Annons

Gör en Lith-bild

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan P

Aktiv medlem
I några andra trådar har vi varit inne på ämnet om man kan efterlikna den manuella tekniken 'Lith-kopiering' eller 'Anton Corbijn-kopiering' som en del kallar det pga att han ofta använder den tekniken.

Det är en ganska omständig process att göra dessa kopior i mörkrummet.

Jag har hävdat att det är omöjligt att återskapa effekten i Photoshop - men så har jag ärligt sagt inte gjort några seriösa försök heller.

Därför tänkte jag att det kunde vara en rolig utmaning att se om någon av fotosidans medlemmar kan komma i närheten ?

Eftersom jag en gång i tiden gjorde några "äkta" Lith-kopior kan jag bidra med bild på 'Hur det ska se ut'.

Min tanke är alltså att ni ska använda den vanliga svartvita kopian och i Photoshop komma så nära den "äkta" Lith-kopian som är möjligt.

Personligen tror jag att det handlar om mer än att bara fixa till tonen och dra till kontrasten.

Nu ska det väl tilläggas att min Lith-kopia inte blev perfekt - det blev lite väl sotigt kring näsan mm.

Svart-vit bild - ca 2.8 Mb - 'spara som'

Och som referens:

Lith-bilden - ca 3.6 Mb - 'spara som'

'Modellen' är förövrigt Dana - konstnär i Göteborg.

Lycka till! :)
 
För mig är "lith-bilder" såna man kopierade på grafisk film som blev bara svart och vitt. Detta är tydligen något annat. Kan du ge en kort beskrivning.
 
pery skrev:
För mig är "lith-bilder" såna man kopierade på grafisk film som blev bara svart och vitt. Detta är tydligen något annat. Kan du ge en kort beskrivning.

Jag är av samma uppfattning. För mig är en lithbild "tröskelvärde" i PS. Så länge man inte gör toneline, oskarpa masker, rastreringar och dyligt.
 
ja jag håller nog med.
jag har aldrig själv pysslat med lith men i alla fotoböcker jag kikat i så liknar det mer photoshops tröskelvärde än det här.
men det kanske finns olika stilar inom lith-kopiering och det här är en mindre känd?
 
Jag borde givetvis ha nämnt att detta är en "ful-teknik" ;-)

Man utnyttjar alltså Lith-kemin för att få fram en speciell effekt.

Jag beskrev detta för några år sedan i denna tråd.

Ni kan även titta lite på Anton Corbijn's hemsida:

http://www.corbijn.co.uk/

Under 'Photography' och 'Brown'.
 
Tack Peter.

Jag har tittat på den där guiden tidigare - men har inte tyckt att det gav något vidare resultat.

Jag antar att jag är nyfiken på om det är tekniskt möjligt att komma i närheten av de gamla ädel-teknikerna på digital väg ?

Det finns ju gott om tekniker såsom Platina-printar, gummitryck, fotogravyr etc - som man idag inte kan efterlikna i datorn (?)

Det skulle givetvis vara intressant (och billigt) om det gick att återskapa dessa tekniker digitalt.

Även om inte Lith-kopiering inte tillhör ädel-processerna skulle det ju ändå vara roligt att se om någon lyckades fixa det i datorn med ett snyggt resultat.
 
En intressant aspekt med många ädeltekniker, som verkligen gäller lith också, är att de innehåller ett stort slumpmoment.
Vilket i hög grad påverkar bilderna.
På samma sätt som min egen favoritteknik, hålkamera.
(www.peterpinhole.com)

/peter
 
Jag började leta efter ett Photoshop-filter som gjorde detta redan 1998 (har jag för mig) när jag gjorde Lith-kopiorna.

Slump-momentet borde man ju kunna simulera någorlunda med de olika reglage som finns i de flesta Photoshop-filter idag.

Givetvis trodde jag att det slulle dyka upp diverse filter för olika ädel-tekniker inom några år (efter 98) - men de har uteblivet.

Det borde ju definitivt finnas en marknad för dem (?)
 
Tidigare i år gjorde jag en Anton Corbijn variant på fs egen småkrypsatlet Kristian Hernström, som jag tycker kom ganska nära Antons bilder.
 

Bilagor

  • kristian_anton.jpg
    kristian_anton.jpg
    45.5 KB · Visningar: 1,082
jag gjorde ett försök
Jag tror nog inte att man kan få den exakt likadan men man kan nog komma väldigt nära om man jobbar med bilden en stund.
Detta här var bara en liten snabbis
 

Bilagor

  • lith-bild.jpg
    lith-bild.jpg
    47.6 KB · Visningar: 993
Jag antar att du är ute efter ett generellt arbetssätt och inte bara att lyckas efterlikna en bild? Ur den synvinkeln vore det intressant om man använde bilden du lagt ut för låta folk skapa sig ett arbetssätt fram till lith-bilden, och sedan ta en helt annan bild och applicera arbetssättet på den. Det som i vissa brancher kallas för verifiering.
Annars kan man ju teoretiskt sett måla av pixel för pixel på från den riktiga lith-kopian.
 
det jag har gjort är att använda mig av en hel del filter och lager för att få fram dom effekterna som jag fått fram.
inget ritande överhuvudtaget.
Men jag kan säga att det var ganska många olika grejer jag fick göra.




Linkeboda skrev:
Jag antar att du är ute efter ett generellt arbetssätt och inte bara att lyckas efterlikna en bild? Ur den synvinkeln vore det intressant om man använde bilden du lagt ut för låta folk skapa sig ett arbetssätt fram till lith-bilden, och sedan ta en helt annan bild och applicera arbetssättet på den. Det som i vissa brancher kallas för verifiering.
Annars kan man ju teoretiskt sett måla av pixel för pixel på från den riktiga lith-kopian.
 
Ok, nu syftade inte mitt inlägg på det du skrev utan det var mer ett inlägg riktat till hela tråden.
Ber om ursäkt om det var oklart. Tyckte mer att det kunde vara intressant allmänt att få fram en process från svartvitt till lith.
 
Precis Hannes - Poängen är ju att hitta ett arbetssätt att applicera detta på andra bilder som man vill ha lite lith-effekt på.

Ni som gör ett försök får alltså gärna dela med hur ni har gjort :)

Arnthor - ser bra ut!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.