Annons

Göra fotoväska, Domke Inserts, alternativ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Soundside

Medlem
Jag hittar ingen kameraväska som jag trivs med. Jag vill ha en snygg och diskret väska så tänkte att jag skulle göra en.

Har tittat lite på Domke Inserts och undrar om det finns sådana att titta på fysiskt i Sthlms-området?

Är det någon som har något annat bra tips på vaddering och fack jag kan sätta in i en vanlig väska.

Det jag vill få plats med är D80+batterigrepp med en 50mm monterad. Samt en blixt och lite småprylar.

Några grymma tips?

Mvh Victor

Med tanke på att det är så lite prylar kanske det skulle funka med Domke Wraps? Enkelt och flexibelt, funkar i vilken väska du vill. En modern variant av 1970-talets klassiska sämskskinn. De ska finnas hos Scandinavian Photo.

Tack för svar.

Janne, menar du vanligt sånt där blå/grönt liggunderlag? Hur fäster man det isf?

Erland, jag vill helst ha som färdiga fack jag lägger ner kameran i. Vill kunna få snabb åtkomst till grejorna. Jag såg att Scandinavian photo hade lite domke prylar, men jag vill helst känna på dom först.

Ingen som vet någon fysisk butik eller har någon bra DIY på hur man gör/preparerar en kameraväska?

/ Victor

Grymt, tack så mycket.. Känns ju onekligen smidigare med färdiga insatser då jag är kass på att sy och inte äger en symaskin eller liknande.

Hm, undrar om det finns liknande insatser som eg inte är till kameror som kan funka? Picknickväskor och sånt brukar ha vet jag.. jag vill nämligen se live innan jag köper.

Billingham har också insatser men jag vet inte var man kan hitta dessa i Sverige. Jag är också intresserad av att se på dem i verkligheten innan jag handlar,

---/Thomas

Soundside skrev:
Tack för svar.

Janne, menar du vanligt sånt där blå/grönt liggunderlag? Hur fäster man det isf?

Erland, jag vill helst ha som färdiga fack jag lägger ner kameran i.

Ja, vanliga liggunderlag, silvertejp eller lämpligt lim.
För att forma, bocka en 1mm aluminiumplåt och limma liggunderlag på båda sidor, gör liggU. lite bredare så att plåte blir som en kärna.
Det finns självhäftande kardborreband på sybehöraffären och bla Biltema för att fäsat i väskan.

JL 666

A&T Phototech är importören av Domke i Sverige.
http://www.atphototech.se/
Jag har som privatperson handlat direkt av dem några gånger och det fungerar smidigt.
Om du ringer och frågar så kan det mycket väl vara så att du kan få komma dit och titta igenom sortimentet och kanske köpa de insatser du behöver.
Dessutom brukar de ställa ut få alla fotomässorna. Se Elmia 4-5/4.

Jag har någon gång klippt bort sömmarna och tagit bort mellanväggar i den största insatsen för att få plats med större prylar.

Kameradoktorn hade förr insatser hemma, men det vet jag inget om nu efter deras nystart.

Ja, vanliga liggunderlag, silvertejp eller lämpligt lim.
För att forma, bocka en 1mm aluminiumplåt och limma liggunderlag på båda sidor, gör liggU. lite bredare så att plåte blir som en kärna.
Det finns självhäftande kardborreband på sybehöraffären och bla Biltema för att fäsat i väskan.

JL 666 [/B]

Perfekt, jag ska nu göra ett försök med liggunderlagen. Vart köper jag uliminiumplåt då?
Jag hittade en svart skinnväska på Granit som kanske kommer funka.. snygg är den iaf. Kan försöka posta några bilder om någon är intresserad?

/Victor

Jag moddade en väska för ett tag sen och gjorde en egen insats till den. Det kan du läsa om här.

Om man gillar Domke-stuket så kan jag rekommendera Safrotto. Hittas på Ebay t.ex till bråkdelen av Domke-priser. Den här handlaren köpte jag min av. Jag har haft min i runt ett år nu. Grym kvalite måste jag säga och $60 är inte mycket att bråka om!

Ett galleri med bilder på samma väsktyp som jag har finns här.

Bilagor

• 300black_.jpg
    300black_.jpg
    20.6 KB · Visningar: 1,322
Senast ändrad:
Jag var precis på ClasOhlson och köpte mig ett aluminium-cd case för 179:-. Innermåttet är perfekt för D80 med BG, ska bara lägga i lite mer vaddering.
Vad tror ni om detta, ta bort locket och vaddera så har man ju en riktigt tålig konstruktion. Vad tror ni?

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=16987243

Spelar det nån roll om kameran ligger på sidan, så att själva greppet/avtryckaren pekar uppå? Det är nämligen bekvämast att plocka upp den så tycker jag.

Alltså jag tar bort locket och beslagen från den. Sen lägger jag in vadderingen så det passar kameran och objektiv med mera.

Sen lägger jag in den i väskan jag önskar använda..fäster ev med kardborre eller liknande. innebär att jag kan använda min vanliga snygga bag och kameran är fortfarande skyddad av ett hårt aluminiumchassi med stoppning i.

I och med att locket är borta så har jag ju direkt access till kameran när jag öppnar blixtlåset på väskan. (det är en axelväska kan jag tillägga.)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar