Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gör en Lith-bild

Produkter
(logga in för att koppla)
Johan, jag har framkallat mycket lithbilder i mörkrummet (ex. snapshots; kritikalbum) och känner mig frustrerad och ledsen över att inte kunna göra detta längre. Har själv funderat över alternativa tekniker i Photoshop. Men jag har kommit fram till att detta är omöjligt. Lithframkallning är en konst. Och det krävs stort tålamod. Nu när vi sitter här framför datorn kan vi inte annat än titta på de lithframkallade fiberkopior vi har kvar och säga "det var bättre förr". Och sen kan du hitta på nåt i Photoshop som kanske kommer att kallas "Johan Palm tekniken", som naturligtvis inte skulle går att efterlikna i ett analogt mörkrum.

För skulle inte konsten lämna unika spår efter sig skulle inte historien vara lika värdefull för oss. Det är inte att hålla kvar vid det gamla som är svaret, utan att bli inspirerad av det och sen göra något nytt och fräscht.
 
Tack för ditt inlägg Sebastian - du har säkert rätt.

Tycker ändå att det inte borde vara helt omöjligt ?

Innan jag gav upp hoppet helt tänkte jag ändå testa fotosidans medlemmar - och vi har ju fått några försök som inte är helt åt skogen :)

Men visst, jag är ändå beredd att erkänna att det finns en del analoga tekniker som vi aldrig kommer att kunna återskapa med datorns hjälp.
 
Estethia skrev:
ja jag håller nog med.
jag har aldrig själv pysslat med lith men i alla fotoböcker jag kikat i så liknar det mer photoshops tröskelvärde än det här.
men det kanske finns olika stilar inom lith-kopiering och det här är en mindre känd?


Att använda Photoshops tröskelvärde är nog det närmaste man kan komma, eller göra djärva svängar med kurvor.
I min profil och bland mina gamla svartvita bilder finns en lith-bild gjord på det gamla viset.
Det ligger så långt tillbaka i tiden så jag kommer knappt ihåg hur man gjorde.
Den bild som jag syftar på....Vad jag kan komma ihåg så fotograferade jag av bilden först eftersom jag inte hade negativet. Efter framkallning placerars negativet i förstoringsapparaten och sedan belyser man lithfilmen. Framkallningsproseduren härefter kommer jag inte ihåg.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.