Advertisement

Annons

Går inte trycka ner avtryckaren Canon 450D

Produkter
(logga in för att koppla)
hej!

Ja precis innan jul ,igår har jag fått kameraproblem... Det går inte att trycka ner avtryckaren på min Canon 450 D kamera. Den är för mig guld värd, då jag fotar väldigt mycket. Det är ju det roligaste jag vet.

Som ni ser har jag en 450D och är då 4 1/2 år gammal. Känns som avtryckare är stum.

Vore så tacksam för svar om någon vet varför och om det är värt att laga den!!!

Tack på förhand!

Nina
 
Troligen är det bara något skräp som har kommit in under knappen, då borde en rengöring inte dra iväg i pris. Är du säker på att avtryckaren inte har fastnat i bottenläget? Isf borde det ju gå att lirka och ruckla lite på den så att den lossnar och kommer upp igen.
 
Jag hade en 300D, och även på den började avtryckaren att krångla. Jag kunde mot slutet inte trycka ner halvvägs för att sätta fokuseringen utan det fick bli avtryck direkt.
Så jag har ingen tröst att ge dig, även om man förstås inte heller kan utesluta att det bara handlar om lite skräp som satt sig illa.
 
En ny Canon EOS 600D kostar ju nästan ingenting och den gamla optiken kan användas.
Ett bra köp i väntan på att Canon skall komma med någon ny revolutionerande sensor.
 
Jag hade samma problem med min 50D. Det vad dyrare att laga en köpa en beg. Jag skruvade i sär min och rengjorde tryckknappen med elektronik spray (samma märke som till 5056). Kostade 100kr med den tråkiga upplevelsen att öppna en kamera. Finns filmer om detta på nätet om man söker lite.
 
hej!

Ja precis innan jul ,igår har jag fått kameraproblem... Det går inte att trycka ner avtryckaren på min Canon 450 D kamera. Den är för mig guld värd, då jag fotar väldigt mycket. Det är ju det roligaste jag vet.

Som ni ser har jag en 450D och är då 4 1/2 år gammal. Känns som avtryckare är stum.

Vore så tacksam för svar om någon vet varför och om det är värt att laga den!!!

Tack på förhand!

Nina

En enkel lösning på problemet är att du köper en trådutlösare till kameran. Jag hade en kamera vars avtryckare kärvade för ett par år sedan och med hjälp av en trådutlösare så kunde jag ändå använda kameran.
 
En ny Canon EOS 600D kostar ju nästan ingenting och den gamla optiken kan användas.
Ett bra köp i väntan på att Canon skall komma med någon ny revolutionerande sensor.

Ingenting??

Allt är ju relativt men för de flesta så är väl 4000 drygt mer än "ingenting".
 
En begagnad 450D får man för runt 1500:- (kanske lägre om man kan pruta lite). Och då har du ju ett extra batteri och laddare på köpet... Men beg är naturligtvis alltid en risk.

Alternativt Canon 1100D, som är väldigt lik 450D, i princip samma upplösning, storlek, vikt mm.
Största skillnaden är 3år nyare (ger tex möjlighet till högre iso) och möjligheten att filma.

Kostar 2990:- på en mängd ställen.

Mycket beror ju på hur mycket pengar du är villig att avvara och framför allt om du var nöjd med precis allt i din 450D eller om du saknar något (tex om den känns för liten, snabbheten, fler bilder per sekund, möjlighet till högre ISO, filmning, bättre sökare bak mm).
 
Ja eller passa på att byta upp dig till fullformat. Du får ju en 6D för endast 18 tusen. Kanonfin kamera.

Kunde inte hålla mig längre. Vad är det för jävla idiotsvar som kommer? Kan man inte svara på frågan i inlägget är det väl bara o hålla käften?!

Sådär, nu har jag avreagerat mig och förhoppningsvis retat upp någon. Tack för mig.
 
Har du batterigrepp på kameran? Kolla i så fall att någon av rattarna inte har hamnat i "mellanläge". Det har hänt mig någon gång och då reagerar inte avtryckaren.
 
Objektivet trasigt

Tusen tack för alla svar jag fått!

Det har visat sig att objektivet är trasigt. Standard objektivet som var på och inte kamerahuset. Puh, vilken lättnad. Att jag inte tänkte på att byta objektivet direkt och kolla...

Tack igen och God jul till er alla!

Mvh Nina :)
 
Hej!

Vill passa på och tacka för tipsen om ny kamera också . Förstår ju efter alla bilder jag tagit med denna kamera, så är det en tidsfråga innan jag måste köpa en ny;):)
 
Objektivet kan inte göra avtryckaren stum. Avtrycket är helt elektriskt. Finns ingen mekanisk koppling till objektivet. Så om felbeskrivningen var rätt är det något annat som är tokigt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.