Annons

Göra bakgrund av tapet

Produkter
(logga in för att koppla)

Brummelisa

Aktiv medlem
Hej!

Jag funderar på att köpa ett antal våder av någon billig tapet från tex rusta och klistra ihop dessa för att göra en billig bakgrund.

Jag undrar om någon av er har gjort detta eller är det något jag bör tänka på?

Jag ska alltså inte klistra upp dem på väggen utan hänga dem på min befintliga bakgrundshängare.

Edit: Oj, jag såg precis att det här blev mitt tusende inlägg här :)

/ Marcus
 
:D:O:V:E: skrev:
Haha... Vad kul! Jag har faktiskt under några månaders tid gått i exakt samma tankar! Det jag hade tänkt var att använta en riktigt bred tejp och på det sättet klistra samman våderna kant-i-kant. Vet inte, men det finns säkert bättre metoder och jag tar oxå gärna emot tips.

När jag började fotografera (runt 1996) så tog jag faktiskt några avlagda rullar från vår lägenhet och tejpade ihop på baksidan. Därefter målade jag på framsidan, men det blev aldrig bra då jag inte fick det spräckliga mönster jag ville ha samt att pappret blev skrynkligt av färgen.

Men ända sen dess har jag funderat på om man inte skulle bara ta och tejpa ihop våderna. Men jag undrar om skarven kommer att synas. Fast det går ju att fixa med skärpedjupet.

/ Marcus
 
Ja, nu känner jag mig inte ensam i denna bakgrundsvärld. Jag ska nog springa och banka på låset imorgon och fixa det.

Synd bara att det inte finns svarta tapeter då jag vill helst ha en riktigt mörk bakgrund :)

Men jag får väl ta och måla mina modeller negativt och låta dem posera framför en helt vit tapet och sin invertera bilden i PS :)

/ Marcus
 
Alternativ kanske skulle vara att använda en smal remsa av en tapet och tapetklister för att fästa ihop våderna.
Då är det lätt att justera så att man får skarvarna exakt, kanske lite svårare om man tejpar ihop våderna.
 
Ett tips som brukar ges vid vanlig tapet uppsättning, är att måla på underlaget där skarven hamnar i samma färgnyans som tapeten.
 
Jag har trixat med tyg. ett tips är att köpa en stor spånskiva och sträcka tyget över den och häfta fast med häftpistol på baksidan. Funkar bra och står stadigt!
 
Fast om man vill ha en bakgrund vill man oftast ha den väldigt stor. Modellen ska ju helst stå någon meter från skivan.

Men annars borde det nog gå bra.

/ Marcus
 
Det låter som en bra idé det där.. värt att ge ett försök.

F.ö så köpte jag riktigt billiga lakan på Jysk häromdagen. Svarta, och sydde ihop fyra stycken.
Skarven blev jag av med iom skärpedjupet.
200:- för en svart bakgrund på 3x5m är inte fel.
 
Jag testade svart tyg som bakgrund, och det fyllde väl sin uppgift. Men svart är svårt och den gråaktiga baksidan på den svart vaxduken var mycket snyggare och lättare att jobba med.
Dessutom kunde jag ju använda den som vaxduk ibland...
 
Jag har varit i samma tankar.
vilket är det bästa, billigaste och enklaste sättet att få en ok bakrund? att lägga över 1000kr på en bitt pappe är inte så kul, men det är kanske det man bör satsa på...
var finns det billigast bakrunder och hur är det billigaste sättet att sätta upp dem? hur mycket kostar en hållare?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.