ANNONS
Annons

Göra collage i Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

Seb68

Aktiv medlem
Jag skulle vilja sätta upp et 50 tal bilder på en av våra väggar och tittade först efter ramar där man kunde sätta in fler bilder men jag hittade ingen bra. Jag är nu inne på att istället sätta samman 40-50 bilder i ett stort collage och printa på aluminium eller göra en stor canvas istället. Satte mig för att börja i Lightroom men kan inte komma på ett enkelt sätt att sätta samman bilder till ett stort collage men oregelbundna storlekar och även blandat liggande och stående bilder.

Finns det bra mallar att utgå från eller hur kan man göra en bra mall?

Finns väl mallar i Printmodulen i Lightroom. Passar inga mallar kan väl skapa egna, också det i Printmodulen.
Skriva ut själv eller skapa en jpg-fil som man sedan kan skicka till ett labb.

Jag har hittat ett antal färdiga mallar men de är alla mycket mindre. Min tanke var att göra en tavla/print på säg 80x120 cm. Jag inser att man får göra en egen mall men det är där jag går bet. Hur börjar man?

I Skriv ut modulen väljer du Layoutstil Eget paket. Sedan kan du från från Bildbandet i botten, (du har skapat en samling med de bilder du vill ha med i kollaget), dra upp de olika bilderna en efter en och placera dom valfrit på "arket". I Utskriftformat ska du välja ett format som stämmer med det som du tänker skriva ut. Skriv sedan ut till en jpg-fil, väljer du under Utskriftsjobb. Har du valt ett mindre format än det som du skriver ut till kan resultatet bli pixligt.
/SO

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar