Annons

Göra kemikalier för S/V

Produkter
(logga in för att koppla)

Chrill3

Aktiv medlem
Hejsan

Jag hade tänkt fråga om det är någon som vet ett recept på kemikalier som man använder vid S/V kopiering. Undrar om det är möjligt att tillverka kemikalier själv?.
 
Du kan inte tillverka kemikalierna själv, för det fordras en fabrik. Men visst kan du blanda framkallare eller fixerbad själv, men det är knappast någon idé om du inte speciella önskemål. Jag har recept på det mesta om du kan specificera vad du är ute efter.
 
Ja, heisan jag har funderat tillverka lite Kodak D-76, skulle vara tacksam om du hade recept sedan tänkte jag fråga om det räcker med nogranheten av en apoteksvåg. Jag tänkte även på platinotypi och gummitryck, är det svåra grejjer???
 
D-76 är en filmframkallare, inte för kopiering.

Om din våg har en noggrannhet på 1 gram är det tillräckligt för de flesta fall.

För platinotypi och gummitryck blir du nog tvungen att blanda själv. Båda teknikerna innehåller många olika moment och tar lång tid att bemästra.
 
Varför köpa kemikalier bara för att blanda D-76 när denna framkallare ju finns på marknaden? Annars är receptet:

Varmt vatten, ca 50ºC - 750 ml
Metol - 2g
Natriumsulfit, torr - 100 g
Hydrokinon - 5 g
Borax - 2
Kallt vatten till 1000 ml.

Blanda kemikalierna i den ordning de står i receptet. Lös upp pulvret helt innan du fortsätter med nästa kemikalie. Börja gärna med en halv tesked Natriumsulfit innan du har i metolet, för att minska risken för att metolet börjar oxidera när det kommer i vattnet.

D-23 är en billig filmframkallare:

Varmt vatten - 750 ml
Metol - 7,5g
Natriumsulfit, torr - 100 g
Kallt vatten till 1000 ml.
 
Chrill3 skrev:
Var kan man köpa kemikalierna (frågade på apotek och det var inte så lyckat)?

Apoteket bör kunna beställa kemikalierna från WVR (fd KEBO)

Natriumsulfit går det ju mest av, så man kan köpa en femkilosförpackning.

Jag har köpt en del kemikalier från USA http://www.photoformulary.com men de kan inte skicka Hydrokinon dock. Det köpte jag från Brenner Foto i Tyskland. http://www.alles-foto.de

Photographers Formulary säljer också färdiga pack med olika framkallare, fix, tonare m.m. Mycket fin firma, som dessutom tar VISA. Tyskarna tar inte kort, tyvärr.

Jag köpte en Acculab Laboratorievåg med noggrannhet på 0,01 gram på eBay av en säljare som sålde ut en utgående modell. Det köpet har jag aldrig ångrat! Förbaskat fin våg!

Att blanda fotokemin själv har blivit en rolig hobby vid sidan om att framkalla bilder. Mycket roligt. :)
 
Tack så mycket om upplysningen, ska nog själv köpa en lite lättare våg. Har en som man måste köpa vikter till och dom är ju inte alltid så lätta att få tag i, värst är dom små.
 
Chrill3 skrev:
Tack så mycket om upplysningen, ska nog själv köpa en lite lättare våg. Har en som man måste köpa vikter till och dom är ju inte alltid så lätta att få tag i, värst är dom små.

Ja, en bra våg är att rekommendera. En med känslighet på 0,1 gram är bra om du ska mäta upp halva gram, och blandar framkallare med Fenidon. Min Acculab V200 har ju 0,01 grams noggrannhet, och det är en ren njutning att väga med den. :)

Du lär få punga ut en tusenlapp på vågen i alla fall, men det är ju en grundstomme för att mixa kemin.

Jag gör min "HCA" själv enkelt med 750 ml varmt vatten, 200 gram Natriumsulfit, 2 gram Natriumbisulfit och sedan vatten till 1000 ml. Späds ut 1+4 eller 1+9.

Som sagt, en femkilos burk (eller mer) med vattenfri Natriumsulfit bör man alltid ha hemma. Det går ju åt! :)
 
J. Patric skrev:
Varför köpa kemikalier bara för att blanda D-76 när denna framkallare ju finns på marknaden? Annars är receptet:

Varmt vatten, ca 50ºC - 750 ml

Kommentar:
Använd dest eller avjoniserat (tex batterivatten från macken) eller åtminstone uppkokt och avsvalnat. OBS temeperaturen skall vara max 50°C
AO

Metol - 2g
Natriumsulfit, torr - 100 g
Hydrokinon - 5 g
Borax - 2
Kallt vatten till 1000 ml.

Blanda kemikalierna i den ordning de står i receptet. Lös upp pulvret helt innan du fortsätter med nästa kemikalie. Börja gärna med en halv tesked Natriumsulfit innan du har i metolet, för att minska risken för att metolet börjar oxidera när det kommer i vattnet.

D-23 är en billig filmframkallare:

Varmt vatten - 750 ml
Metol - 7,5g
Natriumsulfit, torr - 100 g
Kallt vatten till 1000 ml.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.