Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur bär man sig egentligen åt?

Produkter
(logga in för att koppla)
Vill inte vara oartig men när jag ser en sådan kommentar blir jag nyfiken, säljer du mycket bilder?
Har du jobbat länge som fotograf?

Nej, på båda frågorna. Men nu blir jag ju nyfiken. Varför undrar du?

I diskussionsfora får man ju ta med i beräkningarna en massa subjektivt tyckande - vilket mitt inlägg sannerligen inte är något undantag ifrån.
 
Nej, på båda frågorna. Men nu blir jag ju nyfiken. Varför undrar du?

I diskussionsfora får man ju ta med i beräkningarna en massa subjektivt tyckande - vilket mitt inlägg sannerligen inte är något undantag ifrån.

Tror du inte att ¨subjektivt tyckande¨ om saker du uppenbarligen vet ganska lite om snarare förvillar än hjälper frågeställaren?
Personligen försöker jag uttala mig om sådant jag vet eller har kunskap om, för att på så sätt hjälpa frågeställaren :)
 
Tror du inte att ¨subjektivt tyckande¨ om saker du uppenbarligen vet ganska lite om snarare förvillar än hjälper frågeställaren?
Personligen försöker jag uttala mig om sådant jag vet eller har kunskap om, för att på så sätt hjälpa frågeställaren :)

Ja, då har du klargjort din inställning och samtidigt indirekt hjälpt trådskaparen. För jag antar att det var det du ville med ditt inlägg? Att indirekt, om än på ett lite omständllgt vis, hjälpa TS genom att lyfta ett varningens finger för subjektivt tyckande.
 
Efter att ha blivit självlärd till att bruka min kamera lika duktigt som en bagare brukar sin brödkavel, så är jag nu intresserad av att arbeta som fotograf. D.v.s att använda mitt fotografiska öga för att tjäna pengar. :) I dagsläget är jag helt arbetslös, och jag har ingen flickvän eller andra familjeförhållanden som binder mig. Jag kan kasta mig iväg när som helst och sätta igång min nya 'superkarriär' som fotograf. Men den stora frågan är vem som ska anlita mig, eller hur jag ska göra för att hitta någon som är intresserad??

Jag anser att jag bemästrar det mesta inom fotografering - jag vet hur man tämjer ljuset, jag har ett bra öga för vad som ser bra ut, och jag tar grymma bilder. Men jag har ingen som helst aning om hur jag ska göra för att nå ut på arbetsmarknaden.. Det är detta som är det stora frågetecknet för mig.

Hittills har jag fått några av mina bilder publicerade i olika fotomagasin, en av bilderna blev dessutom omslagsbild till tidningen. Nu senast sålde jag ett foto till en ny bok från National Geographic, och det blev jag självklart jäkligt glad över.. Men jag vill mer, mycket mer!

Är det så enkelt som att bara maila runt och säga: "Hej, behöver ni en fotograf? Jag är tokduktig. Kolla min flickr: http://www.flickr.com/photos/55582829@N05 "

Jag får intrycket av att konkurrensen är ganska hård, stämmer det? Det verkar som att var och varannan kotte knatar omkring med systemkamera och drömmer om fotojobb. Man drunknar i mängden.

Dina sista rader är mitt i prick, så är det. Kanske inte drömmer , men hoppas. Enskilda kanonbilder går alltid att sälja men att börja leva på sin hobby är nog svårare. Du har talangen så lycka till. Du får säkert råd här som är mer professionella än vad jag kan ge dig.//

ps småler åt bilden från Jokkmokks marknad, där har man varit ett antal gånger..
 
Halloj! Skulle vilja säga att jag sitter i precis samma "sk*t" som dig!
Är också mer eller mindre arbetslös, arbetar timmar hit och dit, ingen flickvän eller liknade. (En hund varannan veckan ) Även jag känner att jag kan flytta mer eller mindre till vilken stad/land som helst!
Haha vad sägs om att samarbeta och köra tillsammans?

Jag har gjort såhär. Jag har helt enkelt har ring runt till företag! Har testat att ringa "jättarna" men även dom små stackarna som sliter ihjäl sig för få månaden att rulla! Resultatet är varierande. Överlag är alla glada och positiva och gillar dom bilder jag skickat men är inte i behov eller har ekonomiskt råd... Har även FA sedel och arbetar lite åt Diakrit (Fotograferar fastigheter).

Hyr även studio ibland när folk vill ha bilder.

Sammanfattar:
* Kolla runt om någon vill anställa dig (Även om du vill köra eget kanske det kan vara bra för att bygga upp ditt namn och binda kontakter?)

* Kolla om någon vill samarbeta med dig (Kanske lättare att vara 2 st och kunna bolla ideér. Har du F-skatt?)

* Gör massutskick på Facebook till alla dina vänner (Även till folk du knappt känner. Säkert några som precis fått barn/skaffat hund)

*Gör dig synlig (Kolla med skolor, bibliotek, butiker om du får lov att ha en utställning?)

Lycka till!!
/F
 
Fantastiska bilder!

Även om din inriktning och ambition ligger åt landskap och människor/modeller så tror jag att du måste söka dig bredare för att etablera dig som fotograf. Fundera över vilka företag som finns där det finns behov av mycket bildmateriel (mäklare förstås, men jag tänker främst på industriföretag som kanske inte har egna resurser för fotodokumentation).

Tidigare jobbade jag på en "in-house byrå" på ett företag som sålde och installerade automationssystem för fastigheter och industri. Jag producerade allt marknadsmaterial; hemsida, säljbroschyrer, PP-presentationer, mässmontrar och teknisk dokumentation, datablad mm. En stor del av detta var fotografering av verkstadsmiljöer, teknikrum, produkter, interiörer och exteriörer på referensprojekt.

Jag tror att liknande behov finns hos väldigt många fast man inte känner till det. Jag tror att du skulle vinna på att rikta dig direkt till liknande företag och erbjuda ganska konkreta tjänster. Föreslå vad du kan göra och hur du kan stödja dem i sin profilering. Kanske även ge exempel på konkreta format och hur de får nyttja dina bilder. Ta gärna kontakt med något produktionsbolag som kan bistå dig med t.ex. storformat, utställningsmaterial, vepor mm. Många kunder föredrar nyckelfärdiga lösningar.

Lycka till!
 
Det är verkligen synd att Arbetsförmedlingen inte kan hjälpa till med detta. Jag gjorde just en sökning på jobb för fotografer och hittade en träff.. En träff i hela Sverige alltså. ;)

Först kan jag väl instämma i berömmet, bilderna är verkligen snygga. Om de är kommersiellt gångbara ska jag visst inte tycka något om ;-)

Men angående Arbetsförmedligen så är det nog ganska dödfött att hoppas på fotojobb där, om du inte vill syssla med skolfoto. Och det känns kanske inte som att det skulle vara din grej om du inte är desperat för lite snabba pengar att komma igång med.
Det som Arbetsförmedlingen däremot KAN hjälpa till med är starta eget-kurser. Ska du leva på foto är eget företag i någon form nästan obligatoriskt. Och lite kunskap på det området kan hjälpa dig att gå på en och annan ekonomisk mina. Det finns också starta eget-bidrag (man får då motsvarande akassa som startbidrag att komma igång med företaget under ett antal månader), men det har skurits ner ganska kraftigt så att det är nog inget att hoppas på.
 
Tack! :)

Tack för alla nya tips som kommit in! Det är verkligen till hjälp, även om flera frågetecken finns kvar. Men jag börjar få en klarare blick över läget nu. Jag ska göra mitt bästa och se vad som händer.

Uppskattar er hjälp! :) Tack för komplimangerna också, vad kul att ni gillar mina bilder!
 
Om du kör digital webbaserad portfolio så kan du ju alltid trycka upp lite visitkort med en QR kod istället för en länk som måste skrivas in.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.