Annons

Göra hemsida, hjälp att komma igång!

Produkter
(logga in för att koppla)

Arlemo

Aktiv medlem
Ska göra en enkel hemsida, men är helt ny på detta, så jag skulle bli väldigt glad för tips! Jag behöver knuffar i rätt riktning för att komma igång!

Jag tänkte använda mig av "lrb portfolio" http://lrbportfolio.com/ och webbhotellet loopia.se där jag har registrerat ett par domännamn.

1. Kommer lrb portfolio och loopia.se att "passa ihop"?

2. Hur går det till? Om jag skapar en hemsida i Lightroom med lrb portfolio, vad är det jag skapar då, en enda stor fil som jag sedan för över till webbhotellet via ftp?

3. Hur går själva anslutningen till mot loopia.se?

4. Behöver jag något ftp-program? Vad rekommenderas isåfall till Mac? Gratis?

5. Kan det vara så att lrb portfolio inte funkar på loopia.se, men att det funkar på något annat webhotell?
Här är den tekniska specifikationen för loopia.se: https://www.loopia.se/webbhotell/specifikationer/

Snälla, ge lite råd så att jag kan komma igång. Jag vore mycket tacksam för hjälp!
 
Senast ändrad:
1. Ja, det ska inte vara nåt problem
2. Det blir en massa filer/kataloger som ska FTP'as över till din root-katalog på loopias server.
3. Med det FTP-konto som Loopia ger dig.
4. Det verkar som att LRB portfolio kan använda FTP funktionen som finns i LR om du konfigurerar den med de uppgifter som du får av Loopia. Så något annat program behövs inte. Om du vill göra det manuellt så borde en FTP klient finns på Macen redan.
5. Som sagt tidigare så ska det inte vara nåt problem med Loopia. Men det kommer att fungera med de flesta WEB-hotell om du skule vilja byta i framtiden.
 
Stort tack för att ni svarat!

Är det något mer jag ska tänka på...väldigt bred fråga, men fallgropar att undvika o s v?
 
Vad jag kan utläsa från din fråga, så har du aldrig tidigare gjort någon hemsida och dom flesta frågor verkar fastna om hur du ska få över sidan till webhotellet.

Om det nu är så att du inte har gjort en hemsida tidigare, så följer här några enkla steg som du kan börja med.

1. Ladda hem en gratis eller en demoversion av något hemside program, det finns en del att välja på om man googlar. ex. dreamviewer eller WYSIWYG web builder.

2. Googla runt efter hemsidemallar och då menar jag vanliga mallar som du sen laddar upp för att sedan byta ut innehållet till det du vill ha i form av text och bilder samt färger.

Glöm inte att göra mappar för bilder och script, så inte allt hamnar i en enda stor röra.

När du har fått ihop en sida som du själv känner dig nöjd med, så kan du fundera på att ladda upp sidan mot webhotellet.

ps. gör ingen epelepsi sida, dvs lysande färger med saker som blinkar och flyger runt för det tappar bara förtroendet för dig och din sida.

Jag kan ha glömt något, men detta är en början iaf.

Lycka till.
Mvh Yanne / www.yhfoto.se
 
Stort tack för att ni svarat!

Är det något mer jag ska tänka på...väldigt bred fråga, men fallgropar att undvika o s v?

- undvik flash och silverlight

- testa! Sidor ser olika ut eller funkar helt enkelt inte i olika browsrar. Prova åtminstone IE6, IE8, Chrome och helst ta en titt i Safari och FF.

- Lär dig html och css, åtminstone de grundläggande bitarna.

- om du använder mallar, se till att de inte är knutna till speciellt teknik elelr webhotell. Annars blir det svårt att flyttta.
 
Vad jag kan utläsa från din fråga, så har du aldrig tidigare gjort någon hemsida och dom flesta frågor verkar fastna om hur du ska få över sidan till webhotellet.

Om det nu är så att du inte har gjort en hemsida tidigare, så följer här några enkla steg som du kan börja med.

1. Ladda hem en gratis eller en demoversion av något hemside program, det finns en del att välja på om man googlar. ex. dreamviewer eller WYSIWYG web builder.

2. Googla runt efter hemsidemallar och då menar jag vanliga mallar som du sen laddar upp för att sedan byta ut innehållet till det du vill ha i form av text och bilder samt färger.

Glöm inte att göra mappar för bilder och script, så inte allt hamnar i en enda stor röra.

När du har fått ihop en sida som du själv känner dig nöjd med, så kan du fundera på att ladda upp sidan mot webhotellet.

ps. gör ingen epelepsi sida, dvs lysande färger med saker som blinkar och flyger runt för det tappar bara förtroendet för dig och din sida.

Jag kan ha glömt något, men detta är en början iaf.

Lycka till.
Mvh Yanne / www.yhfoto.se

Hade tänkt göra en sida utan krussiduller, med några gallerier och kontakt uppgifter, till att börja med.

Jag tycker att lrb portfolio verkar vara en enkel lösning, bara att fixa gallerier i Lightroom och sen exportera. Jag tänkte att det var lättare än att lära sig Dreamweaver när jag redan har och kan Lightroom, men jag kan absolut ha fel. Kan jag ha missat nåt?
 
Hade tänkt göra en sida utan krussiduller, med några gallerier och kontakt uppgifter, till att börja med.

Jag tycker att lrb portfolio verkar vara en enkel lösning, bara att fixa gallerier i Lightroom och sen exportera. Jag tänkte att det var lättare än att lära sig Dreamweaver när jag redan har och kan Lightroom, men jag kan absolut ha fel. Kan jag ha missat nåt?

Jag tycker du är på rätt spår.
Nu har jag inte laddat ner och testat lrb portfolio. Men av beskrivningen så skapar den html sidor med JAVA script och CSS vilket borgar för att det funkar utan en massa krusiduller. Det såg rent och snyggt ut.
 
Jag tycker du är på rätt spår.
Nu har jag inte laddat ner och testat lrb portfolio. Men av beskrivningen så skapar den html sidor med JAVA script och CSS vilket borgar för att det funkar utan en massa krusiduller. Det såg rent och snyggt ut.

Tack för svar igen!

Vad ska man tro om skillnad i visning på PC och Mac (Explorer/Safari/Firefox mm)? Brukar sånt funka?
 
- undvik flash och silverlight

- testa! Sidor ser olika ut eller funkar helt enkelt inte i olika browsrar. Prova åtminstone IE6, IE8, Chrome och helst ta en titt i Safari och FF.

- Lär dig html och css, åtminstone de grundläggande bitarna.

- om du använder mallar, se till att de inte är knutna till speciellt teknik elelr webhotell. Annars blir det svårt att flyttta.

Bra tips överlag. Vill dock ändå påpeka att man kanske inte behöver lägga någon energi på att anpassa sajten till användare som fortfarande använder den uråldriga IE6. Om jag kollar statistiken för min egen webbplats så utgör besökare med IE6 endast ca 3 procent av den totala mängden besökare det senaste året. Det kan vara rätt knivigt att anpassa en sida så att samtliga webbläsare stöds. Särskilt som IE6 inte är känt för att följa standarder direkt. För egen del så kikar jag på IE7 och IE8 samt Firefox, Chrome och ibland även Safari när jag lägger in ändringar på min webbplats.
 
Så fantastiskt bra med forum och att ni vill dela med er!

En annan fråga är hur stort man behöver gå när det gäller webhotell? Räcker Privatpaketet kanske?

Den här listan är ganska mycket mungojungo för mig som inte är insatt:

https://www.loopia.se/webbhotell/specifikationer/

Välj inte Loopia. Deras svarstider är oacceptabelt långa och deras ovilja att göra något åt det är heller inget plus.
 
Min följdfråga blir förstås, vilket hotell ska jag då välja? Och hur flyttar man över en domän som man registrerat hos dem?

Binero kanske? De har dessutom ett fånigt bra erbjudande de närmaste dagarna.

Jag tror att du får logga in hos .se och peka om den, men du kan nog fråga Binero om hur man gör, om det inte till och med finns info på hemsidan om saken

Edit: Eller också kanske du kan peka om från nuvarande registrar om du inte har .se. Jag vet faktiskt inte för min domän ligger fortfarande kvar hos .se istället för hos webbhotellet.
 
Jag har en hemsida hos www.hemsida24.se, det fungerar kanonbra och dom har fantastisk support. Med deras onlineverktyg bygger man ett galleri lätt som en plätt. Kostar 125:-/månad
www.wangblad.com
Jag har också en på www.one.com, det kostar bara 12:- månad. Deras on-lineeditor och deras mallar håller inte samma klass som hemsida24.
Båda mina sidor ligger i absoluta toppen dvs etta och tvåa på Google om man söker på fotokonst eller akvarell.
Jag kan hjälpa de å bygga en sida liknade mina egna, det kostar 4000:- och betalnning kan ske med roliga fotoprylar eller pengar.
Lycka till!
 
Båda mina sidor ligger i absoluta toppen dvs etta och tvåa på Google om man söker på fotokonst eller akvarell.

Det beror alldeles på vilken Google man använder och vilka sökinställningar man har. När jag söker direkt från webbläsaren är så absolut inte fallet, men vad det har med tråden att göra förstår jag inte riktigt.
 
Vilket webhotell du än väljer så tycker jag du skall kolla villkoren för uppsägning, det är inte ovanligt med långa bindningstider och krav på uppsägning via brev med snigelposten tre månader innan avtalet löper ut och det är ju lätt att missa och då förlängs avtalet automatiskt. Surt om man är missnöjd med nåt..

Hemsida24 har ingen uppsägningstid utan erbjuder kunden att hoppa av direkt om så önskas. (Nej, jag har inga kopplingar till hemsida 24, men jag är nöjd med deras tjänst och rekommenderar den)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.