Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gör eget motljusskydd

Produkter
(logga in för att koppla)
Hur har de tänkt att man ska fästa det? T ex på EF 50/1.8 II finns det inga spår eller något.

abrizz skrev:
Tänkte bara tipsa om denna smarta sida:

http://www.lenshoods.co.uk/

bara att ladda ned, skriva ut och klippa ut!

enkelt billigt och bra som det ska vara när man göra det själv.

Canons snålhet bidrar till kreativitet eller hur var det nu?

Canon EF 50 f/1.8 - Ej inkluderat
Tamron 90 f/2.8 Macro - inkluderat
Tamron 28-75 f/2.8 - inkluderat
Tokina 80-400 f/4,5-5,6 - inkluderat

Min utrustning säger allt... ;)

smart värre ;) men visst är det trist att det måste vara så,, köper dyrt glas och måste trixa med papp....snyfft--

gummisnodd, tejp möjligheterna är oändliga =)

lim kanske?

okej kanske inte lim då. men en del objektiv är lite klurigare än andra beroende på konstruktionen. det man kan göra är helt enkelt att sätta på ett filter, om man inte redan har det, så man får lite mer yta.

Jag har ett annat problem. Pentax motljusskydd passar inte till mina gamla MF-objektiv.
Jag lär få leta runt bland de andra märkena efter ungefärlig filterdiameter och brännvidd.

Hemska tanke att kanske behöva ha ett motljusskydd för Nikon. Brrr.

Lite dåligt är det allt att det inte finsn till kitzoomen för eos20d. är ju den jag vill ha =)

Det står ju faktiskt att man kan använda gummisnodd eller svart eltejp för att fästa. :)

Lite synd att det inte står filterdiameter. Så slipper jag kolla varje objektiv själv menar jag. :)

Kanske en dum ide men limma fast den på en billig stepring så får man ju en riktigt fint ;) Slipper tejp och sånt..

Jag testade att printa ut i ett tyngre papper (320g) vilket kan upplevas ganska styvt..
Skar ut med en excto kniv och gjorde sedan en liten "ring" av svart gaffa som jag sedan fixerade med superlim på pappringen.. gaffan har en liten flexande förmåga så ja kan med lite milt våld forcera fast den på fokuserings "ringen" på mitt 50/1.8mm canon objektiv.. klockrent!. =)

// Andreas

Om man inte vill ha i papper kan man kanske hitta någon form av plast som funkar bra. Kanske en svart plastmapp? Man får göra en mall i vanligt papper först bara. Någon som har testat andra material?

Jag hittade förresten inget motljusskydd till min Nikon 28-80 men det borde väl fungera lika bra med ett skydd för Nikon 28-100?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar