ANNONS
Annons

Gör din egen kameraväska

Produkter
(logga in för att koppla)

Prime

Medlem
photo_4.jpg
Jag tänkte visa hur man kan göra sin egna kameraväska, som både är snygg och praktisk, men framförallt billig! Jag har utgått från en Kånken, men det funkar med vilken väska som helst.

Varför du bör göra din egna kameraväska
  • Det är billigare än att köpa en “riktig”
  • Du kan använda en snygg väska istället för vanliga fula svarta
  • Väskan bli mer diskret (skriker inte att här är en fotograf med värdefull utrustning)
  • Du kan anpassa väskan till precis den utrustning du har

Vad du behöver

• En väska (duh!)
  • Skumplast (för isolering och skydd)
  • Tyg (för att sy runt skumplasten så att den inte börjar fnasa sig)
  • Symaskin och tråd

Hur jag har gjort min väska

Jag tänkte visa hur jag har förberett min väska inför min kommande resa som jag ska iväg på imorgon. Jag har lite olika typer av “fotoväskor”, men till det här tillfället så kände jag att mina Kånken passade bra.

Jag kommer att resa runt mycket och vandra omkring, om man ska iväg på en weekend i en stad så brukar oftast axelrems-väskor vara smidigare och enklare.

photo_3.jpg
Det första som dyker upp när jag öppnar väskan är en tjock vaddering som täcker hela ryggen på väskan. Denna vaddering tänkte jag främst ha när jag reser med flyget för att skydda utrustningen från stötar.

När jag väl är på plats så kommer jag att lämna denna på hotellrummet då den gör väskan väldigt osmidig. Men den skyddar väldigt bra!

photo_2.jpg

Såhär ser väskan ut utan det stora skyddet. Det jag har gjort är att jag har vadderat runt om hela väskan, så att jag kan ställa ifrån mig den utan att oroa mig för att slå i något. Det skyddar också mot stötar från sidan.

Min huvudkamera (Leica M-E med 35 mm) ligger väldigt lättillgänglig, medan min backup/zoom-kamera ligger i ett eget litet skydd.

Den extra lilla väskan har jag så att inte kamerorna ska stöta in i varandra samt att det skapar separation i väskan.

photo_1.jpg

Sådär ser det ut i lilla väskan. Där har jag en Canon 550D med 70-300 mm för de tillfällen jag ser något långt bort som fotografera.

photo.jpg

Jag har inte sytt fast något av skumgummi-skydden i väskan, just för att kunna ha möjlighet att möblera om.

Hur ni fixar med skumgummit

Skumgummi är ett väldigt flexibelt material, så när ni måttar upp hur ni vill att gummit ska ligga i väskan så kan ni ta någon centimeter extra och sedan pressa in det i väskan sen.

Se också till att inte ta allt för tunna bitar.

Det ni sedan gör är helt enkelt att klippa upp bitarna, föra tyget runt varje bit och sedan sy i maskin. Precis som när man sydde kuddar i syslöjden… Inte alls komplicerat!

Det finns en massa olika guider på nätet hur ni gör mer specifikt, och med andra metoder som ni kan isolera, bygga och stärka väskan.

Besök gärna min blogg också på www.bakomkameran.com för mer inspiration och idéer

Har du provat att klippa till liggunderlag istället för skumgummi? Tar mindre plats och skyddar bättre då det inte ger efter lika mycket.

Roligt projekt, hoppas jag inte förstör allt för mycket nu men just kånken ryggsäcken har faktiskt ett fotoinlägg man kan köpa till (http://www.outnorth.se/fjallraven/kanken-photo-insert.php). Sitter själv i kameraväsk funderingar och debatterar med mig själv om man ska köpa sig en fin billingham/Ona eller göra en egen med hjälp av ett inlägg.

Hej !

Insatsen var ny för mej, har använt en hemmagjord sedan länge, se bild.
Väl använd, här i lite behov av renovering, men fungerar fint.
Rymmer mycket, i botten dubbelt liggunderlag, bakom kameraskärmen en isskrapa
av plast som extra slagskydd. Går sen att stoppa saker som tex gråkort mellan
yttertyget och insatsen.

Fungerar för det mesta bra, men K´s nackdel nr1 är att man i regel måste lägga
av sej väskan för att nå innehållet.

Nr2 är att stängningen är beroende av blixtlåset, havererar detta blir det inge kul.

Bilagor

• P4253002_sm.jpg
    P4253002_sm.jpg
    16.1 KB · Visningar: 3,668
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar