** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Göra schema i Photoshop?

Produkter
(logga in för att koppla)

neolit

Aktiv medlem
Hej

Nu har jag fått i uppdrag av min förening att forma en snygg "utlåningsschema" där vi lägger upp vilka saker som går att låna och vilken dag i månaden man reserverar denna pryl för låning. Jag vill gärna göra det i Photoshop men har noll erfarenhet av sådana saker.

Jag bifogar en bild på vad jag menar att jag vill göra. Nu ser denna "schema" inte alls bra ut, men tanken är bara att Ni ska få en aning om hur jag tänker.

Vill gärna veta vad jag ska tänka på vid utskrift också, ska jag ta det på 240ppi eller 300? Och allt annat som man bör tänka på.

Tack för hjälpen.

Neo

Bilagor

• schema.jpg
    schema.jpg
    5.1 KB · Visningar: 441
Visst kan man gräva en grop med en hammare i stället för en spade om man tycker det är kul och utmanande :)

Det går naturligtvis att göra detta i Photoshop, men jag skulle rekommendera att använda ett verktyg som är bättre anpassat till att göra scheman och tabeller, t.ex. Excel.

I Excel är det busenkelt att formatera celler så att de får linjer på det sätt du vill ha, och det är också enkelt att göra justeringar i efterhand etc.

Edit: Hehe, Ove var snabbare...

Har man aldrig jobbat i excel så vete f-n om det inte är enklare i PS. ;-)

Om du inte har något annat program, tex MS Word så ladda ner OpenOffice och använd programmet Writer som motsvarar MS Word och den tabellfunktion som finns där.
Det är inte helt enkelt det heller om man aldrig har använt det, men, vågar jag påstå, enklare än Excel och OO:s Calc som motsvarar Excel.

Tabellfunktinen är dessutom en god hjälp om man ska fixa en enkel hemsida med Writer. Bara att spara som html när man är klar.

Jag har inte använd Exel så mycket, därför känner jag mig inte riktigt varm i kläderna med Exel. Men, eftersom ni har övertygat mig om att det är bättre att använda sig av annat program än Ps, så får jag väl ta mig an något annat program.

Ska nog gå annan väg än PS.

Tack

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar