inte kloka när det gäller att skydda "Absolut". Det var knappt jag vågade skriva inlägget ovan. ;)

Nej det var just därför att det gällde dem som jag kände mig lite tveksam.. Hur som helst är det väl ändå jag som har upphovsrätten till bilden och får väl då göra i princip vad jag vill med den? Min tanke var faktiskt att sälja bilden, som är från Absolut IceBar på Ishotellet i Jukkasjärvi, som vykort åt alla turister som besöker Kiruna under året. Därför känns det lite som att man kunde tjäna mer pengar på att sälja själva vykorten istället för att få en engångssumma genom att sälja åt V&S.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.